Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Soferul roman caruia totul i se cuvine

Am revenit de 2 zile în minunata noastră ţară locuită. Şi am prins în plin avânt veşnicele discuţii pietoni vs. şoferi. Ca orice pieton, când nu sunt la volan, merg şi eu pe ideea că trebuie să caşti ochii. Pentru că altfel ai încurcat-o. Este normal? La noi se pare că da.

Înainte de a ajunge în Spania, cumnaţii ne-au spus deja că sunt nişte chestii care deosebesc zona de sud a ţării de minunatul nostru spaţiu carpato-danubiano-pontic: nu au maşini lăsate amboulea pe stradă, pentru că în max. 5 minute ţi-au săltat-o nişte băieţi simpatici (am văzut la 9 dimineaţa, când aşteptam coach-ul spre Gibraltar, cum se ridică o maşină parcată undeva unde nici nu deranja, teoretic), nu au decât câteva parcări ‘supraterane’, mici de tot şi cu plata pe oră în general, în rest sunt parcări subterane, cu abonament lunar de vreo 100  de euro.

Fără discuţie.

A venit prietenul nostru din State într-o vizită (are ceva treabă în Londra şi s-a aventurat spre Malaga), şi-a închiriat un Mini (criminal de mică maşină, Corsa mea e tanc pe lângă ea) şi l-a parcat la mama naibii prin Fuengirola, dacă nu a dorit să plătească nişte zeci de euro pentru zilele respective. Mergeam cam juma’ de kilometru cel puţin până la ea.

Despre şoferi …

A fost un ŞOC pentru noi să vedem cum se circulă. Am ajuns aproape de trecere? S-au oprit TOATE maşinile care se apropiau. Fără scârţâit de roţi, fără crize de nervi. Vorba alor noştri, poţi trece cu ochii închişi şi nu te atinge nimeni. Şi sunt treceri dese, iar oamenii ăştia conduc 20 de metri, mai opresc, mai conduc, mai opresc. Te uiţi la ei şi-i vezi relaxaţi la volan, nu isterici, le mulţumeşti din mers şi treci.

Nu trebuie să te asiguri, deşi noi, veniţi din România, unde fiecare şofer s-a născut cu volanul în mână şi cu strada mă-sii, eram destul de precauţi. Culmea culmilor, chiar şi când nu am căscat ochii că e roşu şi am trecut ca nişte văcuţe, maşina s-a oprit şi şoferul nu a schiţat niciun gest.

Deşi traficul acolo este clar mai complicat (străzi largi cât să intre o maşină, puţine străzi pe 2 sensuri, jde mii de treceri de pietoni, şoferii parcă-s din alt film. Cei care s-au mai preumblat şi prin alte ţări cu ‘apă caldă’ observă că şi acolo pietonul e ‘suveran’. Nu trebuie să te asiguri de 10 ori, să te rogi de şofer să te lase să treci etc. Ai văzut trecerea, ai pus piciorul pe ea şi gata.

Probabil o explicaţie pentru ‘şocul’ spaniol este că la ei punctele alea de se trag când faci prostii se dau PE VIAŢĂ. Nu se ‘reînnoiesc’ periodic. Aşa că orice prostie faci, te aduce tot mai aproape de pierderea permisului. Plus că, am aşa o bănuială, poliţia nu se joacă de-a amenda şi rasul punctelor. Ai comis-o, plăteşti.

Atât timp cât avem pedepse doar pentru ‘căţeii’ fără pile şi veşnica impresie că suntem regii şoselelor, vom trece strada cu spaima că se va găsi un tâmpit care se crede în curtea lui. Şi da, ne vom asigura de 10 ori, pentru că aşa e sănătos.

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

23 Comments

  1. Numa’ sa n-ajunga vreo firma de taxi de aici sa isi deschida punct de lucru acolo si sa duca niste taximeTRISTI de aici 🙂 ca s-a dus dracului toata ordinea de acolo :))

      • La noi dupa controversatul caz…in care s-a mutat trecerea de pietoni…mai incolo….te uiti de trei ori si treci o data si in fuga:))

  2. M-am “lovit” de chestia asta cand am fost in China. Am iesit de vreo trei ori in Beijing, la relaxare. Soselele lor au cate sase benzi pe sens. In cele trei ori cand am iesit soferul dubitei care ne transporta nu a claxonat mai mult de trei ori. Poate o sa credeti ca e putin dar la ce trafic e acolo…am ramas socat cand am vazut cata disciplina e in trafic. Daca cineva vroia sa schimbe banda, semnaliza si atat. Se baga in fata noastra iar soferul nu claxona, nu gesticula, nu injura.

