Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Cum sa incepi ca freelancer pe Elance.com

Încep să primesc tot mai multe mesaje pe email despre munca de freelancer și, în loc să dau răspunsuri individuale, zic că nu strică să scriu câte un articol. Așa ajutăm câteva sute de oameni cel puțin, nu doar unul. Mă bucur că îmi scrieți și doriți detalii. Nu-s cel mai mare freelancer din lume, dar fac treaba asta cu succes de niște ani, așa că poate experiența mea vă face începutul  mai ușor.

Astăzi povestim despre Elance.com, unul dintre liderii mondiali pe piața muncii „de acasă”. După câteva zile petrecute pe fostul RAC (RentACoder), transformat apoi în vWorker și cumpărat recent de Freelancer.com, m-am mutat cu tot calabalâcul pe Elance.com. Pentru mine acesta este locul ideal de a găsi clienți, deși Guru, Odesk sau Freelancer sunt situri la fel de OK. Dar, pentru că recent am primit emails în legătură cu Elance, despre el vom discuta.

1. Puneți-vă la punct cu engleza.

În momentul în care ieși pe piața internațională de muncă și vorbești engleza ca Iliescu, ți-ai tras-o de unul singur, dacă-mi permiteți. Nu vreau scuze de genul „dar am făcut rusă la școală”, „dar nu cred că pot învăța engleză” etc. În general în afaceri și în viața e indicat să cauți soluții, NU scuze.

Deci, la muncă, oșteni! Luați-vă meditator la engleză, puneți la vizionat tot ce prindeți dar fără subtitrare românească (eventual cu aia în engleză, că ajută să citiți/auziți ce se întâmplă acolo), citiți, căutați cursuri. Dacă în anul domnului 2013 încă nu găsiți resurse de învățat engleză, zic că aveți o problemă.

Veți observa că sunt extrem de mulți clienți care CER ca freelancerul cu care colaborează să știe engleză bine. Nimeni nu are chef să piardă timpul cu un nenea care nu înțelege ce se cere de la el și, când dă  un reply, să te ferească dumnezeu. Să nu spunem că, dacă intrați pe content writing, fără o engleză FOARTE solidă, nu faceți prea multe pe Elance (sau orice site similar).

Unul dintre marile mele avantaje în munca pe online cu diverși clienți din toate colțurile lumii a fost că știu engleză bine. Nu perfect, nu-s la nivelul unui „native speaker”, dar o vorbesc/scriu suficient de bine încât să nu mă împiedic în idei. Și da, am avut destui clienți care mi-au admirat calitățile de „vorbitor” în limba lor și asta pentru mine a constituit un avantaj chiar în fața unor freelanceri cu prețuri mai mici de pildă, dar care se exprimau „nemulțumitor” pentru client.

Aici zic că este primul pas pe care trebuie să-l aveți în vedere. Chiar și de la zero, cu un meditator decent și multă voință, puteți ajunge la niște rezultate excelente. Dacă eu am luat o loază de la scris „dă” în loc de „the” și am dus-o la stadiul în care a luat nota 9 la BAC la engleză în doar 6-7 luni, zic că și voi puteți. Fătuca aia a mâncat engleză pe pâine jumătate de an și probabil m-a visat în fiecare noapte, concluzia este că SE POATE. Investiți în voi, pentru că asta este cea mai importantă investiție.

2. Faceți-vă cont de Paypal

O zic a mia oară: nu e greu, se folosește destul de simplu, este un sistem unanim acceptat în toate colțurile lumii. Am Paypal de mulți ani, nu am ce să comentez (bun, nu-s mereu încântată de comisioane, dar, când mă gândesc cum mă bucură băncile românești în fiecare lună, parcă nu mai e dracul atât de negru).

Am scris și despre Paypal de mi-au amorțit degetele, luați de citiți.

