Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

1, 2, 3, blog!

Dacă e miercuri, e blogging, să parafrazez şi io chestii mai celebre de felul lor. Azi îmi plictisesc audienţa specializată în blogging, cu un articol pentru începători, în ideea de a le da nişte informaţii zic io utile, în caz că doresc să intre în tagma blogărimii. Aveţi deci răbdare, dacă ştiţi chestiile astea, azi scriem pentru viitorii noştri colegi de băute la blogmeet.

Nu vă plictisesc cu definiţii şi trăiri din astea, mergem pe ideea că aţi citit deja nişte bloguri şi ştiţi cu ce se mănâncă treaba asta, măcar aşa teoretic. Deci intrăm direct în “materie”.

1. Studiază câteva bloguri

Înainte de a te arunca în acest domeniu, vezi cam ce presupune asta “tehnic”. Citeşte câteva bloguri şi încearcă să vezi unele detalii: au domeniu? Despre ce scriu? Cât de des scriu? Cum reacţionează la comentarii? Au links către alte situri? Îţi vei face o idee despre ce înseamnă acest domeniu. Vei vedea că unul scrie şi alţii vin să comenteze, că sunt şi comentarii negative, că sunt şi “trolli”. Vei vedea cum gestionează autorul situaţiile în cauză, cum scrie etc.

2. Stabileşte-ţi o nişă

Acum că ai făcut puţintel studiu de caz şi e clar că doreşti să începi un blog, ar trebui să te gândeşti despre ce vei scrie. În România încă poţi avea succes cu un blog generalist (ca acesta de pilda, unde scriu despre de toate, de la blogging la călătorii şi filme), pe internaţional este aproape imposibil să te impui. Dacă ai vreo specializare pe care o iubeşti şi crezi că poţi susţine un blog cu numeroase articole, ai putea încerca să scrii despre subiectul respectiv.

E foarte important sa-ţi cristalizezi detaliile acestea, pentru că absolut tot ce vei face ulterior va depinde de subiectul pe care îl vei trata. Sau de subiectele, dacă e un blog generalist.

3. Pregăteşte câteva idei

Nu te apuca sa deschizi un blog, dacă nu ai un plan de bătaie şi măcar 5-10 idei de articole. Vei avea nevoie de câteva pentru a porni şi promovarea proiectului, deci e bine să îţi planifici acest pas.

De când am început să iau serios blogăreala şi celelalte situri de conţinut pe care le am în reţea, umblu mereu cu un carneţel în care notez idei. Acest articol se bazează de fapt pe o listă de idei scrise pe … tron. Mda, nu pierdem timpul niciunde. Timp de 3 ani am scris cum a dat ăl de sus. Mai multe articole pe zi şi după asta pauză, 5 articole despre blogging unul dupa altul, 10 articole despre călătorii, iarăşi scrise consecutiv etc. Dezorganizare, care ducea la “fluctuaţii” de trafic şi-mi scotea cititorii din minţi.

În vara trecută mi-am făcut un plan ceva mai serios de care încerc măcar în mare să mă ţin. Am un orar de postări şi mi-am stabilit o cadenţă de scris, pe care mi-e relativ simplu să o respect. Nu am doar blogul acesta de întreţinut, plus că şi lucrez pentru diverşi clienţi pe web design, aşa că un articol pe zi este ceva ce pot realiza.

Chiar dacă am mai sărit puţin peste planul respectiv, am reuşit să-l respect în mare măsură. Şi se vede ca trafic şi implicarea cititorilor mei.

Programarea asta se poate face şi după câteva luni/ani de când ai început un blog, faptul că începi organizat nu poate însă decât să te ajute.

4. Cumpără un domeniu/host

Aici pentru mine nu există loc de întoarcere. Am scris despre diversele soluţii de free blog hosting şi chiar despre diferenţele dintre WordPress.com şi Blogspot.com. Rămân la poziţia mea: cumpără un domeniu, chiar şi un .info (cum am chiar eu) şi un plan de hosting suficient pentru situl tău. Chiar şi cu 1 dolar/lună. Este o investiţie minimală, care însă te va ajuta ENORM pe termen lung. Pentru că vom porni un blog aşa cum trebuie şi toată munca de SEO pe care o vei face va începe să-şi arate roadele destul de repede.

