Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Freelancing: Cum trebuie să arate profilul tău pe un site de freelancing

Am primit deja mai multe solicitări de ajutor de la freelanceri începători, unele pe email, altele la articolul Cum să începi ca freelancer pe Elance.com. Dacă tot dau indicații separat, mă gândesc că nu strică un articol în care să încerc să pun la punct o mică listă de chestiuni pe care e bine ca profilul vostru să le conțină, pentru a avea mai mari șanse să fiți acceptați la primele joburi.

Normal, odată ce aveți deja un istoric pe Elance (sau orice alt site până la urmă), este mai ușor să convingeți potențialii clienți să lucreze cu voi. Începutul însă e greu și prin mici modificări la profil poate reușiți să pescuiți un job mai repede. Vă invit să oferiți alte detalii și sfaturi, bazate pe experiența voastră de freelancing.

freelancing-profil

Pune o poză

Un profil arată incomplet fără o poză. Găsește prin arhivele curente o poză simpatică. Poți pune o imagine cu tine la ținută „business”, dacă se pretează joburilor. Dacă nu, chiar și o poză mai relaxată din vreo vacanță merge. Nu cu tine în chiloți și cu berea în mână. Nu pune poze cu tine copil, nu pune poze cu Mickey Mouse sau orice alți idoli ai. Poza trebuie să fie A TA, să fie decentă și suficient de serioasă.

Folosește-te de cuvintele cheie în titluri

Imediat după nume, apare ceva de genul „WordPress Theme Designer”. Sau „C++ Programmer”. Nu pune „student și fotograf amator”, decât dacă sunt cuvinte relevante pentru serviciile pe care le oferi. Caută-ți niște cuvinte cheie importante pentru specialitatea ta și ai grijă să le pui acolo în titulatura ta. Primele 2 titluri exemplificate sunt OK, faza cu studentul nu.

Orice site de freelancing are un motor intern de căutare (să nu zic că și Google are acces în general la baza de date respectivă). Nu-ți compromite șansele de a fi găsit prin ignorarea cuvintelor cheie pe care le va folosi un potențial angajator.

Completează studii/adresă atât cât consideri necesar

În general, dacă nu e cine știe ce job cu o specializare mai deosebită, pe angajator nu-l interesează ce școală faci sau ai absolvit. OK, dacă ești absolvent de Harvard, cuget că nu strică să menționezi, sau, dacă jobul respectiv are legătură cu specializarea ta: ești traducător de Română-Engleză și ai terminat Filologia.

La datele de contact există anumite detalii pe care trebuie să le completezi. De asemenea în unele situri de freelancing trebuie să-ți confirmi adresa/numărul de telefon sau sistemul de plată folosit. Parcurge cu răbdare toți pașii, până la urmă dorești să convingi un viitor angajator că ești „for real”, plus să-ți iei banii.

Dacă există oameni care-ți pot oferi referințe, pune-le și pe ele sus în profil.

Câteva cuvinte despre seviciile tale

Absolut orice business sau freelancer are ceea ce se cheamă „unique selling proposition/point”. Ce te face diferit? Ce oferi tu și poate nu oferă alții? De ce trebuie să te aleg PE TINE, în loc să angajez alt freelancer? Eu am mers mult pe faptul că am mai mult de 10 ani experiență, că ofer servicii de web design responsive, că fac lucrări unicat (nu merg pe template-uri). Sigur găsești și tu ceva special: prețuri bune, deadline-uri scurte, experiența de un anumit număr de ani etc.

Exemplu de „sumar” greșit: „I am young web designer, looking for work. Am still a student and would like to earn some money”. OK, nu-i pasă nimănui că ești student, că vrei bani. Un sumar mai potrivit ar fi: „Experienced content writer and translator. Have worked for BBC online and CNN, published 5 books and graduated from Yale”. Dacă eu, potențialul client, care primește de la tine o propunere (și de la alți 10 freelanceri), văd că ești absolvent de Yale, că ai lucrat pentru BBC/CNN, că ești deja un autor publicat etc., e foarte posibil să vreau să lucrez cu tine.

Descriere în detaliu

Știu că pentru tine e suficient să scrii câteva propoziții despre tine, dar nu sări pasul acesta. La descrierea în detaliu poți pune mai multe informații despre munca/CV-ul tău, plus explicații privind modul de lucru, plată etc.

Știu că e totul foarte clar pentru tine și pentru un client pe care-l duce capul, dar nu toți sunt atât de bine informați. Detaliază procesul de lucru, numărul de „revizii” pe care le accepți, ce sisteme de plată se pot folosi etc. Toate aceste informații îl vor convinge pe potențialul client că nu ești acolo să tragi țepe și că poți deveni un bun partener de afaceri.