3. Intrați pe Elance.com

Nu putem lucra pe site, dacă nu suntem pe el. Deci intrați pe site și uitați-vă pe joburile de acolo. Să vedem ce găsim:

  • IT & Programming – zic că nu are nevoie de prezentare – de la web design la SEO și munca pe baze de date, aveți de toate acolo.
  • Design & Multimedia – asta este a doua categorie pe care o am setată. Plătesc „abonament” lunar pe Elance, și astea două sunt cele alese de mine, pentru că majoritatea joburilor de acolo vin.
  • Writing & Translation – după cum spuneam de multe ori nu doar designerii și programatorii au o pâine de pe freelancing. Căutați aici joburi „ne-tehnice” pe care le puteți duce la bun sfârșit.
  • Sales & Marketing  – la câți specialiști avem în România, mă îndoiesc că nu se găsesc oameni care să câștige un dolar și de acolo.
  • Admin Support – sunt mulți „afaceriști” care nu au chef și nervi să facă unele munci de birou. Așa că angajează secretare de peste tot din lume, oameni care să pună produse pe situri, să „populeze” baze de date etc. Nu trebuie să aveți prea multe cunoștințe tehnice, este nevoie în general de planning, căutări sau muncă repetitivă de urcat informații pe câte un site. Știu că nu sunt munci atât de „sexy” ca alea de design, dar se pot câștiga niște bani.

Restul de 3 categorii (Engineering & Manufacturing, Finance & Management și Legal) mie nu-mi spun nimic. Dar poate găsiți și acolo joburi relevante pentru pregătirea voastră.

Studiați joburile postate în categoriile care vă interesează. Vedeți ce propuneri sunt (vi se dau niște detalii financiare, care să vă ajute să evaluați puțin piața) și gândiți-vă cum ați putea voi duce la capăt un asemenea job.

4. Cont

Odată ce v-ați decis ce și cum, faceți-vă cont pe site. Este gratis și ușor. Nu vă dați denumiri nebune, nu este mIRC. Este un loc de muncă pentru voi, deci nume de genul Sexy69 s-ar putea să vă descalifice. Puneți o poză decentă, nu în costum de baie. La fel ca pentru un  CV, faceți-vă contul în așa fel încât să inspirați seriozitate. Scrieți o scurtă prezentare pentru profil, încercând să subliniați ce este minunat la voi și cum ajutați clientul în munca sa.

Există teste pe care le puteți da. Recomand să petreceți ceva timp cu ele, orice calificare dovedită prin test (nu doar că scrieți voi că știți Photoshop de nota 10) vă oferă un punct în plus față de concurență.

Puneți-vă câteva lucrări relevante în portofoliu, să aibă potențialii clienți ce să vadă.

5. Ce joburi să vânez?

Nu știu ce joburi să căutați voi, de asta ați stat pe secțiunea de jobs și ați tot făcut planuri. Vedeți la ce vă calificați și dați-i drumul. Dacă faceți design de 2 luni, aș zice să mai învățați. Știu oameni care abia sunt în stare să facă un layout (și ăla „desenat” prost) și se aruncă pe web design. Nu toți clienții sunt fraieri și, dacă bunghiți ceva, ați pus-o regește. Deci mergeți pe cele mai puternice atu-uri și apoi vă puteți extinde, odată ce prindeți experiență și eventual vă plictisiți de jobul curent.

Eu am ales să plătesc 15 dolari pe lună pentru contul meu. Puteți merge pe free la început, deși veți plăti probabil „connects”. Connect-ul este un punct (0,5 dolari) pe care-l consumați pentru a licita la un job. Prin faptul că-i costă 50 de cenți cel puțin un bid, freelancerii nu se înghesuie ca pe alte situri să facă licitări amboulea, doar să nu tacă din gură. Deci, când licitați la un job, gândiți-vă că vă costă. Dacă sunteți invitați, NU PLĂTIȚI connect-ul.

Căutați joburi pe posibilitatea voastră și, zic că e bine așa, mai micuțe la început. În general un client nu se va arunca într-un proiect de mii de dolari cu un om care nu are nicio istorie pe site, decât dacă acel freelancer e genial. Ceea ce e mai greu de dovedit. Așa că treceți la chestii mărunte, pentru că, facându-le bine, veți primi bani și recenzii pozitive. Apoi veți putea crește prețurile și intra pe chestii serioase.

