De mâine mâncăm numai salată

27
246
views

Urmăream acum câteva săptămâni niște secvențe dintr-un show de slăbit. Nu mai rețin titlul, m-am plictisit destul de repede. Era acolo o domnișorică ce plănuia să se mărite și realiza că nu intră în rochie decât împinsă cu forța, așa că a primit ajutorul unei madame nutriționist și doctor pe deasupra.

Planul era să o aducă pe tânăra respectivă spre un masă mai potrivită cu înălțimea/rolul de mireasă. Nu era vorba de o transformare în max. 2 săptămâni, deci se mergea pe ideea de a face schimbări în stilul de viață (o nutriție mai sănătoasă și mișcare). După care s-a întrerupt de tot firul logic.

Madam nutriționist a dat iama în bucătăria împricinatei, i-a aruncat la gunoi TOT ce a găsit, după care i-a ticsit cămara și frigiderul cu chestii sănătoase: linte, verdețuri, alune etc. Apoi i-a explicat că trebuie să aibă scaun de 2 ori pe zi (de preferat). Fază la care mi-am băgat (scuzați expresia) picioarele în ea de emisiune. Cred sincer că tot slăbitul ăsta va fi o pedeapsă pentru amărâta în cauză și că va pune kilogramele la loc imediat ce trece de o asemenea tortură. Pentru că mulți oameni, când au de lucru cu cele 3 sau 30 de kile pe care le-au pus în plus, pornesc pe „hei-rup” de ajung să-și urască viața.

slabit

Nu ai pus kilogramele într-o zi, nu le vei da jos într-o zi

Mulți ignorăm faptul că am făcut burtică în ani, nu în zile sau luni. Că am pus 2-3 kilograme, apoi s-au mai adăugat etc. Așa cum ne-am „împlinit” într-o anumită perioadă de timp, la fel de logic este să dăm jos surplusul pas cu pas, încet și sigur. Majoritatea celor care reușesc să slăbească prin diverse diete sunt înapoi la vechile numere de kilograme, imediat ce ies din programul draconic de viață. Pentru că nu poți trăi cu varză și linte toată viața.

Fă mici transformări, nu te da complet peste cap

Ceea ce pățea amărâta în emisiune era de-a dreptul tragic, dacă mă întrebați pe mine. Imaginați-vă că vin și vă cer să faceți 4 ore de sport pe zi, să mâncați linte și semințe, fără nimic dulce, fără nicio plăcere culinară. Sunt curioasă cât rezistați, până-mi spargeți o cratiță de cap.

Și reacția asta e de fapt una de om normal la cap, culmea.

Avem probleme de „greutate” pentru că, pe parcursul unor ani, am tot făcut alte alegeri decât ce ar fi fost ideal. Suntem tot mai sedentari la job, depindem de mașini, nu mai avem chef/timp să facem sport, nu mai avem timp/chef să gătim, ne plac dulciurile etc.

Eu de pildă m-am lăsat de sport în 2007, că nu se pupau antrenamentele de karate cu emisiunea mea de radio. Pentru jumătate de oră trebuia să mă „dedublez” să fiu și în emisie și în dojo. Am ales jobul (normal). Puteam să fac alt sport, dar nu am avut chef. Îmi plac dulciurile și sunt în stare să mănânc o livră de ciocolată la o masă. Stau la calculator toată ziua, dacă am de umblat, iau dojomobilul. Nu am pus multe kilograme, dar s-a dus pe copcă abdomenul meu ăla „cu pătrățele” de care eram atât de mândră și am 4 kile de care vreau să scap.

Am început mici transformări de prin toamnă: mâncăm doar cu ulei de măsline (totul se gătește cu el), nu mai beau „soda” de nicio culoare (decât extrem de rar), încerc să o las mai moale cu ciocolata etc. La începutul anului m-am dus la înot, să încep să-mi mișc fundul. După vreo 2 luni am trecut să fac și TaeBo. Am deci 3 antrenamente pe săptămână la care merg fără discuție.

