Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Live from SMS

E 10 fără ceva .. suntem deja o grămadă de oameni la Social Media Summit şi aşteptăm prima prezentare. Dacă tot suntem în plină acţiune, vom transmite “live” şi pe dojoblog, urmând să scriu mai detaliat pe anumite subiecte, aşa cum vor permite materialele prezentate de vorbitori.

Daţi deci refresh din când în când, că aici voi posta câteva idei proaspete de azi.

Offtopic: data viitoare aduc şi un mouse. E cumplit fără …

Interviu idiot

Tocmai mi-a pus o domnişoară un reportofon în nas. N-am ştiut ce vrea de la mine iniţial, aşa că am îngăimat ceva aiurea. Noroc că mi-a picat apoi fisa că vrea totuşi un mini-interviu, aşa că am troznit o frază din aia de lemn …

Despre BIZ

S-a încheiat prezentarea revistei BIZ, cu o istorie de peste o decadă. Cu noile realizări, premierele revistei (articole despre internet încă din 2002, articole despre brand, leadership, antreprenoriat, pe când cuvintele respective nu se regăseau chiar în fiecare frază rostită de români.)

Prezentare Alex Bleau

Foarte scurtă, iată câteva idei:

  • naţie de “likeri” – peste 100.000 de fani (mai exact 118.000 pe 10 pagini)
  • în SM trebuie să postezi pe temă, altfel eşti dat afară de pe pagina ta
  • nu trebuie să participi pe facebook doar ca lider
  • nu  merg reclamele pe FB – se dau foarte puţine click-uri, deci nu merita să promovezi acolo ceva prin reclame
  • nu merg sex şi virale, decât dacă ai deja o comunitate bună în spate
  • în prezent este un adevărat ping-pong între facebook şi pagina oficială. Poate e mai bine să muţi totul pe FB, chestie cu care eu personal nu sunt neapărat de acord. Nu mi-ar plăcea să depindă business-ul de alţii
  • primele 3 judeţe pe FB: Cluj – 50.000 de fani, Timiş – 12.000, Sibiu – 10.000
  • Timişoara are o comunitate puternică de blogging.

Prezentare Alen Todorov  de la Status Pimp

  • prezentare dezlânată şi materiale incomplete. S-a vorbit PREA REPEDE pentru nişte detalii tehnice.
  • canalele SM sunt importante pentru că poţi fi atât receptor, cât şi transmiţător
  • poţi măsura destul de uşor o campanie prin statistici (vizite, locaţie, pagini accesate)
  • se prezintă un site, UTM.to, pe care să-l foloseşti împreună cu Google Analytics
  • prezentarea nu este lipsită de informaţii interesante, dar este greu de prins firul discuţiei, pentru că se vorbeşte mult prea repede.

Prezentare Daniel Pană – BCR

  • prezentare social media – ce este şi similitudini cu cele mai vechi metode de comunicare
  • în SM sunt cei care nu se pot face auziţi altfel
  • marea problemă este că lumea este încă timidă
  • nu e bine să fim duri, chiar dacă se activează pentru a face vânzări, ceea ce BCR face
  • în SM ne punem o mască şi sperăm să câştigăm “self-esteem”. Îl putem obţine şi în viaţa normală
  • o mare problemă – cum ţii un proiect activ pe SM? Începutul este uşor, mai greu este să menţii o promovare
  • SM nu este încă “driverul” principal de promovare. Între o campanie SM plus TV şi una doar pe SM, diferenţele sunt şocante

Prezentare Cătălin Teniţă – TreeWorks

  • Probabil el, pentru că nu s-a prezentat. Vorbeşte despre Zelist, după asta m-am orientat.
  • începe cu o  glumă –  la câţi se intitulează SM guru şi specialist, ar trebui să avem alte statistici decât cele de acum
  • discută despre ZeList şi despre Topul Influenţelor în Online pe 2010
  • acesta se construieşte după următoarele date: trackbacks pe blog (diferenţiere de influenţă. Un limk de la zoso mai important decât unul de-al meu), citare posturi pe Twitter, activitate pe Twitter (poate cel mai activ e Chinezu, peste 2000 de conversaţii), activitate pe FaceBook (like, comment, post)
  • marea problemă a topului este că amestecă bloggerii cu vedetele cu blog, chestie greu de controlat, dacă nu ştii cine ce este
  • în top apar bloggeri “pur sânge” (Zoso, Arhi), oamenii de business (Orlando Nicoară), partea de media (Petreanu, Manafu)
  • puţine femei în top 50
  • a crescut numărul de bloggeri şi cel al bloggerilor activi
  • se discută tot mai specializat, faţă de anii anteriori
  • postările sunt mai scurte în general decât în trecut
  • Influenţa este suma dintre încredere şi expunere
  • blogurile de opinie şi de informaţie sunt tot mai preponderente – se face deja trecerea spre jurnalism
  • oamenii politici încă nu sunt bine reprezentaţi, poate Năstase mai învârte ceva
  • bloguri colective – eterogene