6. Client management

Veți da de tâmpiți. Asta trebuie să știți de la început. Există oameni minunați pe Elance, cu care, dacă aveți noroc, poate veți lucra ani buni de acum, dar există și clienți de 2 bani care încearcă să vă folosească mai mult decât ar fi frumos. Clienți isterici, care au impresia că le datorați și primul născut doar pentru că v-au dat un job de 50 de dolari. MARE ATENȚIE. Așa cum un client studiază profilul vostru, așa să căscați și voi ochii la ale lor.

De fiecare dacă când licitez la un proiect, mă uit la istoricul clientului. Dă de multe ori feedback prost? Pe merit (sunt unii freelanceri care merită șuturile în dos) sau doar așa de sanchi? Sunt clienți care nu știu că 5 star se dă când ești mulțumit și totul e OK și zic, ca unii profesori că „10 e pentru profesor”. În „la-la land” unde stă cu mintea clientul în cauză probabil că 5 nu se dă, dar voi munciți pentru 5 stele (sau cât mai aproape). Deci nu intrați în horă cu asemenea clienți sau vă treziți cu un 4.5, deși clientul e tot dat pe spate de cât de minunat ați lucrat.

Dacă un client dă în general note bune și primește note bune de la freelancerii săi, este clar că e un om experimentat în sistem care știe cum să se poarte. Există și clienți nou veniți. Am lucrat cu asemenea oameni, dacă știți să-i ghidați, se poate colabora frumos.

Fiți mereu cu un pas înaintea lor, oferiți-le detalii, chiar dacă nu țin de jobul în cauză. După cum spuneam, există clienți noi în sistem care nici nu știu cum să pună banii în escrow. Nu vă cade nimic să le oferiți detalii, să fiți săritori. VOR APRECIA asta. De asta e important să știți engleză bine, să nu vă încurcați în detalii.

7. Atent, politicos, nu slugă

Trebuie să înțelegeți de la început că munca de freelancing NU este ușoară. De cele mai multe ori lucrați singuri, nu este mama, tata sau șeful să ia șuturile în dos. Veți lua destule și le veți lua personal. Gândiți-vă că aici nu este nimeni după fundul vostru să vă repare prostiile, deci lucrați serios și aveți grijă de clienții voștri. Nu acceptați abuzuri din partea nimănui, dar nici nu vă purtați de parcă le faceți clienților un favor că vă plătesc.

Citiți CU MARE ATENȚIE cerințele proiectului și fiți cinstiți de la început. Eu nu am nicio problemă să le spun clienților „asta nu pot face” și le este  mai util decât să mă prefac și apoi să-i las descoperiți. Eu de pildă sunt web designer. Știu destule „chestii” în treaba mea, mai adaptez de pildă unele coduri pe wordpress (după tutoriale, că nu mă duce creierul mai mult), dar, dacă sunt facilități suplimentare pe care le dorește clientul îi spun că pot pune un plugin sau pot găsi ei un programator să acopere nevoia în cauză. Majoritatea nu au nicio problemă, eu îm iau banii pentru munca mea de web design și se poate colabora câteva ore cu un programator care să codeze ce nu pot eu.

8. Viitorul – el sună bine?

Depinde. În afaceri (pentru că freelancing-ul până la urmă tot asta este) nu există rețete sigure. Succesul sau eșecul vostru depinde de multe „variabile”: specialiazare, timp, implicare, seriozitate etc.Puteși câștiga câțiva zeci de dolari, câteva sute sau peste 2000 pe lună. Totul depinde DE VOI.

Nu este anormal să prindeți unii clienți care doresc să lucreze cu voi mai mult timp. Clientul meu principal m-a pescuit pe elance pentru un job de modificat un vBulletin și în martie se împlinesc 2 ani de când lucrăm „full time”. De asta nu recomand să țineți coada sus și să căutați doar joburi mari. Pe când am primit invitația de la el, vânam doar joburi mai mari (de câteva sute bune de dolari). Am acceptat propunerea lui (un „mărunțiș” de 160 de dolari) pur și simplu pentru că știam că-mi ia puțin să fac munca respectivă și nu erau mulți specializați pe vBulletin acolo, așa că vedeam că nu prea are oameni. A fost atât de încântat de mine, încât am chat-uit a doua zi câteva minute și mi-a propus să-i fiu web designer și admin pentru rețeaua de situri pe termen nedeterminat.