5. Instalează WordPress

Dacă tot ai luat domeniul şi hosting, e momentul să pui mâna pe wordpress. Îl iei de pe wordpress.org, urci fişierele, setezi o bază de date şi scrii noile informaţii în fişierul de configuraţie. Există tutoriale, dacă ai probleme, mă poţi “bâzâi”. Dacă eşti pe hosting cu cPanel (de genul celui cu 1 dolar de care spun), poţi instala automat wordpress din Fantastico. De obicei, când am clienţi pe hosting ce doresc să instaleze wordpress, îl pregătesc eu, că-mi ia 2 minute. Cu sau fără ajutor, E SIMPLU.

Chiar dacă există şi alte platforme care ar putea susţine un blog, mergi pe ceva testat de ani buni de suficienţi bloggeri. WordPress e gratis, e bun, excelent pentru SEO şi uşor de gestionat chiar şi de către un începător.

6. Câteva pluginuri esenţiale

Acum ajungem la motivele pentru care spun că e indicat să ai domeniu şi hosting. Pentru că trecem acum la chestii serioase, la câteva facilităţi pe care e indicat să le ai pe blog. Nu sunt pentru umplerea blogului cu tot felul de prostii, deci eu cel puţin merg pe nişte instalări minimale. Iată ce “suită” am eu în vedere la o nouă instalare:

  • Akismet – nu se poate fără el. Există deja în instalarea cea  nouă, deci trebuie doar să-l activezi şi să iei un API key. Este VITAL pentru a ţine spammerii departe.
  • All in one SEO pack – există şi alte pluginuri, eu m-am obişnuit cu el. Prin el se pot seta meta tags PE FIECARE articol şi încă o serie de alte bibileli, ce te vor ajuta în relaţia de maxim amor cu motoarele de căutare.
  • Contact form 7 – am încercat mai multe acum vreo 2 ani, de ăsta m-am îndrăgostit şi-l folosesc.
  • Google XML Sitemaps – există unele plugin-uri de SEO care conţin şi setarea asta, eu am un plugin separat. Generează un sitemap pentru a-l seta apoi în google webmaster tools.

Acestea sunt cele fără care nu deschid un blog. În funcţie de nevoi mai instalez un plugin de galerie foto (Nextgen Photo Gallery e preferatul meu), poate plugin de sondaje (WP Polls), pentru comentatori şi articole de top. Nu e indicat să umpleţi blogul cu tot felul de prostii, deci orice plugin trebuie să facă ceva important. Altfel, adio.

7. Categorii şi tag-uri

Îmi place să merg pe sistemul “clasic” cu informaţia setată pe categorii şi la fiecare articol stabilite nişte tags relevante articolului în cauză. Ca exemplu, acest articol intră în categoria “blogging” şi va avea ca tags “blog, inceput blog etc.”

Dacă ţi-ai făcut o minimă organizare iniţială a conţinutului, îţi va fi foarte uşor să creezi categoriile în cauză. Aşa îţi poţi stabili şi orarul de posting, încât să nu scrii consecutiv 10 articole dintr-o categorie.

Este important să ai informaţia organizată şi să iei în atenţie şi aceste detalii. E bine să porneşti un blog organizat la care munca de optimizare începe să fie făcută cum trebuie din prima clipă.

8. PERMALINKS

Iată de ce spun că e bine să porneşti direct cum trebuie, pe un domeniu/hosting. Pentru că în toţi anii ăştia de când mă ocup de situri, există o mare tâmpenie pe care nu am făcut-o doar o dată: să încep pe host free şi apoi să mă mut. Mi-am distrus munca de promovare şi de SEO de vreo 4-5 ori în toţi aceşti ani, pentru că nu am pornit AŞA CUM TREBUIE. Plus că m-a ars mereu în dos să tot schimb platforme şi links, de s-a dus pe copcă totul. Orice redirectare faci şi oricât eşti de atent, în momentul în care schimbi structura linkurilor, ţi-ai tras un şut ştii tu unde.

Imediat ce ţi-ai pregătit instalarea proaspătă de wordpress şi ţi-ai pus ordine în creier, setează şi modul în care linkurile de la articole vor fi generate de blog. Pentru asta te duci în Settings / Permalinks şi faci setările. Alegi ce-ţi place acolo. Mai nou eu merg pe /%postname%.html. Fiecare îşi alege ce-i place. Ideea este că setarea asta e indicat să se facă O DATĂ şi bine. Astfel încât, în momentul în care lumea începe să dea link unui articol, să nu te trezeşti  că nu se găsesc, pentru că tocmai te-ai apucat să zăpăceşti din nou link-urile în cauză.