Pauză de cafea. Lumea stă la discuţii în “lobby” şi la o cafea.

Prezentare Victor Kapra

  • discuţii punctuale despre anumite strategii. Un mesaj de genul “iubeşti sau urăşti Orange” poate rămâne în umbră sau genera un adevărat fenomen de “bulgăre de zăpadă”. Pentru aşa ceva ai nevoie de oameni foarte buni, pentru a gestiona orice situaţie
  • pagina de facebook “democracy UK”. Se pot posta nemulţumiri faţă de Guvern, dar se pot căuta şi soluţii
  • şi pentru o firmă o asemenea pagină poate ajuta enorm
  • până acum se dădeau comunicate de presă, reclame la televizor. Consumatorul era la OPC şi poşta redacţiei. Scrisorile erau la coş
  • acum orice consumator poate conversa cu compania şi cu alţi clienţi ai companiei
  • se poate face o promovare şi fără pagină web, prin SM. Chiar şi companiile mari, cu sau fără voie, vor folosi aceste sisteme
  • SM este importantă pentru România pentru că suntem inundaţi de “telenovele” şi divertisment facil, avem prea multă publicitate, e ieftină şi merge şi la 40 de minute pe oră. În presa scrisă articolele nu mai sunt memorabile, multe sunt traduse după alte publicaţii.  Deprofesionalizarea jurnalismului.
  • spoturile româneşti sunt în mare parte stupide, neinteresante, ne-memorabile.
  • televiziunile au un public mai mult rural şi îmbătrânit. Nu sunt un target.
  • targetul este foarte bine delimitat. Discuţiile sunt interesante, subiectele mai bine dezbătute. Costurile sunt mult mai mici. O lună de spoturi la TV ca preţ e cam cât 12 luni de promovare Social Media.
  • SM e ridicată pe piedestal, iar presa “tradiţională” este demonizată, ceea ce nu este totalmente corect
  • unii foarte activi vor trebui să îşi schimbe numele. Postează orice şi peste nişte ani aceste informaţii pot să fie în detrimentul lor, pentru că angajatorul nu va avea încredere.
  • excelentă prezentare, foarte la obiect şi organizată

Prezentare Grant McKenzie – Ursus (eng.)

  • companiile de bere ar trebui să fie mai active social, până la urmă domeniul lor o cere
  • Timişoreana Festival este unul dintre cele mai mari evenimente “sociale”, dar nu e “digital”, deci nu intră la social media
  • deţinem şi cunoaştem cum şi ce folosim, dar nu mai deţinem puterea asupra BRANDULUI URSUS. Ştim deci că există opinii pozitive sau negative despre Ursus.
  • 1 din 6 căsătorii din SUA au început pe SM.
  • un site de “brand” nu este obiectiv, că este al firmei. Oamenii au mai mare încredere în necunoscuţi, care au o experienţă în domeniu. În loc de un vânzător, care are interesul să vândă, ai mai multă încredere într-o recenzie de pe un site.
  • jumate din consumatorii lor de bere sunt pe net zilnic
  • mulţi sunt pe net peste 6 ore, chiar de pe device-uri mobile
  • deci nu poţi doar să mergi pe TV şi să ignori zona “digitală”
  • ţinte pe 3 ani pe “digital”, se experimentează cu diverse metode
  • facebook are cea mai mare afinitate pentru brand. S-a setat un fanpage. Au pus şi reclamele pe pagină. 4 metode de a promova concertul Cranberries pentru care oferă bilete. Oamenii pot concura pentru bilete. 75 prieteni (majoritatea din echipa ursus). Peste ceva timp au trecut de 4000, dintre care multe femei (targetul pentru acel produs).  S-a ajuns la 5500 de fani în 8 săptămâni. S-a dorit mai multă interacţiune decât doar numere de fani.
  • o altă idee a fost refacerea unei “conserve”. Concurs pe internet pentru un nou design. S-a obţinut un număr uriaş de proiecte, de mare calitate, iar preţul final pentru campanie a fost infim comparat cu rezultatele
  • unii oamei vor spune şi mizerii, dar trebui să te pregăteşti şi pentru asta
  • SM e ca un party, trebuie să-l faci interesant, altfel lumea “doarme”
  • important să oferi preţuri bune şi servicii excelente, să te concentrezi pe ce poţi oferi şi să înveţi limbajul de specialitate , dacă doreşti să munceşti în domeniu
  • poţi contoriza succesul prin trafic, conversaţii, tipul de mesaje primite etc.
  • 7% români pe SM faţă de peste 40% în UK. Numerele sunt foarte diferite, momentan suntem în urmă puţin, deci se pot promova unele produse dedicate celor mai interesaţi de net, decât Timişoreana de pildă, cu un altfel de target.

