Un blog mai bun (V) – provoaca o reactie!

Succesul unui blog se măsoară în mai multe moduri: unii se laudă cu trafic, alţii caută să adune cât mai mulţi abonaţi, reacţii pe twitter sau descărcări de e-books. O altă metodă de a “afişa” un anumit succes este şi prin numărul de comentarii. Acestea arată implicarea comunităţii din jurul blogului şi pentru orice blogger adunarea de comentarii este un efort constant. Chiar dacă nici pentru mine “agăţarea” de comentatori nu este chiar scopul principal pentru care scriu, nu pot nega faptul că ma bucur de fiecare dată când cineva lasă un comentariu la articole, pentru că asta îmi demonstrează că scriitura mea a “declanşat” ceva în respectivul cititor, încât a decis să acorde 2-3 minute blogului meu pentru a-şi împărtăşi propria experienţă.

Iar cea mai bună metodă pentru a scoate comentatorii din inactivitate şi a-i face să scrie pe blog, este SĂ LE PROVOCI O REACŢIE.

1. Mamă, dar ăsta e chiar dobitoc!

O metodă ce nu dă niciodată greş este să scrii ceva atât de “absurd”, încât să-l scoţi pe cititor din papuci de nervi. Ceva ce unii bloggeri mai mari de la noi, practică deja cu destul succes. Scrii un articol al cărui subiect merge pe ideea “femeile să stea la cratiţă”, “ungurii sunt naşpa” sau “pensionarii ar trebui lăsaţi să moară de foame” şi să te ţii festin. Comentatorii se vor călca în picioare să se facă unii pe alţii în toate felurile, neuitând să se mire de cât de prost este omul ce a scris articolul. Nu, nu e prost, ştie doar că “scandalul” încă vinde şi că oamenii nu se pot abţine de la a se lua de guler pe orice motiv. Un asemenea articol adună cel puţin câteva zeci de comentarii, deci putem spune că e un succes.

2. Sexul vinde la orice oră

Am postat recenzii de filme. Sfaturi practice pentru blogging, informaţii despre freelancing sau forum management. Zic io, ca tot omul prost, că nu sunt chiar articole de aruncat la gunoi, că mi-am rupt ceva spinare să le scriu. Şi mă pune naiba să mă iau amical de gulerul Nebuloasei şi să scriu ce cred eu despre prostituate şi, zbang! peste 50 de comentarii. Aşa scurt. Şi vreo câteva trackbacks, că dorea lumea să scrie şi pe blogul personal ce gândeşte.

3. Ajutaţi-mă cu o idee!

Un alt gen de articole ce vor aduna rapid comentarii şi vor stârni reacţii este cel în care rogi cititorii să ofere sfaturi despre ceva. Este binecunoscut că românul se pricepe la toate, deci nu ne doare gura să dăm cu presupusul. Am vrut să cumpăr un laptop? Am primit peste 50 de comentarii fără niciun efort. Recunosc sincer că nu este genul de articol în care am investit prea mulţi neuroni (că nu am recenzat nimic, nu am postat informaţii de specialitate), dar iată că a prins bine la “public”. S-au implicat zeci de oameni să mă ajute cu un sfat iar articolul, deşi nu este în top ca şi calitate, nu pot spune că nu s-a bucurat de succes.

4. Lasă o portiţă!

În multe cazuri, când prezentăm o idee, punem la bătaie tot felul de argumente, pentru a acoperi cât mai bine subiectul respectiv. Facem şi pe “avocatul diavolului”, doar să nu existe lacune în prezentarea noastră. Un alt mod de a mai “smulge” nişte comentarii este să laşi ceva nescris. Un detaliu, o caracteristică. Asta dă ocazia cititorilor să se implice şi să ofere mai multe detalii despre subiectul respectiv.