Pregătiți-vă un portofoliu (separat de situl de freelancing) pe care să-l promovați puternic și aveți mare grijă de profilul vostru din Elance. Faceți treabă cât mai bună și în timp se va consolida, astfel că probabil veți avea invitații mai multe decât joburile pe care să le vânați voi. Pe când eram foarte activă pe Elance (2010 în special), primeam și 5-10 invitații pe zi, deci puteam alege ce-mi plăcea, nu să alerg după orice job.

Observați că nu vă dau sfaturi despre taxe și organizarea afacerii în România. Puteți lucra ca PFA, SRL, pe offshore etc. Căutați un contabil deștept și discutați-vă opțiunile. Sistemul e atât de amboulea făcut, că aș muri fără contabila mea, în fiecare lună vin cu alte întrebări și mă nedumeresc alte faze. Deci un contabil bun vă poate sfătui cum să vă organizați cel mai bine.

Dacă mai aveți întrebări, aici sunt. Sper să vă folosească. BAFTĂ!

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

135 Comments

  1. Hy ! Profilul meu cum ti se pare “https://www.elance.com/s/ioan489/” … te rog spunemi ce este ineregula cu el (daca este ceva ineregula)si eu nu am castigat nici un job pana acum dar am multe invitatii.

    • Mie nu mi-a trimis nici un job in schimb dupa o luna mi-a luat automat din paypal 10$..Sunt niste hoti..

      • George, probabil nu ai inteles cum merge treaba acolo. Nu-ti trimite NIMENI niciun job. tu trebuie sa cauti prin listing-uri si sa licitezi la joburi. Nu iti trimite elance pe tava joburile, ca ar fi prea usor. Iar aia 10 dolari mi-e greu sa cred ca sunt furati, daca ti-ai setat contul pe membership platit, 10 dolari te costa lunar. Intra pe cont si alege cont gratis, daca nu doresti sa dai banii in cauza 😉

      • Elance este un site care te taxeaza la greu chiar si in varianta gratuita exista taxe de administrare.

  2. Buna, am inteles ca nu dai sfaturi despre taxe si organizarea afacerii, dar am, totusi, o mica intrebare. Am un client in Germania caruia ii fac servicii de traduceri, content writing si altele asemenea. Omul vrea sa ma plateasca, dar trebuie sa ii emit o factura in fiecare luna, ceea ce este normal. Care ar fi cea mai buna varianta pentru mine sa rezolv problema aceasta? Am inteles ca trebuie sa faci PFA sau o alta formula. Problema mea este ca nu stiu cat va dura colaborarea si nu prea as vrea sa ma complic cu infiintarea unei firme, cel putin pentru inceput. Exista vreo varianta alternativa? Daca nu atunci as vrea sa stiu exact cum se procedeaza in acest caz cu facturarea pentru o alta tara din UE. Mentionez ca sumele lunare nu se ridica la mai mult de 500 eu. Multumesc!

    • buna Marco!
      intr-adevar, orice client are nevoie de o factura, iar pentru a emite acest document, nu e necesar sa te complici cu infiintarea unei firme. cel mai simplu e sa te inregistrezi, la ONRC( Oficiul national al registrului comertului) din orasul tau, ca PFA (persoana fizica autorizata).
      bine, am spus ca e cel mai simplu, dar totusi iti ia ceva timp, insa e ceva ce poti face tu, fara a apela la avocati sau alti specialisti in infiintari firme (doar daca nu esti foarte comod).
      apoi, dupa ce te-ai inregistrat la ONRC, trebuie sa mergi la ANAF, tot pentru inregistrare.
      atentie! chiar daca organizarea ca PFA confera un avantaj celor care doresc sa isi deschida propria afacere, cu procedura de infiintare relativ simpla, costuri reduse, cheltuieli de administrare mici, totusi, sunt destule declaratii de depus la fisc si taxe de platit.
      succes tie si tuturor celor ce au ales sa lucreze pentru ei!

      • Multumesc pentru raspuns. Ar mai fi ceva. Daca facturez pentru o tara din UE am inteles ca este necesar un număr de înregistrare pentru TVA. Cum se procedeaza?