Există mici transformări pe care le putem face în viața noastră, care nu ne dau peste cap și nici nu ne fac să ne urâm viața. Azi începi să faci ceva mișcare, apoi mergi regulat la sală sau alergi. Peste 2 săptămâni începi să o lași mai moale cu Cola, treci pe apă și ceaiuri. Arunci un ochi prin cămară și începi să faci „snacking” pe fructe și alune/nuci, renunțând pas cu pas la găleata de înghețată și la ciocolată.

Începi să mănânci salate, găsești fructe care-ți plac etc. Faci pași mărunți și în câteva săptămâni vei fi uimit de modificările importante din viața ta.

Niciodată slăbitul nu trebuie să fie o pedeapsă

Există multe păreri destul de dure la adresa celor care s-au îngrășat și plăcerea (unora) de a-i vedea că suferă prin diete șocante și exerciții fizice istovitoare. Sunt inutile și probabil, în multe cazuri, fac mai mult rău decât bine. Un om căruia îi dai total peste cap viața, pe care-l forțezi să facă sport până pică în nas, va „regresa” imediat ce va avea ocazia. Pentru că stilul acesta de viață sănătos este o schimbare mult prea dură și chinuitoare.

Mă distrează mulți cunoscuți care, după ce se termină sărbătorile (oricare ar fi ele), își propun să treacă la dietă, ca un fel de pedeapsă pentru că au savurat o sarma în plus.

În mod normal o masă de sărbători ar trebui să fie una destul de similară cu ce se mănâncă în tot restul anului. Sincer, poți avea un Crăciun / Paște fericit fără să depinzi de ambulanță. Și asta nu înseamnă că ești rupt în fund, înseamnă doar că-ți respecți ficatul și realizezi că nu ai două burți în loc de una, să ai unde îndesa tot felul de „bunătăți”.

În loc să vă pedepsiți pentru kilogramele în plus, studiați-vă atent comportamentul: ce mâncați de obicei, faceți mișcare, câte ore stați pe scaun etc. Începeți mici ajustări: apucați-vă de sport (o ședință pe săptămână, apoi mai des) – alegeți exact ce vă atrage mai mult și asta practicați, renunțați la Cola, integrați și câte o salată în meniu etc. Voi știți cel mai bine unde sunt probleme, faceți azi o modificare, mâine alta etc.

Noul stil de viață, pentru că despre asta este vorba de fapt, trebuie să fie ceva ușor de urmat, pentru că teoretic cel puțin este ceea ce veți aplica de acum încolo. Nu cred într-o viață fără ciocolată sau fără o pizza bună (că tot am eu fetiș cu chestia asta), nu cred în 5 ore de sport pe zi și nici în 3 feluri de mâncare pe zi din linte și varză acră. Dar se pot face anumite ajustări în stilul fiecăruia de viață, ceea ce va ajuta trupurile noastre astea amărâte să-și recapete din vigoare și sănătate, iar kilogramele alea de ne deranjează vor dispărea și ele pas cu pas.

27 COMMENTS

  1. Absolut corect.Pasi mici,schimbari treptate.E mai importanta constanta,decat un aflux initial de entuziasm ce se consuma repede.Plus ca iti trebuie ceva timp pentru a transforma un obicei ce aduce un plus de calitate vietii(dar reprezinta o modificare fata de stilul tau de a trai de pana acum)intr-o rutina.Opiniile variaza,30-60 de zile ar fi suficiente.
    Mai usor si mai repede pui burta-ca sa folosesc exemplul articolului-decat scapi de ea.
    PS Impartasesc fetisu’ cu pizza :))

  2. Orice formă de regim e o păcăleală atâta vreme cât e făcut să fie ţinut un timp limitat, 1 lună, 2 luni, 3 luni, 1 an. Până la urmă tot vei renunţa la el într-o zi.

    Adevărata metodă de slăbit e cea în care nu ţii regim 😀

    • Absolut. Dieta e o chestie de care te tii zile/saptamani. Pentru rezultate de durata, e nevoie sa iti schimbi mai multe chestii in viata

    • Adevarata forma de slabit este sportul si iar sportul. Bineinteles ca de altfel poate conta si modul de viata. Important este sa nu fi sedentar 🙂

  3. Eu umblu zi de zi (aproape) la sala de forta. Nu ca sa ma transform in ceva pui de Arnold, mai mult pentru tonificare si miscare. Rezultatele se vad cu ochii dupa 2 saptamani. In trecut am scapat de 8 kg in 3 luni de miscare. 🙂

  4. Ai facut bine ca ai ignorat emisiunea, in mod sigur era o pierdere de timp. E destul de greu sa-ti schimbi stilul de viata oricum, dar mai sa renunti brusc la orice placere culinara.