    Bine, cred ca intr-un oras ca Beijing e nevoie de o asemenea disciplina. Daca stau sa ma gandesc mai bine, e nevoie oriunde.

  3. daca si la noi ar fi amenzi dinalea de te-ar durea capul si nu s-ar reseta punctele de penalizare,sa vezi cum s-ar cuminti oamenii..doar ca la noi e ca la nimenea..smecherii cu pile fac ce vor, trec cum vor, pe unde vor..si din pacate nu avem ce sa le facem..

    • daca ar fi aplicate amenzi “de te-ar durea capul”, lumea ar iesi in strada sa dea jos toata clasa politica. te-ai prins? 🙂

  4. Problema este clar de legislatie, mai exact de asprimea ei. Si ar mai fi si calitatea celor pusi sa o aplice. Intr-un top al spagarilor, politia rutiera ar ocupa, cu certitudine, un loc fruntas. Dar sa revenim la asprimea legilor : nu exista tara cu pretentii de a fi cat de cat civilizata, in care pentru uciderea din culpa in urma unui eveniment rutier sa iei un an, doi, maxim trei cu suspendare ! Cu atat mai mult, unele state considera ca a lua viata unui om pe trecerea de pietoni sau in alte locuri in care acesta este protejat de lege nu se incadreaza la “ucidere din culpa” ci, atentie,daca se dovedeste ca esti intreg la minte, intri la “omor cu premeditare”, in ideea ca nu aveai ce sa cauti cu masina pe trecere decat daca intentionai sa omori pe cineva. Mai exista tari in care cuantumul amenzii se calculeaza procentual din averea si veniturile declarate in anul anterior (Norvegia, pare-mi-se, sau , oricum o tara nordica) in timp ce la noi, cei “bine situati” nici nu sunt opriti in trafic. Cati agenti de la rutiera ati vazut sa opreasca masinile de fite ? Ne ramane doar consolarea ca exista tari in care lucrurile stau mult mai rau. Doar ca noi nu prea traim in ele,le vizitam accidental in escapade sau concedii, asa ca, who cares ?

    • Cristian, asa este. Cand vezi cine e politist, mai ca-ti bagi picioarele in ea de lege. Si, daca nu exista disciplina la tine si respect pentru altii, e clar ca nu vei avea nicio atractie sa respecti ceva.

  5. Problema soferului roman e lipsa unei disciplini rutiere. Probabil, daca am merge toti soferii romani la reciclare, intr-o tara unde exsyta lege corect aplicata si disciplina rutiera, cu siguranta am invata de frica legii. Dar cum aici, ca si in alte ddomenii, nu exista pedeapsa pentru ceea ce fac, de ce as respecta legea? Unde-i lege, nu-i tocmeala!

  6. Sincer in romania cand vin am senzatia ca se conduce ca la carte. Pai sa vezi tu aici unde sunt eu ce nebuneala de nu iti vine sa crezi, parcari pe unde apuci, taxiurile opresc in mijlocul drumului cand vede un client, daca esti pieton si traversezi pe trecere totul e pe raspunderea ta si nu iti opreste nimeni- nimeni. Intr-un cuvant haos. Un mare plus este ca se acorda o importanta motociclistilor pe cand in ro mie frica sa conduc motorul.

  7. Hmmm… sa vezi in ce hal claxoneaza in Bucuresti, in conditiile in care tu – pieton ai verde. Sau cum faceau astazi cand multe din trotuare erau o mare balta si cum inca nu se circula pe cer oamenii foloseau o parte din carosabil…

    • Io cred ca as capia in Bucuresti. Pana si traficul din Timisoara mi se pare aiurea, la voi cred ca nu as mai iesi din casa 😀

  8. Pai aici la noi in Romania este normal sa nu se respecte nici o lege si nici o regula pentru ca toata lumea stie ca nu le face nimic ,pe cand in alte tari este aleceva daca te prinde …

  9. mda, intradevar e alta treaba afara, oamenii chiar sunt mai linistit, si eu cand stau si ma uit la parintii mei, sau la persoanele apropiate pe care le vad stresate maxim zi de zi de la orice, de la un examen trecut in restanta pana la vesnica criza de bani. Am trait afara o bucata de vreme, in Austria 1 luna si prin Ungaria cam tot atat si chiar pot sa trag destule deosebiri avand in vedere nervii si stresul din tara de la noi si ceea ce este dincolo…

  10. Si eu am fost surprinsa de aceeasi chestie in Italia. Nu-mi venea sa cred cat de chill conduceau toti acolo. Ce-i drept am fost doar in Venetia si alte cateva orasele din partea de N/E. Nu stiu daca o fi la fel prin Roma, sau Milano, dar oricum oamenii sunt educati intr-un alt spirit.