Dă testele care au legătură cu specialitatea ta

Pe fiecare site de freelancing există și zeci de teste pe care le poți da. De la WordPress la programare, trecând prin traduceri și limba engleză, totul poate apărea ca materie de test. Unele examene sunt ușoare, altele mai grele. Găsește testele relevante pentru specialitatea ta și apucă-te să le dai. Un test durează câteva minute și e în general pe sistem grilă. Dacă ai rezultate OK, afișează-le pe profil, dacă nu, mai studiază (bazat pe ce întrebări ai primit) și re-dă testul imediat ce ți se permite.

Testarea în cauză costă câțiva dolari (pe unele situri), pe altele e gratis. Oricum, e o investiție de timp (dacă nu și de bani) pe care e bine să o faci. Imediat ce am luat 2 teste, am început să fiu invitată la joburi. Probabil nu e chiar o coincidență.

Portofoliu

NU-L LĂSA GOL! Poți să fii dumnezeul designului, dacă nu ai nimic acolo, nu te crede niciun client. Nu ai încă vreun client? Fă tu un proiect „fantomă”, cât să îți prezinți calitățile. Orice specialitate ai, se pot realiza repede 2-3 joburi fictive și pui rezultatele: design de layout, link către o aplicație, documente cu traduceri sau articole scrise, un excel pentru cei care fac „data entry” etc.

Poți să ai doar 2-3 lucrări, dar să fie excelente, nu e necesar să pui un portofoliu uriaș. În primul rând că nu toate lucrările tale sunt foarte bune și nici clienții nu stau extrem de bine la capitolul răbdare. Pregătește însă niște materiale pentru portofoliu, acesta până la urmă valorează cel mai mult, atunci când vine vorba de a fi angajat de un potențial client.

Limbaj și atitudine

Ajungem deja la „finețuri”: scrie prezentările într-o engleză plăcută și corectă. Dacă nu ești sigur că sună OK, cere unui amic să facă „proof reading” (normal, dacă amicul le are cu engleza). Așa cum spuneam și în articolul anterior, limba engleză e extrem de importantă, chiar dacă nu oferi servicii de conținut.

Suntem sute de mii de oameni pe un asemenea site, mii de oameni pe fiecare specializare. Dacă un client are de ales între x, cu o engleză plăcută, și tine, care abia scrii 2 propoziții (și pe alea prost), ghici cine va rămâne cu buza umflată. Continuă să te perfecționezi, de cât de bine stăpânești această limbă depinde viitoarea ta afacere online.

În orice moment trebuie să fii respectuos și prietenos. ORICE S-AR ÎNTÂMPLA. Vei da de oameni minunați, vei da de tâmpiți. Partea proastă este că acești tâmpiți au cariera ta la degetul mic, pentru că, un review prost de la ei va lua luni de muncă și mult efort să-ți șteargă „pata” de pe profil. Fă tot posibilul să fie mulțumiți, chiar dacă ieși puțin din contractul inițial.

Odată ce primești un review, oferă un feedback bun clientului tău. Scrie frumos despre relația voastră de afaceri și dacă (și de ce) îl recomanzi și altor clienți. Dacă primești un feedback rău, nu te țigăni. Scrie frumos despre serviciile oferite și mulțumește clientului pentru oportunitate. Sunt clienți care dau de obicei feedback prost și orice freelancer care nu e de ieri pe site știe să-și facă propriile „săpături”. Dacă un client oferă în general feedback mai slab, este clar că, ori a dat doar de neghiobi (cam greu de crezut), ori e un tip imposibil. Dacă un freelancer are de obicei rating de 5 stele și unul mai prost, de la clientul în cauză, îți cam dai seama cine e de vină.

Oricum ar fi situația, faptul că te apuci să-l beștelești pe client îți afectează imaginea mai mult decât un rating prost luat pe nemeritate. Fii politicos și plăcut în orice situație și potențialii clienți vor știi să citească printre rânduri.

Acestea mi se par mie cele mai importante considerente, când vine vorba de un profil pe Elance, Freelancer, Guru, oDesk sau orice alt site de freelancing. Vă invit să adăugați alte elemente la această listă și să ne povestiți despre experiențele personale.

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

20 Comments

    • Nu-s programator, deci ia ce zic cu un gram de sare, vorba americanului 🙂

      As face un portofoliu pe un site al meu si urc diverse aplicatii. Poate faci un mic login system. Sau un mic CMS (mic, nu cu multe chestii). Ala e acolo, oamenii pot vedea ce este in stare sa faci. Tu stii mai bine, ca programator, dar sigur faci in cateva ore ceva ce sa dovedeasca ce ‘skill’ ai. Eventual arunca un ochi la competitie si vezi ce poti face si tu.

    • Cand esti progromator portofoliul tau se afla pe Github sau BitBucket etc. FA-ti macar un proiect de demo sau contribuie la ceva existent open source. Activitatea pe StackOverflow sau pe vreun forum mare de profil spune ceva despre tine. Poti tine si un blog tehnic in care sa arati lumii ce stii: tutoriale sau prezinti probleme interesante cu solutie.

