Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Blogging: cum iti aduci blogul in alta ‘liga’

M-am întâlnit sâmbătă cu doi membri de pe Învăţăm.Net, să mai punem ţara la cale. Am stat la poveşti 4 ore, planificând cum să facem forumul şi mai tare în parcare, trecând apoi la tot felul de discuţii despre blogging, freelancing etc. I-am mai sfătuit una-alta, am aflat ‘first hand’ cu ce probleme se confruntă şi mi-am cristalizat nişte idei pentru cei care încă joacă în ‘liga secundă’ în ceea ce priveşte blogurile.

NU SUNT BLOGGER MARE. Deci nu vă pot sfătui cum să câştigaţi mii de euro pe luna, că nu-i fac nici eu. Nu sunt nici blogger atât de mic şi cert este că nu-mi vând pielea pe 5 lei. Pentru că aici se opreşte totul. Scrii advertoriale pe 5 lei sau reuşeşti să intri în atenţia agenţiilor şi a clienţilor ‘graşi’? Eşti cunoscut ca ăla care vine pentru o chiftea sau eşti invitat la chestii serioase şi plătit bine să scrii?

Cum se ajunge aici?

1. Este blogul tău ‘premium’?

Cred că prietenii ăştia doi (îndrăznesc să-i numesc aşa), râd şi cu fundul când mă aud iar cu fazele astea de trustul Caţavencu (sau cum o mai fi numit) de ‘conţinut premium’. Dar cam pe aici bat.

Un blog NU intră în atenţia clienţilor serioşi si ai altor bloggeri, dacă este scris cu fundul sau, mai rău, nu are nicio personalitate. Sunt destui pe care mulţi îi cred ‘nebuni’, pentru că sunt mereu intransigenţi şi ai idei fixe. Vorba aia, puţine dar fixe. De ce ne plac? De ce îi citesc sute/mii de oameni zilnic? Pentru că au ceva de spus. Nu conţinut furat, nu chestii traduse amboulea, nu clipuri cretine de youtube, nu balast.

Nu sunt citită pentru că ştiu să dau copy-paste, sunt citită pentru că de obicei am o opinie. De multe ori greşită. Dar mi-o exprim aşa cum pot şi cititorii mei pot avea o reacţie. Uneori sunt de acord cu mine, sunt cazuri când au impresia că-s mai proastă decât prevede legea. Dar am opiniile respective şi nu fur materiale de pe net, doar să le adun pe site.

Porniţi de aici. DE LA VOI şi ideile voastre. Scrieţi despre cărţile pe care le citiţi, despre filmele văzute, proştii cu care v-aţi contrat astăzi, tâmpeniile pe care le-aţi făcut acum 10 ani. Scrieţi despre voi şi de la voi, exprimaţi o opinie şi nu vă temeţi să o aveţi. Că e proastă în viziunea altora? Cui îi pasă? Nimeni nu deţine adevărul absolut, dar putem discuta împreună situaţiile şi eventual mai băgăm şi ceva la tărtăcuţă.

Niciunul dintre bloggerii ‘mari’ nu a făcut trafic pe statusuri de messenger sau ce bălării se mai poartă. Au făcut şi fac trafic pe OPINIE, pe sfaturi, pe experienţă.

Nu staţi pe blogspot sau wordpress.com, doriţi să faceţi bani serioşi, mutaţi-vă pe un domeniu (nu neapărat .ro) şi un host. Instalaţi WordPress, puneţi o temă frumoasă pe el. Încercaţi, dacă se poate, să modificaţi pentru a o personaliza, dacă nu, în timp, prindeţi pe cineva care ştie şi vă poate face un skin unicat. Poate mai încolo, când aveţi deja un bănuţ de pe blog.

Important este însă cum scrieţi. Scrieţi sincer, scrieţi cât puteţi de bine, scrieţi DES.

2. Stai departe de rahaturi

Nu sunt implicată în scandaluri, stau departe de ele. Există puţini bloggeri care pot avea şi ‘gât’ şi rămân cu onoarea aprox. neştirbită. Sau sunt deja cunoscuţi ca tari în gură şi nu-şi mai bat alţii capul cu ei.

