Din ce motive refuzi clienti sau renunti la cei cu care deja colaborezi?

22
4072
views

Am scris un mic roman pe creditgreu.ro despre acest aspect, o listă de motive pentru care ai putea să nu continui o relaţie cu clientul tău sau să refuzi unul nou. Eu în general simt aşa un semnal de alarmă în următoarele cazuri:

  • clientul care se tocmeşte ca la piaţă. Nu vând cartofi, deci nu prea mă bucur când ‘luptăm’ pentru fiecare cent
  • ‘fă-mi un nou eBay cu 300 de euro’ – există şi clienţi care cer soarele cu tot cu galaxia lui. De evitat
  • pentru el eşti doar un fel de menajeră. În cazul în care afacerea ta NU este de curăţenie, când clientul are zero respect pentru experienţa şi specializarea ta, e clar că va fi un contract anevoios rău
  • aş dori asta şi aialaltă, dar nu ştiu câţi bani am. Fără un buget clar e cam greu de gestionat un proiect. Mai ales că poate ai ‘norocul’ să rămâi şi neplătit
  • îi datorezi şi primul născut – nu pot s-o zic altfel. Clientul care devine abuziv şi doreşte să controleze chiar peste limita contractului.
  • clienţi ce-ţi propun proiecte imorale sau de-a dreptul ilegale. Probabil nu e chiar indicat să-ţi legi persoana de asemenea ‘aventuri’
  • proiectul nu-ţi ‘spune’ nimic. Poţi lucra şi pe proiecte plictisitoare şi irelevante pentru tine dar, dacă le poţi evita ..
  • fool me once – dacă te-a ‘ars’ deja un client la bani, ori nu mai cobori din pat fără avas, ori îl trimiţi spre alţi .. fraieri

Îmi voi permite ceva mai mult shameless self-promotion: am mulţi cititori care sunt interesaţi de freelancing. Primesc mesaje pe email, comentarii aici etc. De asta vă invit să citiţi şi alte articole pe tema asta pe creditgreu.ro, la secţiunea de antreprenoriat. Avem şi o categorie de discuţii, ‘colţul întreprinzătorului‘, unde puteţi povesti experienţele voastre sau pune întrebări.

Aşa măcar, în timp, vom aduna informaţii şi idei, încât să facem pasul mai uşor celor de după noi.

22 COMMENTS

  1. foarte bine punctate motivele Dojo, vad ca incepe sa se contureze incet incet si noul forum,ma voi inregistra si eu si ce mai stiu sa imi exprim si eu opinia;)

  2. cam toate cauzele ce le spui sus , cel mai mult nu imi place sa nu fiu respectat pentru munca mea iar clientul sa ma grabeasca desi este mult timp pana la terminarea proiectului

  3. De mentionat sunt si clientii care platesc “cu ţaraita”, aceia care ard de nerabdare si vor sa demareze un proiect dar fara sa realizeze ce costuri implica.

  4. Si eu lucrez cu oameni pe care-i platesc..designeri, programatori, coderi si incerc sa mentin o colaborare cat mai ok de ambele parti. Merg pe principiul ce tie nu-ti place altuia nu-i face…
    Cam nasol cand vine vorba oameni pe care i-ai anuntat mai sus..sad

  5. Lol, ce coincidenta. Tocmai i-am scris unei prietene comune numita Alison ceea ce se numeste elegant “emailul de adio si ramai cu bine”. De fapt a fost mai mult emailul de “adio si te bag in …” :)) Motivele principale (inafara de ce ai spus tu aici) sunt:
    – intarzierea grava a platii; ieri s-a implinit fix o luna de cand i-am pus site-ul online, dar banii i-am primit cu taraita, ultima transa a fost platita tot azi
    – nehotararea si lipsa de viziune: urasc un om nehotarat.”Vreau purcei roz pe homepage”, “Ba nu, stai, am zis roz? am vrut sa zic verzi cu picatele”; “nu nu, nu e bine, o luam de la 0” etc. Daca clientul nu stie ce vrea de la afacerea lui nu se poate astepta sa stiu eu.
    – lipsa de apreciere si de incredere in munca mea: din moment ce m-ai angajat sa-ti fac o treaba ai face bine sa casti urechile cand iti spun ceva, ca de asta sunt aici, sa-ti ofer consultanta nu sa fiu doar o unealta cu care tu faci modificari de butoane (indicatii de genul “muta butonul asta cu juma de deget mai la dreapta”)
    – conflictele din cadrul echipei

