Bine ca pana acum am putut circula si asa …

37
4103
views

Se apropie frumoasa lună noiembrie, când conducătorii noştri iubiţi au decis că fără ‘caucioace’ de iarnă, nu mai putem circula. Pur şi simplu nu se poate. Toate accidentele sunt din cauză că nu avem ‘gume’ regulamentare, nimeni nu mai poate respira în lunile de iarnă (cu sau fără zăpadă, după cum ne este norocul), dacă maşina nu este ‘încălţată’ cu anvelope de iarnă sau all-season.

Până acum se pare că nu a mai crăpat nimeni de grija asta. Cei care au de făcut drumuri pe vreme de rahat oricum aveau anvelopele respective, plus lanţuri, şoferii de duminică şi de vreme frumoasă ca mine nu ies din casă pe polei/mâzgă/nămeţi. Pentru că, la cât îs de bună la condus, nici cu şenilele nu aş putea mişca maşina.

Culmea este că anul trecut în ianuarie am prins o zăpadă din aia de a blocat juma’ de Capitală, şi a condus ‘soarele’ dojomobilul (un Corsa de 1.4, benzinar şi anvelope DE VARĂ) fără nicio jenă pe ninsoare. Abia am mutat maşina din zăpadă la plecarea dinspre Ambasada SUA, atât de ţeapăn a nins. Al naibii cum ne-am dus de la Timişoara la Bucureşti şi retur pe o tărtăcuţă de maşină, fără ‘gume’ de iarnă. Pentru că un şofer serios conduce absolut OK, în timp ce un împiedicat de genul meu stă cu maşina acasă, când ninge şi ia un taxi.

Sunt deci incredibil de încântată că schimb ‘gume’ la 20.000 de km cu unele noi (mi se pare idiot să iau chestii second-hand, doar să ‘respect’ cică legea), care vor fi clar all season. Şi rămân cu nişte anvelope absolut utilizabile încă vreo 4 ani (la halul în care am făcut numărul de kilometri) numai bune de aruncat la gunoi. Sau de ‘donat’, dacă maşina lui iubi e pe aceeaşi măsură. Dacă nu probabil le arunc, pentru că nici loc nu am să ţin 4 anvelope (hai 8, dacă face şi ‘soarele’ mutarea) în casă. Că nu am garaj şi nici ditai hambarul.

Costul distracţiei .. vreo 1200 de lei foarte probabil, pentru că AS îs mai scumpe .. normal. Aşa că am două soluţii: nu schimb şi mă rog de Allah să nu dea zăpadă, când nu-s prin oraş, că oricum cel mai bun prieten al omului va pândi să dea nişte amenzi (dacă sunt în oraş oricum stau pe fundul meu) sau scot 1200 de lei să schimb nişte anvelope perfect valabile, că oricum nu voi circula pe zăpadă aşa din principiu.

Mă distrează corul de aplaudaci încântaţi de modul în care tovarăşii hotărăsc pentru mine ce este ‘bine’, pentru că ştiu ăia mai bine decât noi ce e siguranţa. Dacă e să mergem pe principiul ăsta, aş dori o lege care să interzică circulaţia cu maşini fabricate înainte de 2005, pentru că aşa mi s-a trezit mie neuronul că alea mai vechi nu mai sunt sigure. Sau cine ştie ce altă chestie deşteaptă, pentru siguranţa noastră şi profiturile unor anumite firme.

Deci cum procedaţi?

37 COMMENTS

  1. Da’ pe mine ma distreaza cum romani cu masini de mii de euro n-au 300 de euro pentru cauciucuri, sa nu discut de revizii teoretic obligatorii la X luni. Se tot discuta de un an si ceva, nu-i vorba ca i-a tunat lui Ygreceanu ieri ideea si azi deja e lege lucrul ala.