5. Acum e rândul vostru!

Îmi place de multe ori să-mi închei articolul cu o întrebare către cititorii mei. Poate articolul li se pare atât de bine construit încât le e ruşine să scrie doar “bă, e mişto”, aşa că e interesant să ştiu cum ar proceda ei sau cum ar completa informaţia. Niciun articol nu este perfect, oricât de mult ai muncit să prezinţi toate detaliile, aşa că o întrebare de final îi poate scoate pe cititori din letargie. Nu mă interesează nici pe mine să vorbesc de una singură, iar ideile cititorilor şi experienţele lor într-un anumit domeniu sunt chiar la fel de importante ca ale mele.

Să “smulgi” reacţii nu este greu, trebuie să alegi însă cum o faci

Fiecare blog are “audienţa” lui. Unii vin pentru nişte idei acide sau chiar “absurde”, pentru că le place o asemenea provocare. Alţii sunt atraşi de articole lungi şi elaborate, fiind scârbiţi dacă bloggerul atacă anumite subiecte sau dacă nu este suficient de atent încât să acopere corect toate aspectele temei. Fiecare blogger are o anumită linie, cu care şi-a obişnuit cititorii. Unii sunt super-nişaţi şi orice ieşire din “temă” va scoate din minţi comentatorii. Au o audienţă atât de bine specializată, încât chiar şi “lăsatul unei portiţe” va provoca reacţii negative, oamenii considerând că a scris superficial. Este clar că un asemenea blogger nu va scrie despre prostituate, că se duc naibii ani de muncă.

Este important ca fiecare să ne stabilim nişte limite editoriale şi modul de prezentarea a informaţiei. Dacă ar fi să aleg din lista de “posibilităţi”, prefer la orice oră varianta a 5-a, pentru că presupune că am scris un articol destul de bine elaborat, încât să nu fie considerat prost. Chiar dacă mai rămân poate aspecte pe care nu le-am prezentat, deci cititorii pot aduce completări, mă bucură mereu să aflu ce i-a învăţat pe ei experienţa. Uneori mă joc şi cu alte “puncte”, pentru că prevăd reacţia, dar şi “condimentele” acestea trebuie gestionate cu grijă. Nişte articole despre sex şi eventual 2-3 poze bine alese mi-ar aduce într-o săptămână câte comentarii am adunat într-un an, dar probabil că nu acesta este targetul meu. Absolut orice blogger ce a experimentat deja diverse subiecte şi moduri de prezentare ştie foarte bine cum să provoace reacţii rapid, dar nu se foloseşte de “reţetă” decât rar.

Până la urmă conţinutul de calitate şi SINCER obţine cea mai bună reacţie

Am cunoscut mulţi oameni ce încep munca de blogging speriaţi că nu vor atrage oameni pe blog şi că nimeni nu va comenta. Ei bine, lumea comentează, dacă are de ce. Există unii care copiază conţinut sau scriu mai ceva ca în Wikipedia. Chestii nerumegate, necunoscute, balast. Şi este clar că nu au cum să atragă atenţia. Poţi porni de la o idee şi să prezinţi CUM VEZI TU SITUAŢIA.

E uşor să copiezi o ştire (sau să o rescrii) despre cum ies sindicaliştii pe stradă. Şi va ieşi o chestie peste care cititorul va trece ca gâsca prin gârlă. Pentru că nu eşti aici să scrii ştiri, este să oferi o OPINIE. Cum te afectează ieşirea lor în stradă? Ţi se pare o prostie? Eşti de acord cu ideile lor?

Chiar şi articolele de specialitate pot prinde bine la “public”. Am scris acum câţiva ani nişte tutoriale pentru platformele utilizate. Ştiu că un tutorial de instalare a Php Nuke (mamă, ce vremuri) a atras ani buni trafic şi interes pe respectivul forum, doar că era scris “personal”. Cum am talentul să fiu chiar “opacă” la unele chestii, plus că ştiu că sunt şi alţii pierduţi în spaţiu, am scris un articol ca pentru proştii de teapa mea. Cu screenshots, cu fiecare pas prezentat în detaliu. De la cum să descarce zip-ul, cum să urce fişierele (în root sau într-un director), cum se creează baza de date etc. Repet, ca pentru proşti. Era un subiect prezentat în sute de articole similare, dar tratat mai personal şi axat pur şi simplu pe experienţa mea sau mai exact pe problemele pe care ştiu că le-am avut eu la primele instalări.

