Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Comun la transportul in comun …

Când nu ai prea multe grăunţe în cap să scrii un articol mai de doamne-ajută, te apuci de citit bloguri şi-ţi vine o idee. Azi m-a scăpat Arhi de tensiune, aşa că furăm ideea de la el. De fapt nu de la articol, că acolo  e clară treaba. Nişte fătuţe de liceu (probabil), nu chiar în izmene, îs prinse fără bilet. Comentariile însă fac toţi banii.

Sistemul public de transport în România e uneori bun, de multe ori de maxim rahat. Eu cel puţin stau departe din simplul motiv că am maşină şi mai ales că prefer un taxi, dacă nu-s cu dojomobilul, pentru a evita plăcuta apropiere a ţiganilor şi altor ‘păsări’ de genul ăsta, intraţi la cerşit sau furat. Sau doar puţind de-ţi mută nasul.

Nu ştiu ce preţuri sunt acum la noi, pentru că nu am urcat de ani buni în vreun tramvai sau autobuz, că metrou nu avem în Timişoara. Ştiu că preţul creşte constant iar lumea este nemulţumită. Preţul carburanţilor e mereu în sus, s-au făcut credite pentru ‘vagoane’ noi, mai sunt costuri operaţionale, mai trebuie directorii de regii să-şi dea o primă.

Un mare ajutor în a ţine jos rentabilitatea îl oferă însă şi cetăţenii, care se laudă că au circulat ani buni fără să plătească bilet, găsind tot felul de tertipuri pentru a folosi gratis un serviciu, spun ei prost, dar pe care tot îl folosesc.

Păi bine, domnii mei, dacă voi nu plătiţi, eu nu plătesc, majoritatea suntem şmecheri … de unde soarele şi luna de pe cer credeţi voi, inteligenţilor, că poate să reziste ditai hardughia de regie? Vă plac staţiile noi de metrou, vă place să circulaţi cu autobuze noi, chiar faceţi gură că e de rahat transportul în comun. Dar banii ăia de unde credeţi că vin? Din soare?

Am umblat 12 luni (cumulat) în New York. Ştiam deje rutele de metrou, mai ceva ca ăia de la informaţii. Luam un bus de acasă, apoi metroul, eventual mai schimbam. Un drum costa 2,25 dolari (transfer gratis, deci plăteam în autobuz şi metroul venea moca). Un drum Queens-Manhattan şi retur era 4,5 dolari. Am avut şi un abonament pe 30 de zile. Ăla costă 90 de dolari. Gen ‘pe toate liniile’. Da, la salarii de mii de dolari, chiar multe, dacă respectivul lucrează în Manhattan. 20 de minute de parcare îs şi 28 de dolari în unele zone, deci ‘costumele’ de pe Wall Street nu se jenează să umble cu transportul în comun pentru că este atât de bun şi mai ales ieftin.

DAR LUMEA PLĂTEŞTE BILETUL!

La intrarea în autobuz, la şofer, este un ‘automat’ în care îţi validezi cardul. Card ce se poate lua de la staţiile de metrou, din aeroport etc. Dacă nu ai card, plăteşti 2,25 în mărunt. Şi da, trebuie să ai exact atât. După ce plăteşti, intri. Dacă eşti pe card, mutarea spre metrou, după cum ziceam, se face moca.

În metrou există ‘poartă’ în care validezi cardul. Poţi cumpăra de acolo card nou, există automat pentru pus banii pe card prin cash sau credit card. Există şi un nenea la ghişeu, dacă vrei să cumperi prin el. De obicei turiştii, că noi suntem mai împiedicaţi.

Cardul pe o lună doar se verifică de sistem, oricum ai nelimitat. Odată intrat la metrou, te plimbi pe unde vrei.

Nu am întâlnit controlori. Nici nu sunt necesari. Ai acces în bus doar prin uşa din faţă, la metrou ai ‘poarta’ de trecut. Nu ai bilet, nu ai serviciul respectiv. Simplu şi elegant.

E de rahat sistemul american? Păi nu prea. Oraşul e foarte bine acoperit, ai hărţi uşor de folosit, o flotă de nuş câte mii de diverse ‘utilaje’. MTA chiar nu s-au jucat. Sunt permamente lucrări de îmbunătăţiri pe traseu, linii ‘bus only’ în Manhattan, vagoane noi pe metrou etc. Se investeşte inuman de mult, aşa că serviciile sunt mereu mai bune decât erau. E drept că multe staţii de metrou sunt incredibil de jegoase, dar se renovează continuu.