    Apropo, poti sa donezi cauciucurile vechi .. un mosulet care n-are bani de de-alea de vara ti-ar multumi 😉

    Chestia e ca legea tre’ sa vizeze oamenii mediocri. Eu as da lege sa se interzica antivirusii .. pana mea, ori inveti sa navighezi si sa te protejezi, ori instalezi Linux/BSD. Da’ pe de alta vasta majoritate a utilizatorilor medii de Windows beneficiaza pe de urma unui A/V; desi eu nu tin asa ceva pe compul personal totusi ii vad utilitatea.

    Deci .. aa .. all season pentru sarantoci. Restu’ pot sa-si vanda masina din partea mea.

    • Sincer, IMI PERMIT noile anvelope, asa cum imi permit sa dau 600 de euro pe an pe Casco. Ideea este ca NU merg cu masina pe ninsoare si nici nu consider ca este OK sa fac colectie de anvelope doar pentru ca i s-a nazarit cuiva. Nu vorbim despre faptul ca nu-mi permit anvelopele, ci ca doar ma vor incurca.

      • Apoi n-am zis ca nu-ti permiti, acu 3 posturi vorbeam despre mii de $ dati prin Big Apple. Zic ca o buna parte din posesorii de masini se plang din cauza banilor, ceea ce .. mno. Ai atins subiectul, am atins subiectul.

        Apropo, am un amic, sofer foarte bun, tot o reusit intr-un an pe gheata sa-si piarda dubita de sub control si sa “pupe” un stalp; nu grav, din fericire. Nu conteaza cata experienta ai, ajunge o data sa se intample. Acelasi om mergea mai demult cu o Dacie veche la care nu “prindeau” franele, era sa dea peste o tanti pe trecerea de pietoni. Pe ideea ta hai sa nu mai facem nici revizii anuale, ca oricum aia care stiu conduce se descurca si cu un harb, iar restul au bunul-simt al lui Ramona Iftode sa nu iasa din casa. Really.

        Argumentul cu “s-au trezit brusc” e similar cu al celor care se plang ca au picat la BAC fiindca “s-a trezit brusc ministerul sa ne supravegheze”. Intratul in normalitate uneori ustura, that’s all I’m saying. Peace.

  2. Am fix aceleași probleme, cu o diferență în plus de km la bord. Nu am spațiu ca să țin și gumele de schimb, iarna trecută am amânat achiziționarea unora noi, pe principiul: lasă să fac trei ani vechime ca să le schimb de tot și le arunc pe cele vechi. Dar încă nu sunt așa duse astea originale, deci mi se pare cheltuială cam prea mare pentru cele câteva zile cu zăpadă dintr-o iarnă prin oraș.
    Pe urmă, legiuitorul în înțelepciunea lui a zis că alea all season nu sunt bune, trebuie să aibă fulg de nea sau creastă de munte pe ele, că altfel, pac amenda! Că la all season mă gândeam și eu, le iei și nu le mai dai jos alți 3 ani. Cinstit nu știu cum o să fac, iarna prin oraș tot mai circul, că e cald în mașina mea, nu îmi vine să mă mocirlesc prin stațiile de RATB. Dar ca să ocup balconul cu 4 anvelope, iar vara să plantez petunii în alea de iarnă parcă nu-mi vine…

  3. Cred ca scopul legii este sa creeze artificial o piata si sa se bucure si bugetul (anemic congenital) de TVA-ul aferent. Siguranta circulatiei vine in subsidiar si este binevenita. Bun, bun de tot! Platitori am fost, platitori vom fi!

  4. Eu oricum aveam de gand sa-mi echipez masina cu anv. de iarna. Dar nu mi se pare DELOC ok sa fie impus acest lucru. Ce naiba, cine-i idiot, sa aiba accident, sa simta pe pielea lui ca nu stie sa conduca…..chiar daca pot aparea si victime nevinovate.. Oricum, cei mai castigati sunt cei care aduc anvelope second hand de afara. Deci ciuciu tva si alte taxe :))

  5. Trebuie citit textul de lege sau normele de aplicare ca sa stim o exact cum este. Nu de alta dar in seara asta un politist invitat pe la o televiziune spunea ca:
    1. cauciucuri all-season cu marcajul M+S sunt ok;
    2. daca nu circuli iarna pe drum cu zapada/polei, nu esti obligat sa schimbi cauciucurile de vara.
    Eu personal merg destul de mult iarna si pun cauciucuri de iarna.