Dacă atacaţi chestii “tehnice”, aşa cum o fac şi eu acum, pe cititori îi interesează CE CREDEŢI VOI, nu ce spune x şi y, că găsesc şi ei sursele alea. Mi-a venit iată şi ideea asta creaţă despre importanţa provocării unei reacţii şi am tratat subiectul mai mult decât personal. Pentru că suntem aici să discutăm amical, nu să citim manuale.

Şi acum partea care-mi place enorm, modul meu “ascuns” de a aduna catraliarde de comentarii: CUM E LA VOI? Aţi putut determina în timp ce gen de “tactici” atrag mai uşor reacţii? Ce gen de conţinut e bun pe blogul vostru pentru comentarii fără număr?

32 Comments

  1. e o informatie confidentiala, nu o divulg … ca in bucatarie, se spune reteta, dar ingredinetu’ secret … normal ca nu, ca de aia e secret 😀

  2. Fara numar ?

    Din ce am vazut eu, a fost cand ne-am batut cu frisca la un subiect cu friscoase dulci (savarine pentru necunoscatori) si am interactionat direct cu fiecare participant.

    Dar eu vad si un risc in urmarirea comentariilor: autorul ajunge sa urmareasca reactiile si, fara sa isi dea seama, va scrie “pentru gustul cititorului”. Asa cum spuneai si tu de postarea cu prostituate care nu o sa apara pe un blog super nisat.

  3. Maddame

    Mi-am centrat blogul pe două direcţii: sfaturi de bun-simţ şi eleganţă şi povestiri frumoase şi vesele din viaţa mea (desigur, tot cu substrat de bun-simţ şi eleganţă). Posturie cu sfaturi în general nu atrag comentarii, pentru că încerc să acopăr cât mai mult – cum bine zici, nu las portiţe sau las foarte puţine.

    În schimb cele ironice şi mai ales autoironice atrag poveşti drăguţe şi comentarii deştepte, care mă fac să simt formându-se o comunitate de oameni frumoşi în jurul blogului meu.

    O chestie importantă, care merită subliniată gros, este că strategia de atragere a comentatorilor trebuie să ţină cont de categoria comentatorului pe care vrei să-l atragi. Dacă vrei ca fiecare Ghiţă să-şi dea cu părerea pe blogul tău, poţi scrie un post de genul “ăsta e dobitoc!”.

    Dar sunt ferm de părere că specificul şi calitatea unui blog sunt date de comentatorii lui şi de comunitatea pe care o creează în jurul lui. Este strategia fiecăruia dacă vrea să atragă calitate sau cantitate.

  4. Blogul despre care vorbesc acum e de nisa si se adreseaza mai mult copiilor si tinerilor. Daca imi permiti sa pun link http://lecturirecenzate.ro/ ! Am avut mari emotii la inceput, stiind parerea generala a acestei generatii despre citit. Acum am bucuria sa descopar ca m-am inselat, apar mereu cititori noi, nu multi, dar apar mereu. Si o alta surpriza, foarte placuta, sunt si adulti care vin pe blogul asta sa se relaxeze si sa-si aminteasca de vremurile de mai demult. Simt si mi s-a spus ca am facut ceva bun si sunt extrem de multumita, chiar daca nu am numarul de cititori ai articolelor despre sex 🙂

  5. Asa cum se vede si din semnatura am un blog de nisa in care comentez reclamele tv. Marea majoritate a comentariilor de pe blog au venit din partea celor care au creat reclamele analizate de mine, comentarii care imi atrageau atentia ca am comentat gresit, ca nu am inteles spotul… campania lor e buna dar lumea e proasta ca nu intelege…
    Oamenii vor cauta mereu senzationalul si asa cum spuneai tu mai sus, sexul, certurile… asta cauta vizitatorii. Continutul original, de calitate, nu prea starneste reactii, parerea mea. A, si mai e ceva, lumea s-a obisnuit cu blogurile vechi, pe alea le citesc zilnic. Ca blogger nou ai o problema cu traficul in primele luni. S-au dus anii aia in care bloggerii promovau pe cei mici, mai dadeau un link spre ei, mai faceau o referire la un articol postat de un blogger incepator… Acum totul se rezuma la bani, pacat.