9. Alege-ţi o temă chiar şi provizoriu

Ai deja un blog instalat, conţinutul este planificat în mare, ai plugin-uri şi alte setări făcute. E momentul să cauţi o temă pentru blogul tău. Există mii de teme wordpress gratis. Alege una simplă şi elegantă. Nu recomand să plăteşti bani pe o temă “premium”. Dacă e să investeşti în aspectul blogului, măcar plăteşte un designer să-ţi facă o temă unicat. Altfel, rămâi pe una gratis şi mai rar folosită, până înveţi să o personalizezi sau îţi permiţi să plăteşti pentru una realizată de un designer.

O temă premium costă pentru că are probabil nişte facilităţi suplimentare, de care foarte probabil nu ai nevoie, plus că nu o găseşti chiar pe toate “gardurile”. Asta nu înseamnă însă că este exclusivă pentru situl tău, deci tot un skin pe care-l au zeci sau sute de alţi boggeri vei rula.

Într-o primă fază cel puţin, o temă gratis elegantă îşi va face treaba foarte OK. Pe măsură ce creşti blogul şi ai alte posibilităţi (plus, poate începe să producă ceva bani din publicitate), poţi face pasul spre un skin unicat, realizat doar pentru situl tău, care-ţi va distanţa proiectul de altele.

10. Scrie 5-10 articole

Spuneam că ai deja planificate articolele, aşa că-ţi va fi relativ simplu să pregăteşti 5-10 pe blog, pentru “lansare”. Dacă ştii să-ţi joci bine cartea, nu vei începe cu 2 vizitatori pe zi, ci cu măcar 100. Aşa că e bine să aibă deja ceva conţinut scris, pentru a-şi da seama ce poţi tu ca blogger şi dacă merită să se aboneze sau să te păstreze în bookmarks.

După ce ai pregătit aceste articole iniţiale, incearcă să revii la planificarea ta de posting şi să-ţi respecţi respectivul ritm. Dacă poţi posta zilnic câte un articol, stabileşte-ţi acest plan, dacă poţi oferi doar o dată la 3 zile un articol decent, e bine şi aşa. Îţi vei da seama în ce viteză scrii, cum îţi vine inspiraţia, cum se potriveşte planul tău de blogging cu programul tău zilnic. Unii au 2-3 ore la dispoziţie pentru blog, alţii poate abia prind 30 de minute. Depinde deci de tine.

Indicat este să ai însă un anumit ritm şi să încerci să-l respecţi. Îţi vei obişnui vizitatorii şi blogul va fi mereu activ, chiar dacă postezi săptămânal. E mai bine aşa decât să postezi 3 articole pe zi timp de-o săptămână şi apoi să devii inactiv 2 luni.

11. Începe promovarea

Acum că totul e la locul lui, ai deja şi câteva articole bune scrise, e timpul să audă lumea de tine. Nu recomand neapărat să pierzi timp cu directoare de links sau cu link exchange. Nu cred că mai există vreun director în care să merite să te înscrii. Fă-ţi cont pe Google şi setează-ţi un sitemap în google webmaster tools. De asemenea setează-ţi datele pe google analytics, pentru că orice client de advertising va fi interesat de statisticile în cauză. Există tot felul de sisteme pentru statisticile de trafic, analytics este însă standardul, e gratis şi chiar decent.

Nu recomand link exchanges pentru că va ieşi prost. Tu eşti la început cu situl, deci nu vei putea agăţa un site cu vechime, că nimeni nu face link exchange cu un site de 2 zile. Deci ai avea parteneri de slabă calitate, aşa că nu merită efortul.

Dacă doreşti totuşi să nu ai blogroll-ul gol, pune câteva bloguri pe care le citeşti cu drag, chiar dacă nu este reciproc linkul.

CEA MAI BUNĂ METODĂ DE PROMOVARE O CONSTITUIE COMENTARIILE DE CALITATE

Când am lansat dojoblog în toamna lui 2007, în loc să-mi pun link în toată reţeaua (că aveam vreo 30 de situri pe atunci), am preferat să-l las fără promovarea aceasta. Aşa că am intrat pe câteva bloguri ce m-au atras şi am comentat la articole. Primii vizitatori mi-au venit de acolo, câţiva au revenit şi în următoarea perioadă pentru a vedea ce scriu.

Pas cu pas mi-am lărgit lista de bloguri pe care le vizitez, merg de multe ori pe câte un blogroll, intru pe siturile altor comentatori etc. Când e un articol ce-mi atrage atenţia şi-mi stârneşte o reacţie, comentez. Fac eforturi să comentez la subiect şi să nu mă iau de guler cu alţii şi, cu mici excepţii, îmi iese. Comentariile făcute cu atenţie şi de calitate, pe cât posibil, te vor scoate în evidenţă. Oamenii sunt curioşi, aşa că vor dori să ştie ceva mai multe despre tine.