  5. încă n-am văzut persoană grasă fără să mânânce. bine, o să spuneţi mai sunt şi oamenii bolnavi. poate, dar puţini, în general grăsuţii sunt gurmanzi. în urmă cu nişte ani tatăl meu ajusese la 120 kg. la o înălţime de 178 cm. pentru că avea problemele inerente vârstei, tensiunea arterială şi colesterolul la limita de sus a hotărât să ia măsuri. avea pe atunci 70 de ani şi a început să-şi supravegheze cantitatea de hrană. prin urmare a hotărât că se limitează la trei felii de pâine pe zi, cât mai subţiri, plus ore fixe de masă. adică mic dejun la 8, prânz la 12-13 cuprins doar dintr-un singur fel de mâncare şi ăla în cantitate mai mică, cina la 17 maxim 18 unde mânca ce avea sau ce avea chef dar la fel, porţii limitate. după ora 18 nu mai mânca, bea un pahar lapte sau un iaurt dacă nu mai putea şi nu mai putea. nu se reţinea de la fructe, îi plac merele şi merele erau favorite. îşi făcea foarte mult ceai, de toate felurile şi da la 70 de ani se apucase de sport. acum să nu vă imaginaţi că mergea la sala, nu, dar făcea flotări acasă şi-şi cumpărase o ganteră de 2 kg. cu care făcea exterciţii pentru braţe, spunea că nu vrea sî devină un moş de pe care să atârne pielea. inventase, după o reţetă naturistă, pe bază de ulei de măsline, ulei de rozmarin şi nu mai ştiu ce alte esenţe amestecate în anumite proporţii, un ulei pentru corp cu care se ungea după duş. poate că o să zâmbiţi dar în 9 luni a slăbit 28 de kg. având o viaţă normală. dacă voia dulce mânca dulce, dacă treceai pe la el şi servea un pahar de vin sau o bere renunţa, a doua zi, la pâine sau reducea cina la ceva frugal. pentru că are acelaşi regim de viaţă, de aproape 10 ani şi-a stabilizat greutatea. au intervenit alte probleme datorită vârstei dar n-a mai atins cele 120 de kg.

  6. Schimbare a stilului de viata nu inseamna numai dieta (zice unul care intr-un an si ceva a reusit sa dea jos vreo 20 de kile). Oricum ar fi, sa te fortezi 2 luni sa slabesti 5 kile mi se pare o mega tampenie.

  7. In general cei care au succes in curele de slabire ajung sa inteleaga chestiile scrise in articol si anume:
    – slabirea necesita timp iar slabirea de calitate necesita si mai mult timp. Exista tot felul de metode prin care poti slabi 6 – 7 kilograme pe luna insa orice logica ai folosi iti spune ca acea slabire este un fortata, mult prea fortata incat sa fie de durata si sanatoasa.

    – cura de slabire nu trebuie sa fie altceva decat schimbarea stilului de viata dintr-unul haotic intr-unul sanatos. Asadar, nu: inflamanzire, nu pastile de slabit care mai decare mai nocive, nu toata ziua pe cantar.

    – alimentatia trebuie sa fie cat mai completa. Nu se pare o porcarie monumentala alimentatia bazata 100% pe verdeturi. Cum ramane cu toate celelalte vitamine si minerale de care organismul are nevoie in cura de slabire si nu se gasesc in verdeturi? Cum ramane cu sanatatea noastra?