    • Maddame

      Vezi că Arhi are o iniţiativă de promovare a blogurilor noi. În fiecare lună pune link în blogroll unor bloguri cu potenţial. E o metodă excelentă de a te face cunoscut.

      • De apreciat initiativa lui Arhi, chiar i-am sugerat sa arunce o privire si pe blogul meu. Pana la urma, de la citit cateva articole si pana la a ajunge in blogroll la cineva e cale lunga.

  6. Si o alta metoda este cea pe care tocmai ai practicat-o…sa bagi un articol despre…

  7. deci la articolul cu laptoapa ne-am dat in spectacol gratis ? Am crezut ca ai nevoie de unul pe bune !! :))

  8. aA

    eu deocamdata tin capul jos si invat, sunt prea la inceput sa deschid gura. totusi am avut si putina sansa, cuiva cunoscut i-a placut cum am scris si mi-a dat un picior mic in spate, sa avansez 😉
    ma gandesc ca inainte de toate trebuie sa ai despre ce sa scrii si sa o faci bine. daca meriti, ajungi cunoscut, daca nu te amesteci in uitare.
    sunt multe chestii interesante pe aici,mai bantui putin!

    • dojo

      Salut si bun venit pe dojoblog. De acum vei intra in comentarii fara ‘cenzura’ 🙂

      Sunt extrem de multi oameni care scriu bine si este loc pentru toti. Asa cum explicam mai sus, un articol bun va fi promovat. Si loc de bloggeri buni este mereu 😉

  9. dojo

    Reclame, continutul bun este promovat. “Omul” meu s-a apucat de scris pe bloaga acum cateva luni si, desi nu o face extrem de frecvent, scrie foarte bine. Si a prins links si promovare de la ‘ai mai mari’, chiar inainte sa se prinda ca e “jumatatea” mea. Asa ca discutia asta cu “aia mari vs. aia mici” e doar poveste. Articolele bune vor fi promovate, chiar si de ‘cartel’, ca tot se poarta denumirea asta.

    • Perfect de acord atata timp cat ne referim la un blog generalist. Cand scrii pe o nisa ingusta, asa cum sunt reclamele tv, alea pe care le uraste aproape toata lumea, lucrurile stau putin altfel.

  10. Preferata mea este eticheta “medici online”. Imi aduce trafic zilnic si comentarii care ma uimesc. Sunt curios sa vad de cate ori trebuie sa scriu NU SUNT MEDIC pentru a nu mai posta nimeni in articolul respectiv.

    De cele mai multe ori eu prefer doar sa atrag atentia si sa-mi provoc cititorii sa mai gandeasca si singuri, atitudine care nu genereaza multe comentarii. Important pentru mine e ca mesajul transmis sa se prinda de cititor – acesta este si motivul pentru care evit sa scriu “cu liniuta”.

    Am constat si eu ca cei considerati mari si-au intors privirea catre cei mici, dar cu potential.

  11. Imi place tehnologia si cand am scris niste articole cu tot felul de documentatii si explicatii am vazut ca foarte putini au avut o reactie. Am vazut si ca daca nu ii implic direct in activitate pe cititori am reactii mai putine. Cand am pus articole de meditatie sau entertainment, nu pot zice ca s-au inghesuit, dar au venit considerabil mai multi. Sau cand scrii ceva in genul “cum sa ai succes…” sa stii ca oamenii vin pentru ca vor sa vada daca mai e o calea de a vea succes. Eu zic, fa ce stii mai bine si o sa-ti fie bine.