  6. mda… si asa lumea e saraca, multi nu au ce sa puna pe masa, insa sunt obligati sa se foloseasca de masina sa castige ceva. Acum va trebui sa ne conformam noilor reguli…

  7. Dacā ți se pare prea mare efortul de a schimba cauciucurile înseamnă că te poți lispsi lejer de luxul de a te plimba cu ea pe timp de iarnă.

    Nu văd ce te deranjează așa mult o lege care e de mult în vigoare în țările civilizate.

    Ca cititor fidel al blogului, sunt dezamăgit de gândirea românească din acest post.

    • Luxian, consider SUA o tara civilizata. Si sunt tare curioasa cum ar reactiona americanii sa li se impuna asa ceva. Si in NY de pilda ninge mai teapan decat in Romania uneori.

      Am explicat deja ca nu circul cu masina pe zapada-polei, pentru ca nu ma consider asa sofer teapan si nu am chef de surprize.

      Nu este gandire ‘romaneasca’ este gandirea unui om ce nu considera ca statul trebuie sa judece pentru mine. Asa cum precizam deja, astept cu interes sa se interzica masinile facute inainte de 2005 sau cu peste 200.000 km la bord, ca si alea is un pericol, nu-i asa? Si voi arunca si eu cu povesti de genul ‘daca nu-ti permiti masina noua’, in conditiile in care am masina din 2008 cu 20.000 de km.

      Nu ma incanta cand ‘legiuitorul’ incepe sa-si bage nasul in problemele mele, pentru ca stie ‘el’ mai bine. De aici pana la alte legi cretine, e doar un pas.

      • Dacă nu circuli pe zăpadă/polei de ce te plângi, conform legii poți să circuli cu anvelopele de vară.

        Legea nu s-a dat numai pentru oameni ca tine, care nu circulă în astfel de condiții. Ci pentru a calma inconștienții care circulă cu “slick”-uri iarna.

        Nu cred că mai are rost să zic, că performanțele anvelopelor de iarnă când afară sunt sub 7 grade, sunt mult mai proaste decât în cazul anvelopelor de iarnă.

        Da, e ok, poți să mergi încet, și nu sunt probleme teoretic, dar de ce m-ai obliga pe mine să merg în spatele tău cu 30-40km/h în oraș, când eu am cauciucuri de iarnă și pot să merg lejer la limita permisă de 50km/h. De ce să aștept după tine la semnafor să pleci încet. Gândește-te și la ceilalți participanți la trafic, nu numai la tine.

        Și faza cu ești șofer ok, nu ține în situații neprevăzute, care nu sunt cauzate de tine. Nu te-ai simți prost să știi că nu ai putut să eviți un dement care ți-a tăiat calea pentru că nu aveai cauciucuri de iarnă?

        Legat de mașinile vechi, iar e o aberant. Problema cu rebuturile de pe străzi se rezolvă mult mai simplu, cu micșorarea intervalului ITP în funcție de vârstă și respectarea normelor (fără șpagă și alte artificii). Controale mai dese RAR în trafic iar nu ar strica. Uită-te de exemplu la Elveția, că și acolo sunt mașini vechi, însă ITP-ul se face pe bune, și n-ai să vezi niciodată pe străzi mașini care par evadate de la Remat.

      • Pai ma plang ca-s roman si blogger 😀

        Nu circul pe zapada din princiupiu .. deci stau linistita.