Tu nu ai luxul ăsta de a te lua de alţii. Eşti încă mic, lucrezi la imaginea asta. Fă-ţi o imagine de om serios şi de bun simţ. Fii amabil, stai departe de mizerii, nu răspunde ca pe maidan, chiar dacă respectivul merită o mamă de bătaie. AI O IMAGINE DE FORMAT ŞI DE ÎNTREŢINUT. Mai bine să te ştie lumea de om pe treaba ta şi serios, decât ca scandalagiu.

Scrie atent, nu te băga în mizerii, nu răspunde ‘agresorilor’. Mereu se va găsi un ‘băgător de seamă’ să caute ceartă, ignoră şi mergi mai departe. Trebuie să înţelegi că niciodată nu vor înţelege toţi ce doreşti să spui şi va fi mereu cineva care să nu te înghită. Atât timp cât nu le dai ‘muniţie’, orice mizerie va trece iar imaginea ta va rămâne curată.

3. Ieşi din turnul de fildeş

Nu vei ajunge cunoscut, dacă stai numai pe blogul tău. Blogging-ul înseamnă interacţiune, înseamnă comunitate. Ieşi la evenimentele cu bloggeri din oraşul tău. Cam peste tot se organizează asemenea ‘ieşiri’. Lasă-i pe alţii să cunoască şi omul din spatele blogului. Fii relaxat şi plăcut, discută, simte-te bine. Pe lângă puzderia de linkuri, câştigi ca imagine. Vei descoperi că ai ceva în comun cu alţii, vor putea să vadă cine eşti şi foarte probabil să te placă.

Sunt evenimente prin zonă? Du-te acolo. Fă-ţi ‘lobby’ printr-o atitudine relaxată, încearcă să cunoşti cât mai multă lume. Da, mergi să dai mâna cu ‘marii’ bloggeri. Este un plus de imagine şi foarte posibil ca, dacă ai respectat punctele 1 şi 2, chiar ei să fie încântaţi să te cunoască. Le vei da tuturor şansa de a afla că, pe lângă blogul de bun simţ pe care-l ţii, eşti un om interesant şi plăcut. Nu contează cât de frumos/urât eşti sau ce culoare ai. Dacă eşti un individ simpatic, nu ai decât de câştigat.

4. Nu te vinde pe 5 lei

Ajungem şi la problema aceasta. Dacă doreşti să-ţi aduci blogul în liga superioară, nu scrie advertoriale pe 5 lei. Nici pe 20 măcar.

Din punctul meu de vedere, ca şi CITITOR, o ‘raţie’ acceptabilă advertoriale/articole bune este de 10%. Sau, chiar mai bine, 5%. Am trecut de 1000 de articole pe dojoblog, am probabil 10-15 advertoriale. Este deci chiar mai bine. Niciunul scris pe ‘seminţe’.

Mai bine îţi asumi 2-3 ani fără să iei bani pe advertoriale, decât să umpli blogul de prostii. Pentru a câştiga 100 de euro de pildă pe advertoriale, ar trebui să scrii măcar 20 pe lună, dacă e să păstrăm o proporţie de bun simţ. Eşti în stare să scrii 200 de articole DE CALITATE să ‘compensezi’ faţă de cititorii tăi? Dacă ai scrie 200 de articole bune pe lună, garantat nu ai mai fi nevoit să scrii pe 5 euro articolul.

Nu mă leg neapărat de bannere, pentru că astea sunt clar văzute ca publicitate şi pe cititor nu-l prea deranjează. Unii deja le ignoră, alţii au înţels că sunt un ‘rău necesar’. Dar FIECARE ADVERTORIAL este un apel la înţelegerea cititorilor tăi. Pentru că ei vin pentru conţinut, nu pentru reclamă. Şi, dacă le serveşti RAR un advertorial printre zeci de articole cu sevă, vor accepta situaţia mai uşor, plus că advertorialele tale tind să aibă altă ‘greutate’, când sunt mai rare, decât când pare că te ‘vinzi’ în fiecare zi de 3 ori.