    Desi sunt de 2 ani in “industrie”, culmea, e primul email mai transant pe care il scriu. Asta pentru ca de o bucata de vreme tot imi inoata prin cap o chestie spusa de Jobs: “Focus is about saying NO”

    • Oh, deci s-a dus pe copca marea relatie? Mda, a calcat stramb de tot, mai ales cu intarzierile de plata. Atat timp cat omul iti lucreaza la timp, plateste-i la timp.

      Intr-un fel imi pare rau ca ai renuntat la contract dar stiu ce draci ai avut cu ea (deh, partial am avut si io problemele in cauza) si pentru zen-ul tau meriti un client serios.

  6. Eu sunt un fel de freelancer si prefer sa lucrez doar cu oameni care au bani de cheltuit si care stiu exact de ce au nevoie. Pe elance ma uit prima data la banii cheltuiti de clienti pe alte proiecte. Daca a cheltuit 100$ pe 3 proiecte, nici nu ma mai obosesc sa citesc proiectul.

  7. Mai, e o decizie de biznis cum se spune. In momentul in care ai masa plina de mancaruri gatite, nu o sa te apuci sa mananci salam cu paine, nu? In primul rand ca se strica mancarurile alea gatite, se duc naibii :)) Imi punea in pericol relatiile cu ceilalti clienti, si eu nu pot sa traiesc numai cu dragoste si consiliere psihologica, imi trebuie si bani…

  8. din motive de a avea sau nu chef, daca ne gandim putin/sau ne uitam in ochii persoanei respective ne putem da seama daca avem chem sau nu pt respectiva lucrare. Ma gandesc ca afirmatia de mai sus nu incalca cu desavarsire etica si morala

  9. Singurul motiv pentru care as refuza clienti este …..ori sa am cererea prea mare ori sa aiba ei pretentii prea mari si retributia sa fie mica in comparatie cu aceastea!

  10. Interesant articol. Culmea e ca saptamana trecuta am concediat un client pe tema asta. Lucrand de 3 ani ca si freelancer, mi-am format un nucleu de clienti sau am lucrat mai mult pe baza de invitatie. Revenind la poveste nu stiu daca-mi poate explica cineva ce inseamna un site mai “zen”, mai ales cand e vorba de medicina. I-am facut clientei un draft dupa specificatiile ei, dar dupa vreo 2 zile de review-uri si discutii, am primit un e-mail cum site-ul n-ar arata suficient de “zen”. I-am spus frumos ca nu-mi aduc aminte ce ar putea insemna acel “zen” cel putin cand vine vorba de web design. Am primit un raspuns de genul ca nici ea nu stie exact doar ca asta simte. N-am fost niciodata mai aproape sa arunc pe cineva pe geam ca atunci!

  11. Avand idee ce inseamna freelancing si ce presupune acest tip de job pot spune ca e mai usor sa-ti “concediezi” un client lucrand astfel, dar daca treci la statutul de persoana juridica e mai greu (cel putin in teorie) sa-ti “concediezi” clientii, eu am fost si sunt atat freelancer cat si persoana juridica reprezentant firma pe care o detin. Ca si freelancer mi-a fost extrem de usor sa refuz sau sa opresc colaborarea cu anumiti clienti insa ca persoana juridica mi-a fost destul de greu sa “scap” de un client problema, client de genul care vrea sa-i faci “de toate” cu 5 lei daca se poate ca daca nu se duce la …. si la …. sa te denunte si cum cu totii stim ca cei de la… si la…. cand vin nu pleaca cu mana goala atunci am ales sa fac “de toate” pe 5 lei si asta e. Acum incerc sa-mi citesc clientii, atat cat se poate “citi” dintr-o discutie telefonica si eventual sa-i refuz pe cei care mi s epar dubiosi, pana acum a fost doar unul, acele de etnie rroma, in cazul meu ei sunt cei mai dificili clienti posibili, 99,99% dintre acestia mi-au creat probleme.

