Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Blogging: cum faci fata comentariilor negative?

Pentru mulţi dintre noi un blog e un mod de a scăpa de nervi, de a ne lăuda cu ceva sau pur şi simplu de a comunica idei şi experienţe cu o mână de oameni ce vizitează proiectul. Şi, ca orice în viaţă, uneori relaţia cu cititorii mai dă şi cu virgulă.

Într-o lume ideală, toată lumea e de acord cu noi, e plin de păsărele şi flori de cireş. În realitate însă mai spunem şi prostii, iar cititorii ne taxează pentru asta sau mai dăm de vreun nervos, pornit pe jigniri şi înjurături. În momentul în care eşti atacat, este normal să nu dai pe spate de bucurie, de aceasta mi s-a părut mereu important să înţelegem ce a cauzat “ieşirea” în cauză şi apoi să luăm măsurile necesare.

Critici constructive

Oricât suntem de geniali ca bloggeri, mai dăm cu băţu-n baltă uneori, aşa foarte elegant. În acest caz un comentariu prin care ni se arată unde am greşit sau cum am putea vedea problema în cauză este mai mult decât binevenit. Ceea ce scriem este bazat pe experienţe personale şi nu sunt mereu şi corecte. Am scris o prostie? Trageţi-mă de mânecă.

Există însă o diferenţă între un comentariu prin care corectezi un blogger şi un comentariu prin care mai că nu-i şi tragi doi pumni în figură. Una este să scrii “vezi că la problema asta aş mai adăuga …” sau “eu am avut o altă experienţă: …” şi alta este să treci la jigniri, apelative ciudate sau ironii de prost gust.

Sunt mulţi care consideră că bloggerii nu acceptă să fie corectaţi, deşi, din experienţa mea, nu are nimeni treabă dacă aduci argumente civilizate. Am şi eu prostul obicei să mă trezesc mai catolică decât papa, aşa că nu a scăpat nimeni de comentariile mele. Nu ştiu să-mi fi fost însă interzis accesul sau să nu-mi fie acceptate ideile, oricare ar fi fost blogul în cauză.

Abuzul

Am scris şi cu altă ocazie că noi românii suntem probabil una dintre cele mai lipsite de respect naţii ce-şi plimbă fundul pe online. Am avut parte în 9 ani de când administrez comunităţi de tot ce se poate: injurii, batjocură, ameninţări chiar. Am avut asemenea probleme cu românii de pe siturile mele, încât mi-au trebuit ani să-mi adun curajul să redeschid un site pe româneşte. Nu pot spune că mă felicit permanent pentru această decizie.

În momentul în care ieşi în faţă şi oferi ceva cititorilor tăi, comentariile abuzive pur şi simplu dor. Ştiu că sună melodramatic, dar nimeni nu îşi deschide sufletul într-un blog pentru a primi bocanci în faţă de la cititori. Mai ales când orice problemă se poate discuta CIVILIZAT. Oricât eşti de deschis către comunicare şi interesat de opinia cititorilor, chiar dacă ei nu-ţi împărtăşesc ideile, în momentul în care eşti înjurat sau batjocorit, începi să regreţi prostia de a fi crezut că oamenii pot fi civilizaţi.

Ce facem cu asemenea comentarii?

Dacă tot am stabilit clar ce înseamnă un comentariu “negativ” acceptabil şi ce nu este chiar OK, se pune marea problemă: avem un comentariu “naşpa” cum procedăm?

După cum am precizat deja, dacă respectivul comentariu îmi corectează o eroare sau aduce un plus de informaţie, zic săru’mana. Dacă am de făcut vreo corectură, o voi face, dacă era necesară o informaţie suplimentară, o voi aduce. Criticile constructive ne ajută să creştem, deci sunt binevenite.

Orice intră la sectorul “abuz”, din punctul meu de vedere nu are ce să caute pe site. Există 2 tabere aici: bloggeri care păstrează şi injuriile în cauză şi alţii care le şterg. Nu mi-am dorit niciodată să apar în rezultate pentru expresii “birjăreşti”, nici să fac ranking pe diverse cuvinte ce descriu părţi ale corpului sau probleme de fiziologie. Plus că există şi pericolul ca, văzând că sunt permise asemenea expresii, comentatorii să considere că este acceptabil acest limbaj.