  8. interesant este ca in urma cu vreo 15 ani, cand s-a introdus obligativitatea centurii de siguranta (tineti minte? la inceput era obligatorie doar in afara localitatilor) a existat exact acelasi discurs al protestatarilor:

    ”pai ce, pana acum puteam circula si fara, acum nu mai putem?”

    adevarul este ca anvelopele de iarna sunt chiar foarte utile si nu vreau sa intru in detalii tehnice

    dar ce este amuzant e partea cu romanul amarat si sarac care nu isi permite anvelope de 300 EUR, dar isi permite masina de 10-20.000 EUR

    sa vezi cum si-ar permite tot romanul anvelope de iarna daca ar scrie dolce & gabbana pe ele 😛 😀 :))

    • Stefan, centura de siguranta exista pe orice masina. Nu inseamna decat ca trebuia sa invatam sa o punem pe noi, nu presupune sa arunc 400 de euro pe geam si nici sa-mi umplu casa de anvelope. E o mica diferenta 😉

      • vorbim de siguranta in trafic

        de siguranta ta, a celor dragi tie si a celorlalti participanti la trafic

        e chiar asa de mult 300 EUR pentru asta? 😉

  9. @Dojo
    Nu trebuie sa arunci la gunoi gumele actuale. Poti sa le schimbi – vara anvelope de vara, iarna de iarna – asa cum face mai toata lumea.

    Si da, n-ar trebui sa ne fie impus sa punem anvelope de iarna iarna, ar trebui s-o facem noi, ca e sanatatea noastra la mijloc. Dar fiind vorba de Romania, unde fiecare stie mai bine decat orice specialisti, a trebuit data o lege care sa-i oblige si pe berbeci sa-si puna anvelope de iarna. Si sa stii ca fac diferenta, astea cu eu sunt sofer OK, asa ca n-am nevoie de cauciucuri de iarna sunt basme. E o diferenta ENORMA de aderenta si asta ti-o spune unu’ care facea 10000 km pe luna. E nevoie de anvelope de iarna, pentru ca m-am saturat sa vad berbeci in santuri – acum cativa ani intr-un drum Timisoara – Oradea am vazut 7 masini in sant, echipate cu anvelope de vara; intr-o alta iarna, la intrarea in Lugoj, dinspre Buzias, un berbec a derapat si a intrat in sant imediat dupa calea ferata, dar eu cu aceeasi viteza n-am avut nici o problema. Si in plus m-am saturat sa circul cu 20 de km/h la primii fulgi de nea, doar pentru ca pe sosea mai sunt si soferi OK care n-au nevoie de cauciucuri de iarna.

    Ah, si daca nu crezi ca fac vreo diferenta, cauta pe youtube, sunt destule filmulete pe tema asta. Sau, are zoso pe blog un filmulet de anul trecut, sa vezi cum circula soferii OK cu cauciucuri de vara in timpul iernii.

  10. Mno, daca nu e loc de tinut caucioace, sunt firme care pentru 15-20 de lei pe bucata ti le tin 1 sezon (6 luni). Dacia parca are asa ceva.

  11. Eu zic că dacă nu circuli cu maşina şi o ţii parcată toată iarna poţi să nu cumperi cauciucuri de iarnă. Dar decât să iei all season şi să arunci bunătate de cauciucuri de vară în stare bună (eu am 67.000 km cu cele de vară şi abia acuma tre’ să le schimb, ale tale la 20.000 cred că-s impecabile), mai bine cumperi anvelope de iarnă în toată regula. De depozitat … dacă vrei pot să ţi le depozitez eu: avem boxă tehnică, e super uscat şi curat şi le iei în martie când poţi să le aduci pe cele de iarnă 🙂
    Şi acuma la subiect: mi se pare că legea există şi în ţări mai civilizate (Austria, Germania) şi cred că menirea e să ne civilizăm naibii şi noi odată.