În momentul în care vin pe site şi găsesc câteva articole bune şi un aspect plăcut, e foarte posibil să-i fidelizezi. Postând frecvent materiale de calitate şi comentând măcar periodic pe alte bloguri, vei avea un trafic constant şi în creştere, plus îţi vei forma o micuţă comunitate doar a ta.

12. Continuă deci munca de creaţie şi promovare

Acum eşti pe picioarele tale. Scrii articole, ai o comunitate, continui să te promovezi. Încearcă să faci constant aceste eforturi şi nu există niciun motiv să nu reuşeşti să creezi un blog de calitate, iubit şi vizitat.

Deschiderea unui blog nu este operaţie pe cord. Presupune câteva detalii pe care le poţi înţelege foarte uşor, o investiţie minimă şi, în rest, arsenalul tău personal de informaţie şi talent de scris. Nu trebuie să fii specialist în web development, nu trebuie să ai master în Cibernetică. Odată ce simţi nevoia de a te exprima în scris, e vorba doar de nişte paşi pe care, dacă îi faci cum trebuie, îţi vei uşura în timp munca pe blog şi vei avea rezultate mai bune, mai repede.

Este loc oricând de un nou blog de calitate. Chiar dacă sunt zeci de mii de bloguri româneşti, numărăm probabil sute de bloguri care chiar merită să fie urmărite. Nu există niciun motiv să nu poţi dezvolta un asemenea proiect şi să atragi propria “audienţă”.

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

35 Comments

  1. Am observat nevoia serioasa de un domeniu dar durerea mea cea mai mare e ca pierd munca de SEO, linkurile si tot tacamul.

    • Smile, pe blogspot poti adauga un domeniu. Acesta face redirect de pe vechiul domeniu pe cel nou.

    • Eu nu prea fac asta. Sincer nu mai am timp si de asta, plus ca nici nu ma pasioneaza chestiile de genul frecat aceleasi formulare de x ori.

  2. Multumesc… am uitat de seo :), ma refer la pluginul acela amintit in postul tau… super postul asta caci e lamuritor, am vazut ca deja in proportie de 70% m-am incadrat in acele etape…

  3. m-ai omorat cu articolul asta: dojo biblia bloggingului:)!
    Din proprie experienta pot spune ca intr-adevar comentariile ca o reactie la articole scrise bine (sau ma rog, care sa fie pe placut tau) sunt cel mai sigur mod de a-ti creste comunitatea. Pentru ca pana la urma, ce vrea fiecare blogger este sa nu vorbeasca singur, nu?

  4. si mai spun ceva si apoi imi vad de treaba: poate o sa scrii, la un moment dat, ceva despre continutul blogurilor generaliste din Romania, cu referire directa la top 50, sa spunem. Am sentimentul ca definitia de baza este superficialitatea …

    • In primul rand foarte bun ghidul Dojo. O sa-l recomand la cat mai multa lume !

      @ Coolnewz Cam fiecare scrie despre ce vrea sau ce crede ca merge. Nimeni nu cred ca tine cont de reguli explicite.

  5. Te rog sa spui cateva cuvinte despre ce inseamna A SETA din propozitia “un sitemap pentru A-l SETA apoi în google webmaster tools”. Multumesc.

    • Pentru a vedea cum se comporta situl tau pe google, e indicat sa folosesti webmasters tools: https://www.google.com/webmasters/tools

      Acolo iti setezi un site, dojoblog.info de pilda.

      Se face verificarea sitului (ori pui o linie de cod in header, urci un fisier pe server etc.). Alegi cea mai OK metoda pentru tine, pentru a se verifica de catre ei ca este situl tau. Verificarea este instant, deci nu mai astepti nu stiu cat sa ti se aprobe.

      Odata ce ai facut asta, revii la pluginul acela de sitemap, care probabil este deja instalat si a generat un fisier. De exemplu dojoblog.info/sitemap.xml

      Vei intra in webmaster tools si vei seta la sitemap acest link (bun, linkul tau, nu al meu). Pune-ti situl de forma dojoblog.info nu www .dojoblog.info, cand ii faci profilul, ca altfel iti da cu virgula cand pui link-ul de sitemap.

      Astfel google va fi anuntat cand scrii ceva nou si indexarea sitului ar fi, teoretic cel putin, mai buna.

      Intra din cand in cand sa vezi in ce stadiu iti este situl, daca sunt erori de crawling (adica daca “spiderul” google are vreo problema cand viziteaza situl). Poti vedea o serie de informatii ce-ti sunt utile pentru optimizare.