Aici deci diferă modul în care bloggerul gestionează comentariile ce teoretic nu intră la categoria critici constructive, ci mai mult pe sistemul “atitudine de maidan”. Eu nu permit publicarea lor, autorul intră în moderare sau chiar este banat.

Nu închidem sistemul de comentarii

Discutam recent cu un blogger din SUA, turbat că primeşte numai comentarii abuzive şi hotărât să dezactiveze totalmente sistemul de comentarii. Omul pregătise un blog local, despre oraşul lui, iar primele ture de comentarii erau fie spam, fie injurii. Pentru el întreaga bucurie de a oferi nişte informaţii şi ceva din experienţa lui s-a dus pe copcă din cauza câtorva indivizi certaţi cu bunul simţ.

Pentru spam există anumite măsuri ce pot fi luate, pentru comentarii abuzive, există “delete” şi un plugin de ban, numai bun. Este păcat să renunţi la cea mai frumoasă parte din munca de blogger, doar pentru că unii nu ştiu să se comporte.

PS: discuţiile sunt deschise: cum reacţionaţi voi la aşa ceva? Care sunt cele mai grave cazuri de comentarii abuzive cu care v-aţi confruntat?

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

38 Comments

  1. Sa stii ca nici corecturile nu sunt mereu tolerabile. Eu las comentarii de tip ‘vezi ca ai gresit o litera’ daca si numai daca nu am cum sa-l contactez pe autor altfel. De multe ori, corecturile vin cu un aer arogant, sub umbrela aia de ‘grammar nazi’.

  2. Si totusi de prea multe ori autorul e cel care se da in stamba cind un comentator a postat ceva ce nu-i place. Asta poate ca pentru ca exista o atitudine de genul “nu-ti place? pleaca de pe blogul meu!”

    • Mihai, nu se da nimeni in stamba. cand vii si comentezi “nu ma intereseaza ce promovezi, eu am adblock”, ar trebui sa te felicit? 😀

      Sa-mi sfatuiesc toti vizitatorii sa instaleze asa ceva si sa faca tot posibilul sa scriu inca 3 ani pe gratis? Discutia a pornit de la o atitudine care pe mine personal M-A JIGNIT. Adica te doare exact sub coada, da-o dracului de proasta, sa scrie ca nu ma intereseaza daca are ceva de promovat.

      • Măi, ştii cum e cu generalizarea.. cam nasol.

        Eu am adblock, dar îl ţin numai pentru nesimţiţii de la Mediafax care pun pe feed-ul RSS un pătrat de reclamă mai mare decât paragraful de text citat, pentru dobitocii care-şi pun reclame pe blog/site în proporţie de 70% reclamă – 30% conţinut util, şi pentru toate pop-up-urile, pop-under-urile şi reclamele alea de se extind pe toată pagina când treci cu mouse-ul peste ele.

        Cei care fac la fel ca tine – 3 bannere care nu zgârie ochiul şi care stau liniştite undeva în colţul lor – sunt trecuţi pe “lista albă”. Vorba aia, uneori dau şi peste chestii interesante prin reclamele alea.

      • Nu la tine ma refeream .Sint alti bloggeri mai afurisiti.

        Insa sincer ma deranjeaza reclamele. Iar textele in care se vorbeste despre un produs si se fac 10 trimiteri la un magazin mi se par penibile. Mai logic ar fi ca daca vreau sa vorbesc despre IPhone (de exeplu) sa existe un link catre pagina producatorului si nu un magazin online. E bine stiut ca daca un produs e bun se vinde in draci, iar daca un magazin are o oferta de pret buna cu siguranta e out of stock in doar citeva ore.

        Iar pentru cei care platesc pentru aceste articole mi se pare infantil sa creada ca eu imi iau un produs pentru ca sint influentat de un bloger roman care intre dou dizertatii politice arunca o vorba despre un celular. Daca e sa caut un celular prefer sa merg pe bloguri de specialitate unde produsul e analizat, disecat, comparat si au o parere avizata.