Boros Botond (?) (.eng)

  • Twitter şi Facebook au devenit rapid cunoscute. SM bun pentru converaţii, opinii, tracking de opinii, opiniile sunt mai sincere
  • specialiştii PR ar trebui să fie buni cunoscători în SM – a crescut interactivitatea şi timpul petrecut de utilizatori acolo
  • un exemplu cu o pagină pe Facebook pentru mamele din Ungaria sau cele interesate de acest subiect. S-a pus la punct un program educaţiona şi au fost motivate femeile să fie active. Mare parte din utilizatoare erau posibili “prospects” pentru brandul respectiv.
  • s-au găsit uşor viitorii “ambasadori” (5) pentru a promova mai departe campania – cele mai active şi mai informate femei. Ele au fost “promovate” pentru a se bucura de mai multă atenţie şi a continua promovarea brandului
  • dacă vrei să ai succes în SM trebuie să încurajezi oamenii să discute şi să împărtăşească ideile, soluţii etc.

Prezentare Teodor Cimpoeşu – Kaspersky

  • toată lumea vrea să fie pe SM. Companiile sunt interesate de acest nou univers
  • se pot întâmpla şi lucruri mai grave.
  • modul nostru de a relaţiona acum în SM este ca o adolesccenţă
  • prima slăbiciune este  “neglijenţa”  utilizatorilor de FB – nu ştiu la ce se expun când interacţionează cu noi medii şi tehnologii. Phishing pentru SM. Unii primesc formulare tip FB şi dau datele fără să se uite la alte detalii. Îi este teamă să nu pericliteze contul şi dă date
  • altă slăbiciune – ignoranţa faţă de tehnologii. La începutul lunii – campanie de SPAM cu links de gen LinkedIn, cu posibile alte invitaţii. Se încerca exploatarea browser cu un trojan de banking. 24% din spam-ul lunii a fost pe tema asta.
  • a treia slăbiciune este curiozitatea – de 2 ori mai multe persoane care se uită la poze, decât cei care fac upload. Ne bucurăm de anonimat. Ne uităm la poze, dar nu “sharuim”. Ne uităm la filmuleţe amuzante. În aceste minute dăm click compulsiv, fără să ne mai uităm pe ce dăm click.
  • pasul următor este că nu merge un plugin, dai accept şi nu ştii ce instalezi, pentru că tot ce te interesează pe tine este să vezi filmuleţul respectiv sau poza funny
  • mulţi “criminali” iau conturi şi le revând. 1000 de fani – 25 de dolari bucata (ex.)
  • contul tău are valoare şi dacă nu faci online banking
  • Profile Spy – trebuie să dai Like, trebuie să dai share. Îţi instalează, apoi oferă tot felul de cupoane. Ai şi informaţii “generice” despre situaţia contului tău, dar de fapt aplicaţia a intrat deja pe contul tău pentru spam.
  • 7 păcate care ne afectează pe noi şi companiile noastre:
  1. mândria (am ajuns la un milestone şi trebuie să ne lăudăm) – te lauzi cu o lansare şi dai competitorilor date sensibile
  2. doi în unu – personalitatea nu e doar personal sau business. Pui poze din liceu, de la un party, dacă nu separi conturile, vor vedea totul. Iar compania ce te angajează va fi afectată sau nu va dori să fie asociată cu tine.
  3. mânie – aceste flamewars te pot afecta. Poţi scrie ceva despre o companie şi, la interviu, te trezeşti că nu te angajează exact compania în cauză. Au fost şi oameni concediaţi din cauza lucrurilor scrise pe facebook. Nimic din ce e online NU ESTE PRIVAT.
  4. obsesia de mai multe – contacte. Dorim mai multe, chiar dacă nu ştim cine sunt ăia 3000 de prieteni.
  5. lenea – aceeaşi parolă 123 la toate conturile.
  6. viciul click-ului – dăm click a proasta, de la like la share
  7. exhibiţionismul digital – prea multe informaţii despre noi.
  • să fim mai atenţi pe online şi să gestionăm corect aceste reţele. Din pdv-ul companiei ar trebui să existe o politică. Dacă un angajat e cam toată ziua pe FB, e posibil să fie şi de la serviciu.
  • 10 iunie 5 asistente au fost concediate că discutau cazurile pacienţilor. Platforma era bună, dar nu potrivită pentru asemenea discuţii
  • securitatea trebuie luată în serios. Unde e succes comercial există şi interes infracţional. Identitatea poate fi pierdută.
  • multe companii intră fără să aibă o politică sau să fie pregătite pentru gestionarea imaginii.
  • e important să fim acolo, chair şi inactivi.