    – nu slabesti fara miscare si chiar daca o faci, o faci nasol. Piele lasata, stari de moleseala, tonus muscular 0 etc. De beneficiile miscarii nu cred ca trebuie sa mai vorbesc deoarece toti le stiu, chiar si cei mai lenesi care fug de ea 🙂

  8. Sa slabesti nu inseamna pilule, alergat prin parc pana iti sar plamanii, sa mananci numai frunze si “iarba”!

    Inseamna un regim de viata echilibrat din care elimini sare/grasimi/zahar in excces, bei apa multa si faci miscare, eventual iesiri de weekend, o noapte de dans intr-un club, cateva ore cu bicileta prin oras! Te si distrezi si faci si sport! E aberant sa incepi cu 3 ore la sala de 3 ori pe saptamana! Crezi ca te poti tine de asta o viata intreaga?

    Diata asa cum ai spus si tu e o chestiune de ani, nu de zile/saptamani/luni si de realizari miraculoase! Nici nu sunt sanatoase, toata lumea stie de efectul yo-yo, de vergeturi, celulita etc!
    Poti sa fi 2 bete daca pielea o sa curga pe tine, fata o sa-ti fie subta, parul incet incet o sa te lase, mai dai si intr-o anemie …

  9. “am ales jobul (normal)”.
    Hmmm, nu e chiar normal, la mine la dojo oamenii isi aleg job in functie de orarul de antrenament. In ultimele 6 luni, 3 sau mutat cu casa ca sa fie mai aproape de dojo.

    • Gabriel, cand prinzi un job bine platit, care inseamna ca faci emisie de la 7 la 9 seara (de luni pana vineri), iti spun eu ca renunti la orice 😀

      Nu e mare problema, am mai fost la antre dupa ce s-a terminat cu radioul. Si acum oricum nu merg, ca-mi nenorocesc de tot meniscul. POate dupa ce-l operez

  10. O greutate normala este rezultatul unui regim de viata echilibrat, nu numai alimentaia, nu numai sportul si starea de spirit conteaza dar oamenii nu se gandesc ca asa cum mergi al alergat sau alegi alt sport, cam tot asa ar trebui sa alegi si ceva pentru mintea si sufletul tau. Daca spui cuiva eu incep ziua cu o meditatie de 10 minute iti recomanda un psiholog bun sa te scape de problema.
    In alta ordine de idei daca gatesti al temperaturi peste 185/ 200 de grade uleiul de msaline nu e cea mai fericita alegere.

  11. Am incercat mai multe diete (dukan,…etc), si cea mai buna era: sa mananci de toate dar fara exces, si asa am reusit sa slabesc fara sa-mi lipseasca niciun fel de aliment. Cel putin a functionat la mine.

  12. eu nu le inteleg pe astea (am un specimen la birou; e cat casa, ii dai minim 5 ani in plus datorita masivitatii) care vor sa slabeasca pentru nunta (sau alta sindrofie). sa mor si nu le inteleg. oamenii aia din jurul lor nu le-au vazut inainte, n-o sa le mai vada dupa?! chiar o sa le tin minte numa’ suple in rochia de mireasa, sau cat casa in restul timpului din viata lor.
    daca tot le apuca nebuneala, macar sa le apuce din motive mai bune: pentru sanatatea lor, sau ca, la modul general, nu doar pt nunta, sa arate mai bine, etc.
    in rest sunt de acord cu ce s-a spus mai sus. 🙂

  13. Bun articolul! Insa tot cu cititul raman. De ceva vreme tot imi spun dimineata “diseara cand vin de la munca alerg”, merg la servici, ma ia foamea, apelez la varianta simpla si la indemana fast food, iar cand vin seara acasa renunt la ideea ce o aveam dimineata.

    Nu ma pot ambitiona sa alerg, nu pot! cel putin nu singur. De doua ori pe saptamana merg la fotbal insa nu e de ajuns. Timisoara ca oras e plina de fast food-uri fire-ar sa fie!

    • Fa sport si baga proteine, evita grasimile si zaharurile si vei lua in greutate in mod sanatos.

  14. dorinta de a slabi tine si de o motivatie puternica. daca ea e de durata, obiceiurile sanatoase vor avea succes, altfel, odata ce-a trecut “nunta” omul revine la traiul de pana atunci si acumuleaza pana la urmatoarea “reteta de slabit miraculoasa”.

  15. ..si eu mi-am propus inca de acum 2 ani sa ma apuc de un regim sanatos (alimentatie, dieta) ..fac parte din categoria lenesilor

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here