      • @mihai: cel mai recent și mai jenant exemplu de genul ăsta e un articol de-al lui Arhi în care cerea părerea despre două tablete. Pe lângă faptul că avea link-uri de afiliat, mai utiliza și URL shortenere.

  3. Mereu o sa fie oameni mai destepti ca mine. Chiar si asa asta nu ma impresioneaza, raspund unui geniu care ma critica la fel ca si cum as raspunde unuia cu 4 clase

  4. Acum, depinde daca e vorba de comentarii negative sau comentarii injurioase. A doua categorie primeste un mare delete. Pe blogul meu eu vorbesc civilizat, asa ca si comentatorii trebuie sa se supuna aceleiasi reguli. Pentru cele negative… eu le-am lasat, adevarul e ca nu am avut parte nici de un numar foarte mare, si am avut placuta surpriza sa constat ca, pana sa ma pun eu la curent cu ce spune lumea, alti comentatori intervenisera deja si rezolvasera situatia :). De regula, prefer sa spun de ce parerea mea e alta, nu am pretentia sa adopte nimeni parerile mele si respect opiniile contrare si argumentate, dar cu un limbaj civilizat.

  5. Pe blogurile mele am parte de spam si nu de injurii, o singura data am primit un asfel de abuz , dar era mai degraba o atentionare si nu ceva direct.

  6. Eu sunt convins ca niciodata nu va placea toturor ceea ce facem,e foarte greu sa multumesti pe toata lumea,dar daca nu le place,de ce mai intra pe blogul respectiv (asta ca e vb despre blog in cazul asta). Mie daca nu imi place ceva,nu mai caut acel produs,blog,persoana.

  7. Din păcate, eu nu-s constant în moderare. Sunt troli şi troli. Pe unii îi las, pe alţii îi banez de nu se văd. Criteriile sunt cele mai subiective cu putinţă şi sunt strâns legate de cât de tare mă amuză prostia lor.

  8. Merge un articol complementar ”cum să faci blogging negativ”. Cei mai famați bloggeri nu vor să vorbească decât despre ce li s-a părut o mizerie, ce proști sunt oamenii (în special adversarii) sau ce mai e nașpa azi. Cum ar ieși un bilanț la capăt de ani: câte invective am scris? Le-am scris măcar potrivit sau am aruncat două vorbe acolo? Iar dacă pic pe axa negativă, ce să mai aștept de la cititori, de la comentatori?

  9. ma injuri, ma ataci la persoana sau, foarte important, IMI EXPLICI CA BASESCU E SALVATORUL PATRIEI, dispari in spam. in rest, mi-e indiferent cine ce comenteaza, trebuie sa nu ai respect de sine incat sa iti modifici articolele in functie de ce iti cer comentatorii. oferi un serviciu gratuit, pentru care ei ar trebui sa fie recunoscatori, nu tu, ca ei te citesc.

    • Oare ar mai cumpăra cineva reclamă/articole de la tine dacă n-ai mai avea (atâția) cititori? Asta cu respectul e valabilă în ambele sensuri.

  10. Am avut şi eu pe cineva la mine pe blog. Îmi adresa injurii. Faza era că el nu spunea înjurături cu argumente. Doar înjurături.
    E la spam acum.

  11. cred ca intotdeauna exista o limita, iar daca o depasesti si incepi sa arunci cu mizerii doar ca sa te afli in treaba, la spam cu tine

  12. Eu am avut parte de cativa cititori care aveau opinii diferite fata de ale mele. Unii mi-au scris comment altii au reactionat intr-un alt mod. Daca nu e cu injuraturi, adica se limiteaza la o corectura civilizata sau o opinie diferita, o accept, insa odata depsaita limita bunului simt dau delete fara nici o remuscare

  13. De doua ori am avut parte de cate un comentariu abuziv si injurios dar a venit din partea unui antisemit la un articol in care luam partea unui amic bombardat de astfel de reactii. In rest am primit critici constructive si imi corectam greslile (pentru ca erau greseli) fara sa ma supar.