Vorbim despre un sistem MAMUT care funcţionează zilnic atât de bine, că milioane de oameni depind de el (6 milioane, din ce am citit recent). Un sistem ieftin (dacă e să compari preţul biletelor şi al abonamentelor cu salariile americanilor), dar pe care nu-l ‘fraudează’ atâţia, ca în România.

Este sistemul de rahat? Ia un taxi, mergi cu maşina sau cu bicicleta. Fă piciorul frumos mergând pe jos. Dar nu fura din munca altora, tot tu, românule, cel sictirit că nu-ţi dă vânzătorul rest sau te-a şuntit Orange de 10 minute. Ai dreptate, ei te fură şi trebuie să iei atitudine. Dar tu de ce îţi baţi joc de munca altora?

Soluţii? Probabil trebuie să scoatem din nou factorul uman din ecuaţie şi eventual mergem ‘automatizat’ pe cât posibil. Nu tu îţi validezi biletul când ţi se arată, ai card cu care intri în bus. Prin faţă, la şofer. Nu merge? Mergi pe jos. Validezi sau plăteşti bani gheaţă. Fără control, fără români care ţin un bilet (doar dacă-i prinde etc.) Nu este normal să te plângi de sistemul de transport, dar să te mândreşti că nu plăteşti. Dar mai e mult ..până departe.

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

19 Comments

  1. La mine in oras functioneaza pe sistem american (Turda). Mai exact se intra prin fata, bagi biletul ‘la dozator’ ti se inregistreaza ora pe el si poti sa folosesti tichetul timpde de o ora! si pe fiecare cursa sunt controale … as zice bun sistemul daca nu s-au fi gandit sa faca o metoda de frauda ‘legala’! Mai exact cumperi bilet prin sms! primesti mesaj, vine controlul arati mersajul si gata!
    Problema vine cand … desteptii se aseaza in spatele autobuzului, vad controlul, dau sms, primesc bilet in 2 secunde! Nu vine controlul, nu dau au sms! si sa nu zici ca nimeni nu s-a gandit ca unii vor face asa, doar vb de Romania! Deci, nu tot ei cauta sa ne faca ‘munca’ mai usoara?
    Si stii cat e biletul? 3.6 ron! Turda in total nu are 10 statii pe vreo 5 km … (o singura linie)!!!

  2. intr-o mare parte ai dreptate Dojo,dar permite-mi sa te contrazic putin.circul destul de mult cu tramvaiul,am patit de nenumerate ori sa nu mearga aparatul de validat,atunci ce ar trebui sa fac? daca ei nu fac nimic sa il repare sau ceva,eu de ce as face sa ma chinui sa cumpar bilet? e in interesul meu?si din cate am observat,multi practica “sportul” asta,ca nu cumpara bilet si vine controlul le da la aia 10-20 de lei si gata treaba..nu tu amenda,nu tu proces verbal,am vazut nenumarate cazuri..

    • Subscriu lui Roby. Se întâmplă (chiar prea des pentru gustul meu) ca validatorul de bilete să nu meargă, sau să fie “îngheţat” validatorul iar eu să am credit pe cardul Acces. Ce să fac, să verific în fiecare staţie dacă şi-a revenit? Mizeria e că-şi şi revine singur uneori .. aşa că n-ai nici o dovadă că nu eşti de rea-credinţă. Poate doar dacă mai sunt călători în situaţia ta să confirme.

      Desigur, asta nu scuză blatiştii de profesie.

  3. Ai noroc cu dojomobilul. Am auzit ieri niste conversatii in 33 de la niste fete de liceu de nu-mi reveneam. Plus mizerie + inghesuiala + hoti…

  4. Din pacate nu am masina, asa ca, transportul in comun imi ramane… Nu stiu daca ma pot plange, dar nici nu sar in sus de bucurie. Nu imi fac abonament ca nu merg zi de zi in centru, dar exista dati cand merg destul si stau si ma gandesc “de ce nu-mi fac abonament?”. Nici pana-n momentul asta nu stiu de ce nu-mi fac… sau ba, stiu, nu vreau s-arunc banii. Vara imi venea sa imi bag nasul in FUND, ca pun pariu ca mirosea mai frumos. Imi cer scuze daca am fost scarbos, dar pur si simplu omoara orice transpiratiile, mai ales cele “impreunate”.