Nu mai acceptaţi să scrieţi pe ‘seminţe’. De asta sistemele de genul blogmoney sau articole-sponsorizate nu sunt bune pentru blogul vostru decât dacă primiţi MĂCAR 50 de euro pe advertorial. Dacă nu, adio şi la gară. Scrieţi continuu şi scrieţi bine, pentru că ţelul vostru nu este să umpleţi blogul de advertoriale pe 30 de lei, ci să intraţi în atenţia agenţiilor, care plătesc sensibil mai bine şi care vă deschid uşa spre advertiseri serioşi gen BCR, Dove, Rexona, Unica etc. (să numesc campaniile la care am luat eu parte şi pentru care am primit bani de un an şi ceva).

Un blog ‘premium’ deci te duce în liga ‘de sus’. Nu vei câştiga mii de euro pe lună, nu vei fi poate adulat de mii de vizitatori pe zi. Dar vei avea acces la campanii bine plătite, vei fi respectat şi luat în seamă. Pentru asta trebuie să MUNCEŞTI, să scrii cât poţi de bine şi de original, să fii prezent la evenimente şi să ai o atitudine politicoasă şi plăcută. Este mult de muncă şi va trece totuşi ceva timp, dar rezultatele se vor vedea.

Pentru a trece la pasul următor, trebuie să doreşti asta. Să renunţi la micile ‘găinării’, să îţi asumi o creştere în calitatea scriiturii, să fii prezent pe alte bloguri, cu comentarii de calitate, să te duci la evenimente, să-ţi pese de blog şi să refuzi ‘seminţele’ pe care ţi le aruncă micii advertiseri, pentru a avea acces la ‘tortul’ celor serioşi.

ABSOLUT NIMENI nu stă împotriva ta. Nu există ‘clanuri’ între bloguri, nu ştiu să existe oameni care scriu mişto şi nu sunt acceptaţi. Nu conspiră nimeni să te ţină ‘jos’, dar te poţi împiedica singur stând deoparte şi bocind că te ţine x sau y departe de ‘dulceaţă’.

Repet, nu sunt ‘a-lister’, nu sunt nici măcar un blogger mare. Sunt o femeie care mai scrie şi pe blog, pe care unii o consideră OK, iar alţii cred că e o proastă, dar care după 4 ani de blog (am făcut 4 pe 11 septembrie şi am uitat chiar să mă laud), nu sunt nici la coadă, nici în top. Nu trăiesc încă doar din blog, deşi odată aveam salariul jumate cât produce dojoblogul pe lună, nu vând însă publicitate pe 5 lei. Vreau să cred că am dus dojoblogul în altă ‘ligă’ şi mă bucur să văd că munca şi pasiunea te pot duce destul de departe. Şi nimeni nu mi-a stat în cale, dimpotrivă, am primit cuvinte frumoase şi ajutor din partea ‘celor mari’.

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

48 Comments

  1. 1 la 10 mi se pare cam mult, dar depinde și cum scrii articolul plătit. Dacă faci copy paste la un comunicat de presă da, aș pune chiar 1 la 20. Dar dacă tu muncești astfel încât să transmiți mesajul dorit către cititori într-o manieră plăcută eu zic că 1 la 3 articole e ok. Poți combina utilul cu plăcutul, zic eu.

  2. Cred totusi ca un blog nou are nevoie de o perioada de maturare de 1-2 ani timp in care isi va defini si pozitia, personalitatea, timp in care va experimenta…

    In fine asta cred eu… Poate ma insel

    • Da, e nevoie si de ceva perioada de ‘maturare’. Dar, daca nu incerci sa-l aduci mai sus, poti sa-l maturezi si 10 ani si tot acolo esti 😀

  3. Unii nu vor ajunge niciodata sa aiba acces la campanii mari pentru ca nu se pricep la blogging . Pentru ei singurul mod de a face bani din blogging sunt articolele publicitare date pe 5-10$.

  4. Sunt de acord cu tine ca nu exista oameni care sa te tina jos. Ba chiar as spune ca sunt oameni care vor sa te ajute sa te ridici, ca sa creasca “piata” blogurilor.

    Nu sunt insa convins ca iesirile te pot ajuta in cresterea blogului. Sigur, cunosti oameni faini, dar asta inseamna oare si trafic?