  11. In toate tarile din Europa pe unde am fost soferii au fost foarte ok, rabdatori cu turmele noastre de cate 40 de turisti care mergeau mai rau ca oile pe dealuri, dar in Italia am fost surprinsa foarte neplacut de tinerii pe scootere. In Florenta mergeau tare haotic, nu le pasa de semafoare sau pietoni si era sa ma doboare unul.

  12. Nimic mai adevarat in ceea ce priveste indisciplina soferului roman, poate mult mai accentuata in Bucuresti, unde legea junglei guverneaza soselele.
    Pe aici, singura regula este ca …. nu exista reguli. Bine, exagerez un pic, intr-adevar, nici infrastructura nu prea ne ajuta deloc, saracul oras fiind proiectat pentru traficul de acum 30, 40 de ani, cand vedei 10 masini pe strada.
    Dar… nu pot sa nu remarc, cel putin in Bucuresti, si indisciplina pietonilor. Cand mergi pe o strada care are treceri de pietoni din 50 in 50 de metri, iar pietonii iti sar in fata masini exact intre trecerile de pietoni, in loc sa isi miste fundul 25 de metri mai incolo, parca e cam greu sa iti mentii calmul. Si eu sunt deopotriva si sofer (din necesitate, nu din placere) si pieton. Dar cand merg perpedes, traversez strada prin locul marcat, ca asa e frumos. Si mai astept si culoarea verde a semaforului.
    M-a marcat, ca si sofer, un eveniment de acum cateva luni, cand venind de la munte, dupa ce parcursesem vreo 300 de kilometri in ziua respectiva, ajungand la doi pasi de casa, la o intersectie, o babuta, fara sa tina seama de culoarea rosie a semaforului, pur si simplu mi-a sarit in fata, ca deh, era pe trecere de pietoni. Nici acum nu stiu cum de am reusit sa opresc masina in 5 metri …. Norocul meu, ca nu sunt vitezoman din fire, si rulam relativ usor, dar chiar si asa, daca nu intra ABS-ul, de am crezut ca se rupe masina, acum probabil eram pe la racorica, din cauza nesabuintei unei mamaie, pe care oricum o curta sarsacot sa o ia pe la el.
    Deci, hai sa fim drepti, si sa urechem deopotriva si soferii, dar si pietonii.

    • Roby, mi-a sarit un copil de 4 ani in zona mea, direct in fata masinii. De dupa masini parcate. Nici acum nu stiu cum de l-am vazut. Ma-sa era pe trotuar si se uita dracu stie la ce. A intepenit cand l-a vazut in fata masinii. Din fericire, ca in cazul tau, cand m-am infipt in frana a si intepenit masina. Dar, tot ca in cazul tau, nu goneam ca proasta, deci am avut timp de reactie in cazul lui.

      Tu esti oricum pasare rara in peisaj. Ca majoritatea au impresia ca au primit mostenire strada, cand si-au luat carnetul 😀

  13. nu stiu cum e in Malaga, dar in madrid sau in alte tari europene, trebuie sa ai mare curaj sa treci strada…
    despre Romania, nu prea umblu ca pieton decat cand alerg…in rest, pot spune ca am atitudinea celor din Malaga…eu opresc sa dau prioritate si invit pietonii sa traverseze in timp ce in spatele meu aud claxoane si flashuri de faruri…
    Cel mai mult am fost marcat, de o faza cand am oprit eu si am facut cu mana sa traverseze, la care omul a inceput sa alerge pe trecere ( o mare prostie) si prin dreapta mea a venit unul ca ghiolbanul…Am intepenit, penntru ca am crezut ca-l face afis…norocul lui a fost ca a lovit pietonul masina din lateral si nu l-a luat masina pe parbriz…
    iti dai seama ca m-am considerat vinovat moral, ca daca nu-i faceam eu semn sa treaca el nu patea accidentul

  14. Cel mai bine ar fi daca s-ar face si ceva educatie pentru pietoni, cum faceam noi cand eram mici prin scoala generala. Pentru ca soferii sunt agitati si grabiti dar si pietonii se cred zei pe trecerea de pietoni. Si nici macar o secunda nu se gandesc ca, desi este dreptul lor sa treaca este indicat sa se asigure inainte, pentru ca viata ar trebui sa fie prioritatea..pentru ca degeaba e dreptul tau daca soferul, pentru o fractiune de secunda nu e atent si te ia pe capota si e vinovat..cu ce te incalzeste asta pe tine, in scaunul de rotile fiind, sau mai grav, mort? Mie asta mi se pare de neinteles, unii parca o cauta cu lumanarea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.