    • Saru’mana. E bine de stiut. Oricum, cand ninge dojomobilul sta cuminte sa ‘ierneze’, deci chiar iau in atentie ideea de a nu arunca bani pe fereastra. Anvelopele mi-s destul de ‘gigea’, desi conduc ca o imbecila (cu frane dese, ca orice dama incepatoare), deci clar ca e pacat sa-mi bat joc de ele.

      Cat priveste circulatia, mi s-ar parea civilizat sa existe cu adevarat control pe drumuri, sa se dea pe bune amenzi si alte ‘bunatati’ celor care fac tot felul de prostii in trafic, celor care circula ca la F1 pe strazi si prin orase, celor care opresc pe banda intai etc. In conditiile astea mor mai multi oameni decat ca un lache iese cu masina in sant. Dupa cum ziceam, aia care se ‘simt’, de genul meu, stau pe fundul lor cand nu e carosabilul ‘circulabil’, ca am baga masina in sant si daca ar avea lanturi pe roti. Sau senile. 😀

      • Eu una am cumpărat anul trecut anvelope de iarnă. Şi am mers pe ninsoare şi cu din alea de vară şi cu din alea de iarnă. Am simţit imediat diferenţa: la aderenţă, la stabilitate, la siguranţă la tot.
        No, vezi tu ce cumperi, dar dacă vrei hosting pentru anvelope mă anunţi 🙂

    • Da, doar ca aia au si strazi si autostrazi pe care se poate ciircula in suguranta si nici nu se uzeaza “gumele” ca la noi.

  12. Nici mie nu imi convine, ca o uvertura la platile ce asteapta in sezonul rece, sa mai dau bani si pe anveloipe. Le voi lua, asta e. Dar, cand ma gandesc la cel care vine pe banda vecina, din fata sau din spate, prefer sa il stiu ca are gume bune. Desigur ca cel mai bine ar fi sa fie disciplina in trafic, fara de care gumele, oricat de bune, incep sa paleasca.
    Si unde le voi pune pe cele de acuma ??? Doua camere la bloc, boxa la subsol lipsa … Voi zambi larg la amicii care stau pe la case. Sau le fac masuta de cafea cu o placa de sticla peste. Sau suport pt umbrele. Sau le agat de portiere, una per portiera, ca la vaporase, ajuta la parcarea laterala.

  13. si pe mine legea asta m-a usurat de 14 mil, dar sincer e decenta. Chit ca nici anu asta nu m-as fi trecut din proprie intitiativa pe gume de iarna.

    asta stiind, si traind pe pielea masiini ca diferenta e mare si, din zgarcenie, era sa intru cu masina in sant iarna trecuta 😀

  14. Eu recomand cauciucurile “All-season” desi si alea stramba politaiul din nas pentru ca sunt trei tipuri :
    1.M-S
    2.cu steluta
    si 3. cu un munte pe ele .

  15. vezi Dojo, pentru indivizi ca Friv trebuia data o lege ca asta. El niciodata nu va avea bunul simt sa stea acasa daca e zapada si nu are cauciucuri de iarna, mai bine pune un abtipild, ca merge si asa.

  16. Pe mine ma amuza raspunsurile…. ca intotdeauna sunt destui care sunt contra.

    Pariu pe 5 centi gauriti (ca tot vorbeai de US) ca numarul de accidente in iarna aceasta va fi mai mare decat cel de anul trecut, cu toate cauciucurile speciale. De ce ? Pentru ca nivelul de imbecilitate si prostie creste de la un an la altul…..

    Pentru toti visatorii: oamenii mor pentru ca au intalnire cu Ingerul Mortii; credeti ca o guma cu un sant cu 1mm mai adanc va scapa de intalnire ? Hahahahaha, ce gluma buna.

    Total offtopic: daca ar fi sa facem o lista a tuturor recomandarilor obligatorii dar inutile si stupide din aceasta tara am scrie o carte mai groasa decat Istoria literaturii romane de Calinescu.