      • Draga Dojo, as dori sa fac o mica precizare legata de traducatori, daca imi permiti. Traducatorul face parte din categoria profesiilor liberale si nu este nevoie de inregistrare la Registrul Comertului, doar la Anaf unde I se va cere o autorizatie sau o calificare de traducator. Asadar ca sa poata factura trebuie intai autorizatie de la Ministerul Justiției sau de la Ministerul Culturii.

    • Eu iti recomand o intreprindere individuala ca este cea mai ieftina varianta si cea mai rapida . Intereseazate un pic cu I.I

  3. Hy dojo ! Am o problema urgenta cu elance,este vorba despre “milestones” alea.Deci la un job am un milestone cu delivery date pana la 15 si acum suntem deja in 17, intrebarea este daca mai trebuie sa fac alt milestone si ce sunt si pentru ce sunt ele ?

  4. cred ca la un moment dat in viata ajungem la o cotitura si trebuie sa schimbam radical directia in care am mers pana acum,cred cu tarie ca sunt multi care ar face acesta cotitura insa ori nu au tarie si curajul sa o faca.
    pentru un trai decent cred ca este cea mai buna oportunitate sa incepi ca freelancer.
    le doresc succes tuturor.

    yon

  5. Buna.
    Ti-am citit blogul cu interes avand in vedere ca si eu de curand mi-am facut cont pe Elance. Eu am acum o nelamurire legata de incalcarea unei reguli ale siteului. Sunt curioasa daca ai trecut prin asa ceva sau daca sti cum se procedeaza in situatia aceasta.
    Ce-i drept, fara sa citesc de-a fir a par toate regulile lor de la bun inceput, la primul proposal pe care l-am depus mi-am trimis niste date de contact intr-un atasament.
    Am sesizat imediat ce prostie am facut si mi-am retras oferta specificand greseala. I-am spus clientului ca nu doresc sa incalc regulile siteului si de aceea sunt fortata sa-mi retrag oferta, cu scuze bineinteles…
    Din pacate regulamentul lor nu zice nimic despre urmarile unei astfel de greseli desi citind pe diverse forumuri catorva li s-au inchis conturile direct, fara niciun fel de atentionare (insa nu se intelegea clar daca asta ar fi fost motivul).
    Ai idee cum trebuie procedat intr-o situatie ca asta? Ceilalti clienti imi pot vedea prima oferta retrasa cu tot cu atasament si eventual si motivul?
    Cel mai tare ma enerveaza ca acest subiect este un subiect tabu pentru toti si nimeni nu zice nimic despre experiente similare.
    Clientul acela deocamdata nu a zis nimic si de aceea am curiozitatea asta.

    Multumesc mult si succes in continuare cu blogul!:)

  6. Buna,
    Sunt noua pe Elance si acum descopar cum merge toata treaba asta. Problema mea este cu modul de plata.
    Am aplicat pentru un job si respectivul mi-a raspuns inapoi, insa nu vroia sa plateasca via elance. El spunea ca poate plati numai prin paypal si l-am refuzat.
    Nelamurirea mea este ca nu inteleg modul cum se face plata prin elance. Imi poate explica cineva sistemul lor?

  7. Ok, pana acum am fost si eu freelancer si am lucrat inclusiv pe elance. Dar acum fac pasul spre antreprenoriat si as dori sa stiu cum pot ca firma romaneasca, cheltui bani legal pe elance. Da elance factura? Are cineva idee ? Multumesc,
    I.

  8. buna seara

    sunt noua pe elance. nu inteleg cate joburi poti licita pe cont gratuit? cand trebuie sa platesti?

    multumesc

  9. Dragi copii,

    Sa terminam cu prostii gen elance, freelancer, etc. pentru ca exista o metoda mult mai buna, mai eficienta, mai sigura si mai simpla de a face bani. Aceste site-uri sunt pline de “afaceristi” care va plaseaza voua o serie de job-uri platite pe sume de nimic si apoi ei le “vand” mai departe pe sume de 10 ori mai mari. Aceasta e noua metoda de sclavie online. Daca vreti sa faceti bani stand la calculator, apucati-va sa realizati aplicatii web in HTML5 pentru Android, iOS, Windows Phone, Blackberry, etc. Nu ai deadline, nici stresul aferent, si esti platit exact pe ceea ce ai creat si ai muncit. Se invata usor si cu puterea si flexibilitatea care o ofera acum HTML5 pentru crearea de aplicatii hibride. Studiati putin pe internet si vedeti ca am dreptate. Cum zicea si regretatul Steve Jobs: “HTML5 is the future!”