    • Cata, vii la un blogmeet. Da? Vezi lume. Lumea vine acasa si scrie: l-am intalnit pe x, pe y si pe z. De w chiar mi-a placut. cu links. Deci trafic. 🙂

      • Ok, si daca ai continut bun, poate ca o parte dintre cei care au aterizat la tine iti vor ramane cititori..

  5. Eu am refuzat toate advertorialele care mi s-au oferit intre 10 si 50 euro. Cel de 50 euro m-a tentat intr-adevar, dar nu mi s-a parut potrivit ca articol pe blogul meu, sa ma apuc sa fac reclama la un site despre care nu stiu nimic, si mai ales in care eu nu cred. Am zis ca daca tot voi face reclama cuiva prin articol sa o fac daca mi se pare o afacere oneroasa si avantajoasa atat pentru cel care vrea reclama cat si pentru posibilii clienti. E drept ca micile afaceri pot creste cu reclama platita, dar pentru asta ofer link contra cost foarte ieftin, sau banner cu plata lunara. Ca sa fac advertorial parerea mea e ca trebuie sa se potriveasca cu blogul meu, si sa fie ceva ce as folosi si eu (cred in produsul respectiv).

    • @ Duhul Te rog să nu te superi, cred că ai vrut să spui “onestă”, nu “oneroasă” – care înseamnă exact invers ! 🙂

  6. M, ma faci aici sa ma gandesc la o relatie atenta intre quality si quantity. Toti cei care reusesc sa nasca putina magie atunci cand insira cuvinte, recomanda sa scrii zilnic. Orice. Numai sa scrii. 100, 500, 1000 de cuvinte…

    Pe de alta parte, atunci cand pui totul pe un domeniu public, din punctul meu de vedere nu mai e ok sa publici orice, oricum (ca tot mentionai de ‘premium’). Deja s-a mai slefuit putin mediul acesta si s-ar putea sa iti formezi o imagine de care sa nu mai scapi apoi.

    E destul de greu sa cresti acum, pentru ca si bloggingul acesta functioneaza pe anumite trenduri si anumite tipuri de discutii.

    Pana la urma, concluzia e: be yourself, be carefull, be informed (as adauga la lista ta: “Citeste. Mult!”). Si da, meet people. 🙂

  7. Mi se par totusi putine 10 la 1000 de articole. Eu nu am atata experienta ca si tine dar zic ca dupa ce ai ceva vechime (minim 1 an) poti sa scrii 1 articole la 10-15 zile! poate sunt eu mai indulgenta … 🙂

  8. Habar nu aveam ca exista atatea tehnici si la bloguri pt a sta in top…dar ma roadde o curiozitate chiar se pot face bani multi cu un blog??

  9. Scrii premium, Dojo :D. Acum aici fiecare-si spune parerea, bun. Nu e ok sa te vinzi pentru o suma de rahat, intr-adevar. Eu scriu pentru 10 euro un articol (depinde daca ma pot imprieteni cu el, logic), ma ajuta, imi “dezamorteste” creierul. Incerc sa le iau drept tema pentru acasa si scriind despre diverse lucruri, imi pot deschide mai multe “orizonturi”. Cand voi ajunge sa fiu un bun “scriitor”, atunci voi avea experienta (si tupeul?) necesara CU CAre sa ma pot bate pe piept. Nu pot spune nici acum ca nu duc lipsa de tupeu in cazurile critice. Un lucru nu uit, un lucru ce mi l-a zis si Dojo: nu renunta la pretul tau. O MARE parte nu traiesc din “blogging”, eu fac parte din acele persoane. Daca m-as lasa pe mana online-ului, as manca paine prajita pe calorifer.

  10. frumos articol Dojo,da ne poti numi prieteni pentru ca si noi o facem la randul nostru(vorbesc de mine si de Inocent),sigur si el te numeste la fel.si acuma rad cand aud de ‘premium’,premium:D,e bine ca mai sunt oameni ca tine care nu se cred superiori fata de altii,desi au un blog misto si vechime,iti pierzi din timpul pretios pentru a explica la astia mai mici cum sta treaba..felicitari!

    • mda…cam asa-i treaba.
      banuiesc ca fiecare si-ar dori un premium, insa nu toti suntem capabili de asa ceva.

  11. Din cand in cand scrii articole care ii mai lamuresc un pic pe cei mai putin cunoscatori in ale “bloggeritului”. Eu iti multumesc!

