Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Câteva idei pentru cei care doresc să promoveze la locul de muncă

Nu toată lumea dorește să fie freelancer și sunt destui angajați mulțumiți de sistemul în care lucrează, mereu chitiți să facă mai mult, să prindă o poziție mai bună în sistem/companie. Începem săptămâna cu câteva idei despre cum își pot face ascensiunea mai ușoară.

Știu că există un consens general că, pentru a promova, trebuie să faci diverse (dacă ești femeie) sau să tot cureți umerii șefului de scame inexistente, dar hai să ne concentrăm pe un sistem de lucru NORMAL (că există și asemenea companii în care valorile sunt promovate) și să vedem ce se poate face pentru a ajunge într-o poziție mai bună.

Job-Promotion

Fă-ți treaba cât mai bine

Într-o companie condusă de oameni cu toate țiglele pe cap, se știe cine face muncă în dorul lelii și cine chiar își dă interesul. Nimeni nu are nevoie în staff de un pierde-vară, după care trebuie să vină un superior și să „curețe”. Dacă faci mereu greșeli, dacă niciodată ceea ce produci tu nu este de calitate și trebuie alții să te țină în spate, nimeni nu-și va pune paie în cap să te promoveze.

Anul trecut, la BlogWorld Expo în NYC, mi-a picat tare bine prezentarea lui Peter Shankman, What Happens When Your Fun Little Personal Brand Grows Up. Cea mai importată idee era că, doar cu 10% mai mult efort, poți deja deveni indispensabil pentru companie. Până la urmă nu toți „amploaiații” au chef de muncă sau de promovare, așa că, un minim efort deja te scoate în față. Să nu mai vorbim că o companie dorește REZULTATE. Chiar dacă ești mai ciudat de felul tău, dacă produci rezultate serioase, ești primul pe listă, pentru că nimeni nu-și permite să te piardă.

Avem chiar exemplul prietenului nostru, care acum câțiva ani dorea să se facă US Marshall. Patronul de la compania pe care o servește ca director al departamentului de IT, imediat l-a convocat la o ședință în doi, i-a oferi mai mulți bani, un pachet de „beneficii” mai serios, plus o promovare, doar să nu-l piardă. E tot la compania respectivă și o parte uriașă din tot ce înseamnă IT pentru firma respectivă stă pe umerii lui.

Privește munca la firma respectivă ca pe o carieră, nu doar un loc de petrecut timpul de la 8 la 16.

Dacă dorești să crești în ierarhie, va trebui să te gândești la ceea ce faci acolo ca la o carieră, nu doar „scârbiciul” la care mergi în fiecare zi lucrătoare. Dacă urăști locul de muncă, probabil o poziție superioară în organigramă nu te va face să-l iubești mai mult. Dacă ai însă planuri mărețe, fii gata să lucrezi ca un om de carieră, nu doar un simplu angajat.

Oferă-te voluntar pentru unele proiecte

În mod normal eu cel puțin aș spune că, dacă nu primești bani, nu te stresa. Dar, dacă ești interesat să urci în ierarhie, este bine să dovedești că știi mai multe decât ce prezinți pe CV și mai trebuie să lași de la tine, implicându-te chiar benevol în unele proiecte realizate de companie. Pe lângă provocarea pe care o aduc asemenea acțiuni, dovedești încă o dată că ești capabil și foarte implicat.

Fă mai mult decât ce scrie în „job description

Chiar dacă deja ești cunoscut că-ți faci treaba foarte bine și că nu e nevoie ca superiorii tăi să piardă aiurea timp să repare prostiile pe care le faci, nu te opri doar aici. Vino cu propuneri, cu idei noi. Unele vor fi refuzate din start, unele se pot însă transforma în mici proiecte suplimentare și pot ajuta compania. Pe când eram designer la o mică firmă de advertising și evenimente, văzând că stăm cam rău cu clienții „fizici” care să vină la noi la sediu, i-am propus patroanei să fac un mic site de e-commerce de pe care să vindem invitații de nuntă. Oricum nu prea aveam de lucru, dacă tot erau prea puțini clienți și simțeam că așa putem face mai mult. Ideea mea a fost pusă în practică și apreciată.

Nu toate ideile tale vor fi puse în practică, dar sunt multe companii care au urechile deschise când vine vorba despre asemenea propuneri. Nu știi niciodată unde se poate ajunge de la o simplă dorință a ta de a face o idee mai mult decât scrie în contractul de muncă.

Nu sta doar cu ochii pe ceas

În mod normal, productivitatea unui angajat nu ar trebui să se măsoare prin orele petrecute la job. Avem cu toții imaginea angajatului care stă pe Facebook, joacă Solitaire sau citește dojoblog-ul în timpul serviciului. Sunt firme tot mai deschise la ideea de a măsura productivitatea prin diverse deadline-uri sau proiecte finalizate, sunt firme care acceptă ca angajații să lucreze și de acasă etc.