      Sper ca am reusit sa explic cat de cat. Daca nu, intreaba-ma ce nu s-a inteles 😉

      • Multumesc ! La cum explici nu este greu de inteles. “Momentul adevarului” va stabili daca “este loc” si de alte intrebari :).

  6. […] in luare acetei decizii importante si am constat ca aproape bifasem mai toate cele spuse de Dojo iar una din acele recomandari era aceea de a pune un skin unic… This entry was posted in […]

  7. De asta intru eu de 3-4 ori zilnic la tine pe blog, de asta mai şi comentez la articole.
    Nu e nevoie să îmi mulţumeşti, continuă munca aşa cum ştii, aşa cum ne-ai obişnuit.
    Încă sunt uimit de complexitatea cuvintelor din articolul ăsta şi de ce adevăruri spui.
    Îl voi mai citi de 2-3 ori.
    Nu am cifre pentru notă… scuze.

  8. Esti printre putinii care simt nevoia sa ii invete pe bloggerii ce sunt la inceput de drum. Se vede treaba ca ai stofa de cadru didactic! Ai fi facut o cariera frumoasa, dar saraca, in invatamant.

  9. Mi-am deschis blog pe domeniul: descult.com
    Nu este domeniul meu, Proprietarul mi-a luat-o inainte si a cumparat acest domeniu 🙂
    Imi place ideea de “descult”… am 1.87 metri inaltime si port la papuci marimea 46. Imi gasesc greu incaltari pe masura, de aceea umblu cu ce gasesc la marimea asta, aproape descult.

  10. Postul tau de azi m-a ajutat enorm, asteptam de ceva vreme sa vad un post de genul, bine scris, la obiect si cu exemple clare. Dintre cele enumerate, si inca neinstalate la mine, azi am pus WP Polls si Google XML Sitemaps. Astept pe fiecare miercuri un post similar 🙂 Multumesc.

  11. Apropos, referitor la hosting, ce recomanzi? Atat pe international cat si romanesti.

    • Pe Romania: mxhost.ro .. lucrez cu ei de vreo 6 ani cred deja, de cand erau foarte la inceput. Pe international hostgator.com, si cu ei sunt de vreo 4 ani deja.

  12. Eu recomand mai mult wp lightbox în defavoarea lui nextgen gallery deoarece pt începători e mai greu de utilizat.

  13. Felicitări, Ramona ! Un articol excelent, din care am remarcat, în primul rând, dorinţa de a-i ajuta pe cei lipsiţi de experienţă şi marea bunăvoinţă de a explica pe înţelesul tuturor. Îţi urmăresc de mult şi cu mare atenţie articolele, mai ales cele din categoria “blogging” (dar şi din altele). Am învăţat multe lucruri de la tine, pe care le-am aplicat, cu succes aş spune, pe blogurile mele. Mulţumesc !

  14. Mi-ai dat o idee buna – carnetel. Eu imi tot notez pe post-it-uri insa ideile bune imi vin de obicei pe strada, sau in metrou si pana acasa le uit, ca ma iau cu altele.

  15. PS: Am incercat o saptamana-doua sa scriu zilnic. A mers numai din cauza faptului ca nu aveam alte n task-uri in agenda. Din momentul in care au inceput sa se adune de pe la facultate si job, a scazut si frecventa articolelor. Trebuie sa ma organizez un pic si sa nu las ideile in urma, ca asa am reusit sa imi las blogul in aer saptamana trecuta. And I don’t like it.

  16. Nu prea sunt de acord cu 7.
    1. Multa lume incurca tag-ul cu categoria.
    2. Bloggerul nou intotdeauna va avea tendinta de a-si mai face o categorie pana ajunge sa aiba un carnat de tag-uri si unul de categorii afisate pe blog.
    Personal, prefer tagurile, dar bineinteles..depinde si de nisa si design-ul blog-ului.

    In cazul punctului 8 exista plugin-ul Dean’s Permalinks Migration si nu iti iei nici un picior in boase. 😛

  17. Inscrierea in directoare inca ajuta pe .ro, e o munca plictisitoare pe care multi prefera sa nu o faca ori sa plateasca pe altii sa o faca in locul lor insa te asigur ca sunt directoare care inca merita sa te inscri dar numai din .ro.
    Am achizitionat recent o tema premium si sunt multumit de cum arata blogul meu acum. Intr-adevar in prima faza e mai mult decat ok sa alegi o tema gratis si sa te axezi mai mult pe content insa la un moment dat blogul are nevoie de o schimbare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.