    • Eu sunt interesat sa ma apuc de asa ceva. Ma intreb oare daca pot sa o iau de la zero cu chestia asta, eu avand alta meserie de care m-am cam saturat. Cum fac sa iau legatura cu tine, poate imi dai niste hinturi. Multumesc !

  10. Buna tuturor , sunt un nou freelancer proaspat inregistrat pe elance si as avea nevoie de o lamurire de la voi, cei mai experimentati…in cazul in care sunt independent, nu am I.I, PFA sau SRL , pot activa ca freelancer pe elance ? ma gandesc la nevoia eventualilor beneficiari ai muncii mele de a primi factura . Multumesc

  11. Buna Dojo! Am citit tot articolul tau, am vazut ca esti foarte priceputa in tot ce tine de freelancing si as avea si eu o intrebare, daca esti amabila… Cum as putea “sa atrag” angajatori atata timp cat profilul meu este pe 0? (nu am note, nu este verificat etc.) Precizez că am destulă experiență în ceea ce fac.

  12. Mersi pentru articol, a fost informativ si util.

    Am cont pe Elance de vreun an jumate, insa nu am obtinut prea multe job-uri.
    Eu sunt freelancer in “article writing” de vreo 3 ani, insa am lucrat mai mult in afara site-urilor mentionate, mi-am gasit clientii prin prieteni care lucreaza tot de acasa in unul din domeniile de pe Elance.

    E adevarat ca trebuie sa fii foarte bun si sa stapanesti limba engleza la un nivel superior. Eu cand am inceput scriam un articol in 2-3 zile, acum imi ia intre o ora si 3. Am evoluat mult de cand am inceput, abia acum pot sa zic ca sunt pregatit pentru Elance.

    Ideea e ca se poate invata, si da, poti sa treci de la un nivel mediocru la un nivel superior. Eu am invatat engleza din filme la inceput plus vreo 10% la scoala.

    • Buna Ionut,
      Sunt fana ta pentru domeniul ales si te rog sa-mi intinzi un deget asigurandu-te ca nu-ti iau toata mana. Sunt cu engleza in ascensiune si-ti propun sa profiti de intentiile mele bune pana progresez si eu mai mult in engleza. Asa ca da-mi de lucru in engleza, eu iti trimit o forma a traducerii, tu o corectezi si o folosesti in interesul tau.

      Daca accepti, multumesc pentru ajutor.

  13. buna!
    sunt nou in domeniu si nu prea imi dau seama cum merge treaba….imi fac cont si caut joburi…aplic si…nimic. Nu inteleg, trebuie sa trimit lucrarea inainte, sau astept sa fiu selectat pentru a face lucrarea?….multumesc mult! sigur o sa te mai deranjez! 🙂

    • Trebuie sa fii selectat. Clientul se va uita la portofoliul tau, profilul tau, mesajul pe care i-l trimiti odata cu bidul si bineinteles la pret. Daca il convingi, iti cel mai probabil iti va mai pune cateva intrebari, te alege, iti trimite ultimele indicatii si te apuci de treaba.

      Eu personal recomand urmatorul lucru, mie cel putin mi-a adus o rata de accept destul de mare. Atunci cand vrei sa aplici pentru un job, citeste cu atentie descrierea si in mesajul respectiv scrie si cateva lucruri despre proiect. Cum l-ai face, ce proiecte similare ai mai facut etc.

      Succes tuturor freelancerilor 🙂

  14. Buna, cum se pot inregistra in contabilitatea banii obtinuti prin elance.com? (pentru un PFA de exemplu), sau care ar fi metoda legala de ai declara la ANAF?
    Multumesc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.