  5. Fratilor, hai sa va recunosc ceva, eu nu imi cumpar bilet, scurt si la subiect… majoritatea din cei care sunt cu mine in facultate fac asta. La inceput mi-am cumparat si eu ca tot omul, pana am observat ca eu pana la mall si inapoi dadeam 7 lei, iar colegumi-o bea 2 beri de bani aia…
    Naspa stiu, dar asta-i Romania!

  6. Eu pana mai acum ceva vreme meregam cu bicla…daor ca de cand m-a aruncat unu si mi-a rupt clavicula mi-e cam teama sa ma mai sui pe ea …pentru ca ceilalti nu te protejeaza deloc…..din pacate pe la noi cat despre…..taxi ….nu prea folosesc ca am masina personala….intra-devar este cam de cacao transportul in comun….

  7. Dupa parerea mea, lumea nu cumpara bilet pentru ca e mai simplu sa dai cate un 10 lei la controlor o data la nu-stiu-cat timp sau sa cobori lejer cand ii vezi inainte sa vina statia. “Mirositorii” respectivi urca pentru ca lumea le da in continuare bani (daca nu i-ar incuraja nimeni probabil n-ar mai pierde timpul cu cersitul).
    Eu platesc aproape 100 de euro lunar (cam asa ar iesi in medie) ca sa ajung la facultate pentru ca prefer sa stau linistita si sa nu fac pe mine ca ma da jos din tren cu o statie inainte..
    Mentalitatea romanilor in general nu stiu cand se va schimba, daca nici de frica unei amenzi nu ne putem comporta civilizat nu ne ramane decat sa intram si mai adanc in rahat.

  8. Mi-e “mi-a disparut” o data 50 de lei in autobuz :(, asa ca stau cu mana pe buzunar mereu cand folosesc transportul in comun :|.

  9. La iaşi o călătorie costă 1.9 lei…iar 2 călătorii 3lei 70.Zici că mi-ar face şi o … de banii ăştia.

  10. Eu am fost prinsa saptamana trecuta de controlor cu biletul..in mana! obisnuita cu naveta pe un singur traseu care face inconjurul orasului si pt care imi cumpar abonament lunar, pur si simplu am uitat sa-mi compostez biletul. M-am urcat in tramvai, m-am asezat langa un compostor, m-am tinut de bara aia si cu biletul in mana am stat pana mi l-a cerut controlorul. Normal ca nu m-a crezut si nici n-am insistat prea mult s-o faca, in definitiv a fost vina mea, asa ca am platit pe loc o amenda de 30 de lei. Daca n-o plateam atunci in 48 de ore se facea 125 lei si dupa aceea era de 250. Deci si din punctul meu de vedere e mult mai eficient sistemul american.

  11. Acum nu ne mai putem plange de sistemul de transport. Mai nou, cardurile se pot reincarca prin ATM-uri, comisionul este zero.

  12. Am mers destui ani gratis cu autobuzul cat timp am fost la facultate. Acum ca am terminat facultatea, nu mai beneficiez de gratuitati, deci platesc pret intreg. Dupa o problema mai delicata cu regia de transport public in 2010, nu concep sa circul fara bilet. Cateodata in mintea mea nu se justifica pretul, uneori nu am cash / chef de mers la banca si merg pe jos.
    Imi permit sa extind discutia la calatoria cu trenul. Tot pe perioada facultatii am avut reducere (nu gratuitate). Acum, pretul intreg mi se pare mare si incerc sa caut rute alternative si sa calatoresc cu trenul doar cand e absoluta nevoie. Totusi, vazand investitiile din ultimii ani la CFR, imi este rusine sa merg cu nasul. Am mers cu nasul de 2 ori, datorita unor circumstante ciudate. Dar cand sunt liber sa aleg, imi cumpar bilet sau circul pe sosea.