    • Cezar, nu exista sansa, exista MUNCA. Nu cred ca am avut mai mult noroc decat altii in general (nu doar blogging), dar am lucrat ca nebuna si inca fac asta, in timp ce altii asteapta sanse 🙂

  12. @Dojo:
    La inceputul acestui articol am citit “Nu conţinut furat, nu chestii traduse amboulea”. Tare-as vrea sa stiu parerea ta… daca blogul meu intra in aceasta categorie sau nu. Mie-mi place sa cred ca nu. Mai ales ca am vorbit cu autorul articolelor-sursa (vezi pagina “Despre”) si precizez de unde am informatiile. In plus… mai adaug si de la mine pareri, mai adaptez, nu traduc practic cuvant cu cuvant.
    Am mai intrebat in stanga si-n dreapta, dar mi-as simti parca mai bine sa stiu si parerea ta. Multumesc anticipat.

    • Gabi, nu vad de ce te-ai numi blogger profesionist cand nici Zoso sau Arhi nu isi spun asa. Isi zic blogger sau, cand ii mai calca vreunul pe coada, isi zic a-lister. Esti blogger profesionist cand castigi macar 1000 de euro pe luna din blog. Zic eu. In rest, as prefera sa citesc articolele TALE si experienta ta, decat traduceri. Oricine poate face traduceri, cred ca toti am fi mai castigati daca ai scrie chestii originale 😉

    • Daca ai scoate peste 500 de euro din blogging luna de luna , atunci da te poti numi pro blogger , dar cand scoti sub 500 de euro te poti numi blogger semi amator 🙂

      • Amin. Vad ca tu esti indulgent, cu 500 de euro. Oricum greu de atins pentru majoritatea celor care tin un blog.

  13. Daca as scoate 500 de euro pe luna dintr-un blog, mi-as face un site (falimentari.ro de exemplu… exemplu pur de fapt) si as face anti reclama la toate firmele care cer experienta pentru orice rahat. Limba Germana pentru femeie de serviciu, in Romania? Hai sa fim seriosi.

  14. Da, poate fi și o afacere bloggingul. Și poate fi făcută cu artă sau doar pricepere. Și onestitate. Cu toate astea, eu încă nu mă gândesc la blogul meu ca la o sursă de bani. Știu că aș deamăgi pe mulți dintre cei care intră acolo doar ca să se simtă bine și să poată comunica cu alții.
    Dacă voi dori vreodată să ”produc” ceva cu el, sunt convinsă că ar trebui să-mi fac altul, altfel.

  15. ai zis tu mai demult ca e greu sa faci bani din blogging. si cred ca, in fapt, nu sa faci bani e scopul, ci sa faci o treaba bine. daca mai vin si niste bani candva, e ok.

  16. @Dojo – Atata timp cat ai material personal nu ar fii asa de greu de atins suma de 500 de euro , eu spre exemplu pe luna septembrie am castigat circa 300 de euro si sper sa imi mearga la fel de bine si luna asta 🙂

    Mie cel putin imi place sa ma axez in proportie de 90 % pe continut strict personal , si nu videoclipuri sau imagini de pe net . Lumea in general cauta sa citeasca pe bloguri articole personale , nu stiri sau sa vada un clip 🙂

  17. Ai dreptate de la cap la coada, sunt sfaturi de bun simt si facubile. Nu inteleg pe cei ce se apuca de un blog, de la zero deci, cu ideea capitalizarii lui in 2 luni. Un blog se face cu si din psiune, trebuie crescut, e opera proprie a fiecaruia si in acest caz nu ii inteleg pe cei gata sa vanda pe nimic o imagine numai pentru banii de-o bere. E ca si cum te-ai angaja undeva pentru a avea DOAR ce manca. Parerea mea e ca fiecare blog are nevoie de o perioada de maturizare dupa care, daca sfaturile pe care dezinteresat le dai sunt respectate, vor aparea si mailuri cu oferte de adveroriale sau bannere.

  18. o intrebare: zoso sau arhi au cumva continut premium, dojo? scurt si la obiect doresc rasp.