    Daca apar injurii si eu as proceda la fel folosind “delete”.

    Multa lume nu intelege ca nu suntem ziare online , pe care sa le citeasca cand isi beau cafeaua.

  14. Acum ceva timp am scris un articol pe un blog despre un club de la mine din pras. Articolul nu se vroia unul pozitiv ci din contra si asta pentru tratamentul de care am avut parte ca si clienta in acel loc. Articolul aparea pe prima pozitie la cautarea pe Google dupa numele clubului si astfel m-am trezit cu un comentariu mai mare decat articolul. Comentariu lasat de un tip caruia ii lipsa educatia. Spun asta pentru ca dupa ce ca a scris execrabil m-a si injurat si amenintat. Initial am vrut sa-i public comentariul si sa-i raspund insa pana la urma am hotarat ca astfel de personaje nu merita bagate in seama pentru ca acesta e si scopul lor. Ignoranta ucide suflete!

  15. Ca blogger, nu-i o chestie rea sa primesti 2 – 3 injuraturi de mama zilnic.
    Sunt stimulente care te scot din starea de amorteala si te obliga sa ai reactii, contraopinii, sentimente ( chiar si sentimentele negative sunt tot sentimente, nu ? ).
    Ce-ar mai fi lumea internetului fara astfel de specimene simpatice care sa ne dezghete sangele si sa ne faca inima sa pompeze vartos ?
    Deci, Dojo, fii mandra ca esti injurata uneori.
    Asta inseamna ca ai valoare si reprezinti ceva inedit, unic, inimitabil si irepetabil.
    La intrebarea “Cum sa reactionam?” raspunsul este unul singur: Cu un zambet in coltul gurii !
    Si , dupa aia, desigur vom da comentariul acolo unde-i este locul.
    Nimic nu ma amuza mai mult decat un comentariu de cacao care ajunge la locul lui: in hazna ( adica la gunoi ).
    Continua sa postezi.
    Mie imi place cum gandesti, indiferent cat de multe ineptii esti nevoita sa barbieresti zilnic 🙂
    La urma urmei asta este ceea ce il motiveaza pe un blogger sa continuie: aplauzele sincere care acopera huiduielile, nu ?

  16. vorbim de un blog relativ mic deci poate nu e foarte relevant. Am primit putine comentarii negative pina acum si nu-mi amintesc de nici unul injurios. Pe cele negative le-am combatut in alte comentarii pentru simplul motiv ca am considerat ca tot eu am dreptate 🙂 Daca nu as fi avut, nu cred ca as fi schimbat nimic, ci as fi acceptat asta tot intr-un comentariu. Sau poate alta postare. Daca insa si-ar baga/scoate cineva ceva in comentarii probabil ca nu l-as baga direct in spam si as incerca intr-o prima faza sa inlocuiesc respectivele chestii cu stelute ****

  17. Off ce multe am de spus pe tema asta, mai ales referitor la blogosfera, pareri, argumentarea lor, contra-argumentarea lor si tot asa.

    Mi-as face singur reclama daca ti-as zice sa treci maine pe la mine, ca pregatesc un post mai special pe tema asta? Eh, cred ca tocmai mi-am facut.

  18. Eu am o regulă dacă îmi spui cât se poate de frumos că sunt bou, n-am ce face trebuie să accept, dar când se face abuz de dreptunghiul în care comentatorul poate împărtăși din ideile sale șterg comentariul, fac cadou câte un ban etc. Din fericire nu sunt foarte dese aceste cazuri. Nu accept să se folosească un limbaj foarte urât decât la posturile în care eu am făcut spume. Eu uneori nu mă pot abține să nu înjur, în plus avertizez înainte că postul e urât și rog cât se poate de frumos ca lumea să respecte câteva reguli la acel post.