  12. Clientii care habar nu au ce vor sa “ceara” de la proiectul lor. “Am X si vreau un site … care este grupul tinta, care este informatia pe care o vreti pusa online, etc. ? … pai ma asteptam sa imi spuneti dumneavoastra, ca sunteti specialist … eu sunt specialist in a pune online ceea ce imi dati dumneavoastra – ce imi dati ? … ăăăăăă …” si aici se inchide discutia. Sau “hei-rup”-istii care, la fel, nu au ce sa iti dea – “Am nevoie urgent de o informatie pusa pe net … bine, aveti informatia ? … da ! … trimiteti-mi informatia … bine ! (si nu mai auzi nimic de la respectivul, vreme de o luna cad apare din nou cu “am nevoie urgent de o informatie pusa pe net” … asta mi-ati spus si acum o luna, aveti informatia ? … da ! imediat … (si iar tacere)” si aici se incheie discutia. Sau cei care au un “om de incredere” capabil sa pastreze informatia in sertar pana cu o zi inainte de termenul de aparitie online, ceea ce te pune in situatii delicate – sau lucrezi in draci, zi si noapte, si respecti termenul limita sau il faci cu ou si cu otet pe uituc – si aici se incheie discutia.
    Asta cand iti permiti sa spui “multumesc, nu !” …

  13. ai exemplificat toata amanuntele … mai bine nu se putea deci cand nu va convine un client .. trimitel la alti “fraeri” :))))))))

  14. Am avut bucuria să întâlnesc până acum câte un client din fiecare categorie. Gândindu-mă acum înapoi, mi se pare trist că nu pot să-mi aduc aminte de un client care să fi fost într-adevăr ok, cu care colaborarea să fi mers într-adevăr bine.

    Cel mai des am întrerupt colaborări din cauza la ţepe. Pe SEO… am făcut campanie pe 6-8 luni, dupa luna 2 clientul a zis că întârzie puţin cu banii pe ultima luna. A întârziat o lună, apoi m-a întrebat de ce site-ul lui nu a urcat naibii în 3 luni. Nu a acceptat explicaţii, mi-a reproşat că îi ciordesc banii şi că nu fac nimic… şi that was it.

    Alt motiv pentru care îmi doresc să mă angajez. 🙂

  15. Am aterizat pe acest site cautand “experiente” ale altora cu anumiti clienti neseriosi.
    Pana acum am avut vreo douazeci de proiecte realizate.
    Dar am patzit-o si asa:
    Prima ->
    Ma recomanda un prieten cuiva care vrea un site pentru firma lui. Toate ok pana cand omul a inceput sa aibe pretentzia sa lucrez de la el de acasa pentru ca el “ar fi vrut sa aibe controlul ……”.
    Atunci am avut prima convingere ca omul ori este tzicnit ori este tzicnit.
    Ori si cat i-am explicat ca se lucreaza remote si nu are rost sa instalez o mie de programe pe computerul lui din dormitor tot nu pricepea. Asa ca l-am bagat in beep … Am murit de draci …imi venea la propriu sa-l strang de gat pe nemernic.
    Dupa 5 ani primesc un telefon din partea lui in care imi spune ca are sa-mi de-a niste bani pe site. Omu avea anumite convingeri religioase si cred ca s-a gandit ca-l bate Doamne Doamne.
    A doua ->
    Tot asa se intampla .. ma recomanda cineva. Bun ii fac site-ul, colaborez cu el 4 (avea update-uri cam de doua ori pe an). Omul de la inceput mi s-a parut cam “ciudat” dar in fine am mai lasat de la mine. Ma suna acum o luna ca vrea un alt site pentru alta firma. A comentat ca pretul este cam mare ca nush ce … iar am lasat de la mine. Bun, il fac, il sun sa-mi livreze restul de bani ..zice ca face pe dracu-n patru dupa care nu mai raspunde la mobil. Dupa ce-l “gasesc” imi livreaza o lista de treburi inchipuite pe care nu le-am facut eu.
    Plus ca nu vrea sa i se incarce memoria telefonului sau al e-mail-ului. Nu am mai vazut asa idiot.
    Atunci am zis iar sa se duca undeva.
    Am gasit pe invatam.net o lista de semne dupa care sa recunosti clientii neseriosi care o printez si mi-o lipesc pe birou :).
    Cel putzin ultimul caz se incadra la toate aproape.
    Nu ma mai abat de la ea …never .. este biblie pentru mine. Desi tot timpul ma gandeam sa-i mai “triez” pe anumitzi tot am “luat-o”.
    Este excelent ca se discuta asa ceva si sper ma mai revin …dar nu pe aceeasi tema.