  1. Pe Elance am vazut foarte multi indieni cu preturi mici, cum faci fata concurentei acestora ?
    Banuiesc ca daca spui clientului sa nu aleaga indieni ca dau rasol nu te va asculta si e posibil sa te si baneze Elance pentru rasism, nu ?

    • Când nu ai rating, nu îți permiți să faci fițe la preț. Dacă îți oferă 10$ (sau cât o fi minimum) pentru un task la care vei lucra două zile, o vei face. Numește-o investiție pe termen lung, dacă vrei.

      Postul ăsta este varianta mult lăbărțată a postului meu. Se vede diferența între unu’ care a tocit și unu’ care a chiulit 😀

      • numai cand ma gandesc la raportul timp-bani deja chiulul pare mai interesant. unii pierd vremea in scoli altii au start-up-uri daca nu chiar o baza destul de solida intr-un business online. no offence 😀

    • Uita-te la competitie, cat sa vezi ce MERGE la ei. Nu sta sa calculezi ca ala face una si tu nu poti. Caprovecinita nu-i buna in freelancing.

      Tu ai treaba ta, fa-ti preturile dupa cum ti se pare OK, fa-ti planul de afaceri pe ce faci tu, nu ce face un indian. Unii au preturi mici si lucreaza exceptional, multi sunt NESERIOSI, asa ca nici clientii nu se mai bazeaza pe ei.

      Eu chiar am refuzat un client mai vechi acum 3 saptamani, ca plecam in vacanta si nu doream sa-l incurc pe om. Dupa 3 saptamani (aprox.) sunt acasa si omul m-a rugat sa ii fac totusi eu modificarile la site, ca nus’ ce freelancer i-a facut ceva si a dat cancel. Acu’ ma voi ocupa eu de treaba, desi intentia mea initiala a fost sa nu piarda omul atatea zile, pana sunt eu acasa. Dar asta este ..

  2. Ceva bune idei pentru cei care sunt la inceput de drum….si pentru cei care nu sunt ..cred ca sunt ceva ….lucruri de invatat…eu am invatat ceva si merg sa modific!:)

  3. Ai enuntat cam tot ce era important. Din punctul meu de vedere, conteaza mult poza de profil, limbajul si atitudinea ta dar mai ales veridicitatea datelor privind aptitudinile tale. Nu adauga cantitate ci doar lucrurile pe care le stapanesti, risti sa pici in cealalta extrema.

  4. Daca am o echipa, merge sa pun ca si poza logo-ul site-ului nostru de webdesign ? Sau punem poza cu unu dintre noi ?

    • Eu am am avut profile pe firma, dar se poate pune logo-ul, sigur. Si cred ca poti sa ii adaugi pe oameni in echipa, fiecare cu poza lui.

  5. Uite ca eu nu am dat niciun test si tot am facut bani. Pe un site de genu’e o mare pacaleala sa dai 5 dolari pe un test.E doar o forma sa iti stoarca niste bani din veniturile tale.Cer bani pe test..cer bani sa devii membru plus si uite esti pacalit!Ar trebui ca veniturile lor sa se afle in comisioanele Contest holder-ului.Doar atat!Oricum bataia pe 10 dolari cu toti indienii…mai bine pas.Copii…invatati si apoi mergeti pe alte platforme care nu aplica tot felul de taxe. Exista.
    P.S. Vedeti ca cine a scris porcaria de mai sus face parte din staff la Freelancer sau Elance.

    • “Alte platforme care nu aplica tot felul de taxe” insemnand? Asta, desigur, daca poti si vrei sa spui.

      P.S.: Poa’ sa faca parte si de la google, la ce site a recomandat, nici nu am dat scroll si am inchis pagina.

    • SRL. Se poate LLC, se poate sa declari la fisc ca venituri pe persoana fizica etc. Discuta cu un contabil care ti-e cea mai buna varianta

  6. Buna,

    Elance vad ca se muta pe UpWork. Am inteles ca au plan sa migreze totul catre UpWork in 2016 iar oricine se inscrie acum, va trebui sa se inscripe pe UpWork, deci platforma s-a inchis oficial pentru nou veniti. Cum ti se pare tranzitia, crezi ca UpWork e la fel de bun cum era freelance inainte?

    Mihai

    • iti spun sincer ca nu sunt incantata. Cea mai nasoala chestie (pe langa ca trebuie sa dai din nou testele) este ca iti afiseaza si preturile, asa ca e cam greu sa le cresti, fara sa strambe clientii noi din nas.

      In momentul asta merg pe clientii mei externi si am lasat-o mai moale cu Upwork.

      • Am înțeles. Și în cazul ăsta, mai e valabil sfatul din articol? Din experiența pe care o ai până acum, crezi că ar trebui să începem pe UpWork sau este un alt loc mai bun pentru începători?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.