    • Na ca am dat prea repede enter:

      Dojo, fina cum este, nu a precizat ca SINGURII beneficiari sunt producatorii de anvelope si guvernele care va iau TVA, taxe si impozite OBIGANDU-VA sa cumparati gume noi. Oricum, voi sunteti liberi sa credeti minciunile lor ca o guma va ajuta sa conduceti in mai mare siguranta.

  17. @Darael Ma bag la pariul tau….ai sa fii uimit cati melteni merg cu gumele de vara aproape gaurite pe strada si nu sunt in stare sa se opreasca decat in pom sau in tine la 10 km/h…pentru siguranta mea si a familiei mele prefer sa ne oblige pe toti sa avem caucicuri adecvate sezonului rece….motive din astea cu nu am loc unde sa le tin sau mi-e lene sa le schimb nu tin….lasa-ti masina in parcare sau garaj si nu te obliga nimeni sa-ti iei cauciucuri de iarna…cam atat…..ne auzim la primavara pentru statistica.

    • @ mariusbg – cum zici tu. Sa faci rost de 5 centi gauriti. O sa pierzi.

      Ca sa te entuziasmez: pana acum banii pentru cele 4 cauciucuri stateau in buzunarul tau, acum poti sa te uiti in zare dupa ei :D.

      Ca entuziasmul sa-ti fie maxim: sa nu uiti ca din pretul pentru 4 cauciucuri, pretul pentru unul il dai guvernului roman prin tva (si nu primesti NIMIC in shimb !!!)… nu mai spun celelalte taxe si impozite care atarna greu de tot in pret.

  18. Nu vorbim de bani aici, cat costa si ce procent se duce la stat, cat isi baga in buzunar politicienii etc….vorbim de siguranta participantilor la trafic, implicit a mea, a ta si a tuturor care circula cu masina, precum si a pietonilor de pe trotuare…sanatatea nu se cumpara.

    • @ mariusbg – din pacate, vorbim numai despre bani. Multi bani, miliarde de Euro la nivel european…. stii, chestia aceea simpatica ‘in toata Europa e la fel’.

      Doar ca totul este ambalat frumos in cuvinte, in idei generoase, in notiuni despre sanatate, siguranta, bla-bla-bla ca sa manipuleze si sa va convinga sa acceptati.

      Stii cu ce ma ocup eu ? Cu OAMENI.
      Hai sa iti spun care este marea problema, culmea, nu cauciucurile de iarna. Marea problema sunt oamenii, lipsa bunului simt, a bunei cuviinte, a educatiei elementare. Toate acestea fac ca soferul sa faca accident, indiferent de cauciuc. Stii cate sisteme de siguranta are o masina de noua generatie ? O mie de sisteme dar asta nu impiedica un sofer tembel sa omoare 4 insi pe trecerea de pietoni. Garantez ca nenumarati o sa apese MAI TARE pe acceleratie pentru ca li se spune au cauciucuri ok de iarna.

      Vrei sa vorbim de cauciucuri ?
      Orice specialist iti va spune ca diferentele intre cauciucul de iarna si cel de vara sunt de maxim 10% la cauciucurile bune. Problema e ca multi nu le schimba nici pe cele de vara sa fie optime si le tocesc de tot.

      Daca vrei sa vezi o tara civilizata, fa o excursie in Norvegia sau Finlanda. Nu au nici o problema sa circule iarna pe drumuri cu zapada fara nici o problema. Compara cu ce se intampla la noi iarna pe 1 cm de nea.

      Nu uita mariusbg, problemele sunt ale oamenilor, nu ale masinilor !

      Am sa inchei aici discutia; scuze Dojo pentru ca am ocupat spatiul.

  19. Tocmai, problema este a oamenilor, dar nu putem interveni sa le schimbam mentalitatea si educatia pe termen scurt…asa ca ii obligam sa poarte centura de siguranta, sa nu vorbeasca la telefon, sa-si puna cauciucuri de iarna etc.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.