  16. Lucrurile pot fi extrapolate si la relatiile cu ceilalti (rude, prieteni, colegi), iar ca litera de lege, ce tie nu-ti place altuia nu-i face.
    – nimanui nu-i plac oamenii care se targuiesc (pentru o cafenea unde mergi dupa work, pentru o jucarie pe care o primesc de craciun, pentru ultima maslina de pe masa)
    – nimanui nu-i plac oamenii care vor totul de la tine, dar care sunt incapabili sa simta ceva empatie vizavi de alte persoane
    – nimanui nu-i place sa fie folosit si apoi uitat intr-un sertar pana la urmatoarea utilizare, oamenii care continua cu astfel de obiceiuri sunt de evitat
    – oamenii care nu stiu ce vor sunt o pacoste
    – oamenii care cred ca totul li se cuvine sunt mai mult decat niste egoisti imbecili
    – oamenii care incalca legea cu buna stiinta si se bucura la sfarsitul zilei cand au tras o teapa chelneritei de la restaurant sunt niste oameni mici
    – oamenii care cred ca sunt mai smecheri decat restul si care inca mai cred ca ulciorul merge de infinit de multe ori la apa sunt de evitat.

    Probabil ca primul antreprenoriat e viata, pentru ca acolo ne gestionam cunostintele adunate si persoanele care merita sa fie langa noi. Odata ce iti stabilesti niste teluri, totul decurge lin, fara probleme, poate doar cu niste tepe mici, iscate din prea multa incredere. 🙂

  17. Cred ca cele mai de succes situatii sunt cele in care poti sa satisafaci cerintele oricarui client.
    In principiu asta face diferenta intre afacerile de succes si cele normale .
    Nu cred ca exista clienti care sunt refuzati de o companie de mare doar pentru ca au probleme. De exemplu Mercedes vinde oricui plateste nu conteaza ca vrea tot felul de modificari la masina sau ca este nehotarat.

  18. Intr-adevar foarte bine punctat. In special clientii din Romania sunt cei mai multi care te ‘ajuta’ sa nu mai lucrezi cu ei datorita stilului de munca pe care il abordeaza, dar nici strainii nu sunt cu totul mai prejos. Speram ca putin bun simt le-ar face bine unora.

  19. oricine se loveste de clienti neseriosi mai devreme sau mai tarziu, oameni care nu stiu ce vor, care solicita ceva si dupa ce ai facut treaba nu platesc, etc..

    toti pot fi adaugati in baza nationala cu clienti neseriosi http://www.ClientiNeseriosi.ro

    e o baza nationala verificata de mii de magazine online, comercianti, hoteluri si pensiuni, si scopul e acela de a vedea care client a dat tepe si cui sa ceri un avans inainte de a te apuca de treaba

    nu vreau sa fac reclama, dar cred ca e in beneficiul tuturor sa isi uneasca eforturile in pastrearea unei baze comune cu neseriosii, practic dureaza 2 secunde sa verifici un nume sau un numar de telefon al clientului nou in respectiva baza de date, si asta poate salva de multe probleme si necazuri

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.