  19. Pur si simplu sterg comentariul in cauza sau il las uitat pe blog… N-are rost sa ma enervez si sa-i bag pumnul in gura mitocanului atata vreme cat mai mult nu il duce mintea…

  20. Mie mi-a scris unul un comentariu la ceva ce nu-i plăcuse lui şi m-a cam insultat..cu vorbe birjăreşti.
    I-am aprobat comentariul şi l-am invitat deosebit de respectuos să citească”Despre mine” şi să judece singur dacă mi se potrivesc epitetele alea. A răspuns cerându-şi foarte frumos scuze. I-am scos comentariul ăla urât, a revenit, dar a scris civilizat.

  21. Mi s-a intamplat si mie de cateva ori sa mi se spuna ca-s batuta in cap, dar n-am sters comentariul. L-am publicat si i-am raspuns foarte civilizat. O singura data s-a intamplat ca unei persoane sa ii casune pe mine si sa ma faca in toate felurile din pura placere de a face rau cuiva. I-am publicat comentariul, si am invitat-o sa fie mai atenta la ce scrie, insa cand am vazut ca replicile ei sunt din ce in ce mai mizerabile, i-am dat exact acelasi gen de raspuns. N-a mai comentat niciodata, si nici altcineva n-a mai facut aceeasi figura.

  22. am avut vreo cateva in genul. Le-am sters. Cel mai ineteresant este ca nici macar nu citesc cum trebuie si nici nu discuta on topic atunci cand iti arunca vorbe aiurea. Putini stiu cat este de munca sa faci un material informativ sau o selectie dintr-o anumita categorie. Buna ideea cu pluginul de ban Ma uit acum sa fac rost de el. Multumesc pentru tips&tricks. Gand de final: nici eu nu cred ca merita inchise comenatriile. Blog is a two way highway.

  23. In primul rand toate comentariile sunt moderate. Am avut parte de un “idiot” care mai si injura pe langa comentariile lui negative. Intr-un final i-am dat si ban ca sa-l lamuresc.

    Atat timp cat o persoana vorbeste civilizat nu am motive sa-i sterg comentariul, chiar daca e impotriva a ceea ce am scris.

  24. Daca sunt injurat mai comercial, criticat sau orice alta injurie la adresa mea nu reactionez ciudat atata timp cat ESTE ARGUMENTATA. Nu imi vine cineva sa imi spuna esti idiot si punct, fara a spune cateva motive si de ce crede el asta. Daca nu, ca si Arhi, direct in spam ajunge si termin usor.

  25. Cu regret afirm ca blogosfeara romaneasca nu duce lipsa de bloggeri asa zisi mari de duc lipsa de capacitatea de a aprecia un articol critic constructiv.

    Apreciez persoanele care stiu sa poarte o discutie in contradictoriu, dar le evit pe cele care injura si cand dau buna dimineata.

  26. Cred ca atitudinea fata de cei care lasa comentarii vulgare si/sau jignitoare nu ar trebui sa fie ingaduitoare deloc, ci dimpotriva: Interdictie! Persoanele care nu stiu sa isi exprime un punct de vedere in mod civilizat nu ar trebui sa fie tolerate deoarece o sa persiste in a-si urma “obiceiurile” proaste. In momentul in care incep “lectiile” online cu privire la ABC-ul comportarii civilizate, exista riscul ca lucrurile sa degenereze foarte usor si sa se transforme intr-un scandal virtual “ca la piata”, ceea ce este de evitat, dupa parerea mea. Mi s-a intamplat sa intru pe un blog (al unei tipe foarte inteligente, care scrie bine – parerea mea) si sa am neplacuta surpriza de a vedea zeci de schimburi de replici acide, intr-un limbaj de-a dreptul vulgar – fara nicio exagerare -, intre insasi autoarea postarilor si un cititor.

  27. Imi place articolul tau.Si deasemenea imi plac foarte mult si termenii pe care ii impui celor care vor sa comenteze pe blogul tau. Cred ca asta ar fi un pas important in igienizarea blogosferei romanesti; termeni si conditii care sa stipuleze ce gen de comentarii sunt acceptate. Si apoi moderarea functie de acesti termeni. Felicitari! Te-am trecut in lista mea de bloguri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.