  13. Eu nu mai merg in Bucuresti cu tramvaiul/autobuzul/troleibuzul – vin greu, intotdeauna sunt extra aglomerate de nici nu ai cum sa respiri (cu atat mai putin sa ajungi la aparatele alea de ‘taxat’), pute ingrozitor inauntru, geamurile sunt intotdeauna inchise sa nu cumva sa il traga curentul pe vreun pensionar si vara pe canicula niciodata nu e pornit aerul conditionat.
    Am mers destul cu troleul pe perioada liceului, ca n-aveam alternative (in Dr Taberei nu era metrou, pana la liceu nu era metrou). In prezent merg doar pe jos sau cu metroul. E misto ca in iulie s-au inaugurat doua statii noi de metrou care au fost realizate in 20 de ani… si nu uitati ca oricum platim taxe la stat pt toate chestiile astea, deci nu exista doar banii din bilete / abonamente. Preturile la abonamente s-au tot marit, salariile in niciun caz, si nu merita banii pe care-i dai la ce conditii exista (lucru valabil si pt CFR).

  14. Parerea mea, dupa cum evolueaza pretul la carburanti, in cativa ani publicul calator in comun va creste ca numar. Eu totusi cred ca, majoritatea oamenilor isi plateste biletul acela, inca mai am incredere ca aia buni sunt aia mai multi. Si daca vor intra bani mai multi la regii, sa speram ca se va investi si in curatenie, infra, etc
    Cand nu am de umblat/carat merg pe jos la lucru, cam 30 de min incolo, daca am cafeaua la bord, chiar 25 min.

  15. Am citit mai de mult cum că în Suedia în multe oraşe nici nu există controlori pe mijloacele de transport în comun pentru că toată lumea ştie că tre să-şi plătească cursa. Şi aşa intră mulţi bani în conturile companiei şi tot aşa au şi cu ce să-şi modernizeze autobuzele şi celelalte mijloace de transport.

    La noi sunt două mari probleme: cei care nu-şi plătesc biletul de călătorie şi banii care dispar din companii. Şi uite aşa suntem nemulţumiţi de toţi şi de toate. Dar de noi însene niciodată…

  16. Eram zilele trecute in Strasbourg, intr-un autobuz. La fel, te urci doar prin fata, compostezi daca ai sau cumperi bilet de la nenea, daca nu ai. Autobuzul vine mereu la timp, nu il intarzie cativa care cumpara bilete. Oricum autobuzele au banda lor speciala pe care nu intra alte masini (cel putin pe portiunile de traseu unde se poate rezerva o banda pentru autobuze, nu mereu).

    Faza de care vreau sa vb e urmatoarea: Intram noi prin fata, dar intra si unii prin mijloc si, evident, nu taxeaza. Eh ce crezi, nu a pornit autobuzul. Nenea a scos capul de la el de la sofer si i-a poftit frumos sa taxeze ca sa poata sa plece si el. Si au venit si au taxat, frumos si civilizat.

    In Cehia, e ca la noi, adica cu aparate de validat cartela si perforatoare. Poti sa cumperi si de la sofer, mai scump, dar nu esti obligat sa intri prin fata. Exista si sistemul sms, care imi foarte convine, ca nu am mereu bilete si bilelte sunt valabile oricum fara transfer. Metoda de a se proteja de fraude ca cele enuntate mùai sus: biletul electronic iti vine la 3 minute dupa ce ai trimis tu sms ul si nu ai voie sa te urci in mijlocul de transport fara. Ah si noaptea sunt controlori insotiti de politie 🙂

  17. Eu sunt printre cei multumiti de transportul in comun cu autobuzul. E mai bine decit in alte perioade – de pilda in timpul studentiei mele, cind se desfiintasera multe linii care mergeau la Politehnica pentru ca urma sa se construiasca metroul. Stau in Bucuresti si utilizez RATB-ul pentru a merge la serviciu. Si-apoi, daca mi-e permisa gluma, cine mai merge ca mine cu Mertzanul la lucru! (RATB are autobuze de la Mercedes.) Unele autobuze au si aer conditionat si vara e chiar bine sa nimeresti intr-unul din acesta. E drept, nu-s toate asa. Bine, nu merg mult – patru statii. In 40-50% din cazuri nu sunt aglomerate, gasesc loc sa stau jos si “fauna”, departe de fi inexistenta, este la un nivel acceptabil. Despre plata, eu totdeauna mi-am luat abonament. Si inca pe toate liniile, just in case. Ma gindesc ca daca apelez la RATB pentru un serviciu, e corect sa platesc acel serviciu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.