Prezentare Laurenţiu Dumitrescu – Digital Star

  • mediul online şi SM pot ajuta orice brand? – nu. Coniacul Unirea nu are targetul online. E indicat să se vadă dacă targetul e chiar pe online
  • au campaniile SM succes? – ce este succesul? Vizibilitate, engagement, vânzări. Setaţi obiectivele şi cum monitorizaţi succesul.
  • un brand iubit în offline poate fi iubit şi în SM
  • ce va aduce succes în SM – curajul şi creativitatea. Altfel nu te remarcă nimeni
  • creează conţinut. Trebuie să fie împărtăşit de prieteni pe FB – amuzant, inedit, util (cele 3 calităţi pentru un conţinut de calitate)
  • brandurile îşi asumă riscuri în campania de comunicare? Nu foarte des.
  • ex. de cum poate merge prost – promovarea Dr.Pepper s-a lăsat cu acuze de porn, plus o anti-campanie în presă. Se adresa unui public peste 13 ani.
  • se discută orice riscuri înainte de a porni campania
  • online-ul va depăşi TV? nu. Oamenii au obiceiuri ce nu se schimbă prea des. Se fac încă vânzări puternic pe TV, deci nu se poate discuta că online-ul o va depăşi. Cel mai bine este să se meargă pe ambele
  • trebuie să învăţăm să lucrăm şi în offline.
  • nu se pune o adresă de site să se continue experienţa pe online.
  • Pot influenţa rezultatele campaniei, chiar când a fost lansată? Da. se poate optimiza şi modifica. Stoarceţi ceva din fiecare euro investit
  • Măsuraţi campania şi o optimizaţi din mers. Folosiţi învăţămintele pentru alte campanii.
  • Social media este doar un canal de comunicare.
Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

13 Comments

  1. de câteva ore dau în continuu refresh la acest articol şi totuşi, nu văd nicio conversaţie pe marginea acestui subiect. SMS pare foarte tare şi bag de seamă că discuţiile sunt ceva mai organizate decât la Webstock.

    • Nu prea se conversează. Sunt 2-3 întrebări pe speaker, deci nu prea mare conversaţie. Se “predă” mai mult, ca la şcoală 😀

      Plus că n-am marcat nici eu întrebările separate, încerc să scriu tot cât mai repede, cu minim de setări

  2. Apropos de faptul ca nu prea sunt femei in topul “influentei” – nici printre vorbitori nu vad prea multe. Doar 2 si alea cu o singura prezentare.

  3. Am prins ceva lucruri interesante, mai ales la “Prezentare Laurenţiu Dumitrescu” care mi s-a parut ce-a mai interesanta

  4. […] multe despre Social Media Summit citiţi la Dojo (aici şi aici) şi Adeline, care au povestit live ce şi cum se întâmplă pe acolo, Adizzy, Boghi, […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.