Probabil că în compania ta se merge încă pe clasicul „9 to 5” și este de așteptat să nu rupi ușa la ora „închiderii”. Oricât de mult ții la timpul tău personal, dacă ai planuri de a accede în conducere, va trebui să faci uneori și overtime.

Comunică mereu cu superiorii

Poate colegii te vor considera pupincurist, dar nu ei îți dau promovarea la o adică. Fii mereu dispus să discuți cu superiorii tău, fii politicos și simpatic. Dacă e ceva de rezolvat, nu băga capul în nisip ca struții. Când există vreo problemă, ai grijă ca tu, dintre ceilalți colegi, să fii primul cu care un șef ar dori să discute. Relațiile bune de acum te vor ajuta, când va fi cazul să promovezi.

Îmbracă-te corespunzător

Sunt o mare amatoare de blugi și tricouri (din fericire pentru mine nu am nevoie de haine business), dar tu, viitorul șef, nu te poți îmbrăca la fel ca un hobo. Poartă haine de calitate, fii elegant și curat, chiar și când nu ești încă pe o poziție înaltă în companie.

Poartă-te ca un lider

În momentul găsirii unui angajat pentru o promovare șefii tăi vor avea de ales dintr-o turmă de lucrători. Ai grijă să ieși în evidență, să se simtă că tu ești deja un mic lider acolo. Nu urma turma, poartă-te ca un conducător cu inițiativă și cine trebuie să observe o va face.

Nu fi primul la bârfă

Orice colectiv va avea diverse „bisericuțe” și unul (sau mai mulți angajați) gata de bârfă. Chiar dacă în grupul tău de colegi ai putea să ai ceva succes ca și „radio șanț” (deși niciun om normal nu iubește bârfitorii), o asemenea preocupare pentru treburile altora nu te aduce într-o lumină bună cu superiorii. Nimeni nu-și dorește un viitor coleg în echipa de conducere, care nu e în stare să se abțină de la comentarii lipsite de profesionalism și nu ține un secret nici până la budă.

O imagine bună la muncă și în viața personală

Toată lumea e pe siturile de social media, îți dai seama că și mai-marii companiei în care lucrezi știu să găsească detalii despre tine. Un viitor lider în firmă o reprezintă și în afara orelor de serviciu, deci pozele tale cu beții și tot felul de minuni ar putea să-ți pice prost, când e vorba de promovare.

Sunt și excepții, când ți se trec cu vederea excentricitățile, pentru că ești absolut genial la muncă, dar probabil mai sigur este să ai grijă cum te prezinți online, pentru a nu avea surprize.

Participă la ședințele de „staff”

Și când spun participă mă refer la a avea idei, a discuta etc. nu doar a face prezență ca o plantă-n ghivechi. Oricât de mult detești ședințele, dacă ești om de carieră, vei ajunge să pierzi destul timp într-o asemenea postură. Fii atent la ce se discută, vino cu completări, pune întrebări pertinente.

Declară-ți disponibilitatea de a fi promovat

Sunt profesioniști ocoliți de conducere, pentru că nu se știe că-și doresc să ajungă pe o treaptă superioară în ierarhie. Discută cu superiorii tăi ce planuri ai în companie și declară-ți interesul pentru a primi mai multe atribuții. Când se va ivi ocazia, vor știi cu cine să discute.

Ca o concluzie: fii bun în ceea ce faci, poartă-te ca un profesionist și dovedește că meriți să ocupi o poziție superioară. Dacă în compania ta se promovează oamenii de calitate și cei cu clare calități de lideri, vei fi destul de sus pe lista de candidați.

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

6 Comments

  1. 🙂 Sfaturi care pot sa ajute. Insa, nu stiu daca la noi angajatorii ar fi de acord cu anumiti pasi. Stim cu totii, ca in majoritatea firmelor totul e pe pile. Poti fi tu cat de harnic vrei, daca nu vrea ala mare, nu vrea si gata.

    • Io nu am lucrat pe sistemul ‘pile’ si cred ca o firma decenta nu accepta asa ceva. Adica tampit sa fii sa accepti tot felul de tampiti, in loc sa te inconjuri doar de cei mai buni profesionisti. Pana la urma angajezi om sa produca pentru firma.

      Dar e plin si de zapaciti, clar 😉

      • sunt foarte multe firme care angajeaza pe pile. cel mai recent este o pila adusa care…probabil ma va inlocui in perioada urmatoare…nu are habar de nimic, dar asteapta sa fie invatat!

  2. Dojo, foarte pertinente sfaturile. Chiar daca esti intr-o firma in care exista si persoane aduse “pe pile”, daca tu reusesti sa te evidentiezi prin calitatea muncii tale si prin disponibilitate, banuiesc ca este imposibil sa nu promovezi. Nu am avut nenorocul sa lucrez intr-o astfel de firma care-si da cu stangu-n dreptu’ dar daca as nimeri vreodata intr-o astfel de situatie si as vedea ca se promoveaza oamenii incapabili inaintea celor capabili, cu siguranta as pleca urgent. Daca esti profesionist nu exista decat un singur drum, trebuie doar sa il cauti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.