  12. Isolda

    Esti blogger-ul pe care-l citesc frecvent insa unde rar simt nevoia de a comenta . De ce ??? Crezi sau nu , empatizez foarte bine cu tine , citindu-te este ca si cand mi-as auzi glasul mintii deci imi pare cumva stupid sa iau pozitia papagalului ori , mai grav , sa las impresia c-as fi vreo pupincurista ,ca asta chiar n-am fost niciodata .
    Te citesc deci cu mare drag , in genere subscriu totalmente opiniilor tare insa nu-ti pot raspunde la fiecare intrebare : ” Da, pamantul e rotund !” 🙂

    • dojo

      Saru’mana pentru apreciere. Nasol cand esti genial, lumea nu comenteaza 😀

  13. Imi place sa-ti citesc sfaturile. Cu alte cuvinte faci … mentorat.

  14. offtopic: cre’ ca esti unul dintre putinii blogeri care folosesc tagurile de head prin articol. stiu teoria .. in practica fac vreo diferenta?

  15. Am jonglat cu temele pentru articole. Supriza a fost ca, indiferent de subiectul ales, pana la urma calitatea conteaza. Am si eu ceva asteptari de la cititorii mei, si am observat ca mi le-au depasit de fiecare data. Cu o parte din ei ma trezesc constant pe ym, mai mult decat pe blog, impartasindu-si opiniile si pornim intregi discutii pe subiect. Cumva, va trebui sa ii determin sa scrie pe blog pentru ca, desi e flatant, e putin obositor cand ai multe ferestre deschise. In plus, sunt sanse sa ma prinda cand nu am timp sa le raspund, si nu as vrea sa dau impresia ca ignor.

  16. Pingback: Maddame » De ce nu comentaţi?

  17. Clar. Tot pe comentarii merg desi unele posturi pur si simplu nu se preteaza la comentarii. Sunt lucrurile pe care lumea trebuie pur si simplu ”sa le vada” (doar ca-s foarte rare).

  18. Stefy

    Eu stiu ce-mi genereaza trafic =))
    Datele despre facultate si specializarea mea :)). Am ajuns sa-mi cunosc colege de facultate si cea mai misto faza a fost ca citisem de o tipa de la mine din judet (cea mai buna de la bacalaureat), care venea la LMA si mi-am zis: “bai, ce fain ar fi sa vorbesc cu tipa asta” (mai ales ca face 2 facultati in paralel). Culmea, tipa a ajuns la mine pe blog :)) =)). Multi nu imi comenteaza, dar ma contacteaza pe adresa de e-mail
    Mai exista un blog al facultatii, dar acolo sunt chestii generale scrise de studentii din consiliul de litere.
    In rest, am scris mult prea rar in ultima vreme ca sa generez trafic si ca sa am o comunitate si comentarii, dar oamenii imi zic in fata: “ti-am citit blogul. ce fain scrii. mai scrie” sau imi zic faze de genul ca: “Stii ca ti-am citit blogul?” :)) asta inainte sa fi stiut ca am blog sau sa fi schimbat niste vorbe cu ei.
    Io inca tin blog pentru chestiile de suflet. Cand o sa vreau sa il dezvolt (desi am unele idei), o sa il dezvolt. Cred ca un tutorial de “supravietuire” la LMA ar fi indicat :))

  19. Pingback: Un blog mai bun (V) – provoaca o reactie! | Șmen.ro

  20. am vazut bloguri cu trafic destul de bun insa cu foarte putini comentatori, am vazut bloguri cu articole excelente dar tot cu putini comentatori, am vazut bloguri cu trafic relativ mic, cu articole bunicele insa foarte multi comentatori, deci eu cred ca o combinatie de genul: tafic bun, articole bune si comentatori la un nivel mediu ar fi excelent pentru un blogger insa toate acestea se castiga prin munca si din pacate putini din cei care isi “fac” blog constientizeaza acest lucru.

  21. Iata un articol bun, dupa parerea mea, care a atras destule comentarii. Daca esti socant, ai succes pe moment, pe cand daca muncesti si postezi articole interesante, succesul vine in timp. Sau nu.

  22. Am constatat ca si titlurile au un rol important in atragerea vizitatorilor.

  23. E adevarat, dar nu poti sa pui un titlu care sa atraga si continutul sa nu aiba nici o legatura cu el, ca i-ai pierdut pe cititori.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.