    • Da, pentru cititorii de bloguri. Arunca un ochi pe categoria mea de ‘carte’. Vezi cat interes este pentru literatura, tinand cont ca nu am recenzat chiar rahaturi. Uite-te apoi la orice alt articol de pe aici cu continut ‘usurel’ si vezi ca atrage de cateva ori mai multe comentarii. Asta este publicul, asta scriem …

      • stiu din experienta cat interes produce literatura, dar nu cred ca articolele scurte precum cele ale lui zoso si arhi sunt de premium, ci mai de graba de optimizare seo (in sensul ca se folosesc cuvinte cheie cautate pe google) (da, unele articole sunt de continut premium). eu ma gandesc la continut premium pt blog la ceva ce scrii tu, tomata cu scufita, visurat, manafu s.a, in sensul ca scrieti atragator, argumentat, curat si fara continut furat. faptul ca nu faceti bani multi, e alta marie cu palarie

  19. @ prolit au, scurt si la obiect. Aduc in prim plan idei foarte subiective.
    In rest multi agarici incearca sa se afirma atacand unul din ei… Unu vinde link-uri la cativa euro(1-2 E)iar altul isi ia bmw. Se observa nivelul.

    • radu, nu fi prost. era o un contraargument la ce a scris dojo. nu toti sunt invidiosi si ca tine si cred ca daca copiaza articole despre jocuri fac bani

    • radule, ideea era ca nu neaparat continutul premium aduce bani. si ca sa te linistesc: majoritatea reclamelor de pe blogul lui zoso sau arhi sunt aduse de catre marius oprea care detine standout. eu am aratat ca nu e continut premium, iar tu ai dat reply la comentariul. in concluzie, relaxe: nu ma imbogatesc dintr-o revista literara, ci poate imi iau bmw din alte parti

  20. La tine continutul premium se relateaza la un articol imens plin de abureli cu ideea de baza pierduta.
    Cum nu vrei ? vad ca ai reclame de la 3 advertiseri.
    Te-ai interesat de situatia lor nu gluma dar intereseaza-te si tu de permalinks la blog, poate depasesti bariera zecilor.
    Data viitoare incearca sa uiti ofensele in cartile citite de tine.

    • si daca nu vreau sa schimb permalinkul e vreo problema radule? prostule diferenta dintre mine si tine e ca eu circul cu o masina marca din afara dinainte sa am vreun blog. presupun ca tu ai continut premium: “Cabela’s GrandSlam Hunting este un joc de vanatoare 3D, actiunea jocului se desfasoara in America de Nord. Jocul ofera o gama larga de arme si peste 32 de tipuri de animale. Descarca jocul si vei incepe o aventura de neuitat in padurile pline de vanat.”. ma intreb daca celei ce te-a nascut ii mai e rusine cu tine.

  21. Interesant 🙂 Oricum eu sunt pe aratura cu Dacia mea si de abia zaresc autostrada pe unde circula blogRolls-roys-urile. Cand am publicat primul articol ma gandeam si la bani, poate mai mult la bani…Acum am doi-trei vizitatori pe zi dar mi-a cazut drag a scrie despre ce-mi place si parca nu l-as abandona…ca e mic si el…
    Off topic: am cautat un feedburner ceva pe dojoblog sa primesc si eu proaspete prin e-mail dar nu vad. Exista?

  22. As adauga si pasiunea, in sensul de a scrie despre ce iti place si ce te pasioneaza.

  23. @ prolit nu te enerva omule, de ce trebuie sa apelezi la cuvinte vulgare ?
    Asa ai invatat in acele carti, sa injuri lumea ?
    Una mica, crezi ca imi trebuie continut premium la un site destinat copiilor de maxim 14 ani ? Ai gandit-o nu gluma inainte sa te iei de mine. Ca sa o terminam in mod frumos, hai ca iti fac eu un baner in photoshop pentru site-ul tau, serios.

  24. uhm..,eu mi-am propus ca maxim intr-un an sa-mi aduc blogul in “liga”, si pana acum nu prea am ratat vreun target in viata…nu ma refer la incasari, ci asa, tot restul, trafic,imagine, etc 😀

    Cum serios am inceput sa scriu de la jumatatea lui iulie..mai am ceva timp la dispozitie sa fur secrete, mai scrie d-astea 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.