Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Dar cine sa-i judece?

Televiziunile au prins un mic respiro pe câte un format importat (X Factor, America’s Got Talent, The Voice etc.) iar emisiunile în cauză s-au bucurat mai mult sau mai puţin de succes. Cu riscul unor şuturi în dos, recunosc că nu am vizionat NICIUN ‘episod’, deşi am cam văzut X Factor (UK) integral, AGT şi acum mă delectez cu The Voice. Mai punem la socoteală şi So You Think You Can Dance.

Am urmărit cu amuzament ciorovăielile de pe parcurs, aşa cum le prezentau alţi bloggeri mai interesaţi de fenomen. In destule cazuri au câştigat cei cu poveşi lacrimogene, chestie ce se cam întâmplă şi pe la alte case, că doar asta vinde şi publicul e prost pregătit în general.

Cu toate frustrările respective, recunosc că am urmărit cu interes toate sezoanele respective dintr-un motiv clar: juriul chiar ştie ce treabă are de făcut.

Probabil aş fi aruncat un ochi şi la români, că doar copii talentaţi SIGUR avem, dacă nu ar fi juriile astea de păcălici. Cu mici excepţii, avem nişte indivizi care nu-mi spun nimic. Un ‘compozitor’ pe care-l voi numi prieteneşte ‘El Plagiatore’, că-i mai cunoscut pentru asta decât pentru muzica minunată pe care ar fi ‘născut-o’, nişte cântăreţe, un dobitoc de la un post de radio dat în judecată recent pentru că (din nou) fură conţinut pentru emisiunea lui de lobotomizaţi.

Astea-s valorile. Ăştia-s genialii care decid cine merită şi cine nu, pe lângă un public care votează cu … inima. Formatul în sine e idiot în multe cazuri, tocmai pentru că dă prea multă putere unui public nespecializat, dar când ai şi un juriu aşa cum îl ai, parcă te doare creierul.

Pe partea cealaltă (la ‘originalele’ importate de noi) avem producători care au pornit destine (Simon Cowell, Sharon Osbourne, Louie Walsh, Nigel Lythgoe) sau muzicieni care, deşi nu-s toţi pe gustul meu, chiar nu sunt gunoaie. La The Voice e vocalul de la Maroon 5 (Adam Levine) şi chiar Aguilera pe care nu o iubesc, dar nici afoană nu este. Artişti cu milioane de exemplare vândute din albumele lor, cu premii Grammy, producători cu zeci de ani de experienţă sau dansatori  de renume mondial, oricât de amboulea sună chestia asta.

Dintre toate emisiunile astea cred că aş fi vizionat Vocea României (dacă scăpau de Moga măcar), în rest mi se pare că juriul este prea ‘slab’ pentru a putea decide destine muzicale.

Suntem într-un mare rahat cu muzica în România. Numeri pe degete oamenii cu talent şi experienţă, în rest avem târfuliţe cu veleităţi de artişti şi tot felul de plagiatori ce se cred Mozart. Deci pe cine punem în juriu, încât să nu ne facem de rahat?

Am înţeles că nu ne comparăm cu juriile internaţionale, că nu avem asemenea producători sau muzicieni, dar probabil s-ar găsi în ţărişoara asta 3-4 indivizi care să nu te facă să râzi cu lacrimi, când teoretic ar trebui să critice nişte concurenţi. Cum ar arăta un juriu de vis?

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

14 Comments

  1. TOatal de acord cu tine Dojo….cat despre muzica din Romania..cred ca totu se rezzuma la silicoane si craci..adevaretele talente….nu prea se mai cunsoc….si a sa putine!

  2. Atunci ce-ati vrea sa puna in juriu? Pe arsinel? sau pe stela?
    Este un show, e normal sa fie oameni carismatici, televiziunile trebuie sa vanda!

  3. Un juriu de vis???? hmmm….
    pai Grasu, Guess Who si Parazitii

    Daca vin si fumati , vom avea cel mai realist feedback ever…fac pariu ca emisunea s-ar termina cu toti eliminati. 🙂

  4. @descultii europei: sa nu-l uitam pe Despot. 🙂 aroganta si nesimtirea lui ar fi bune pe post de feedback. 🙂 (chiar si nefumat)

  5. Hai sa stam stramb si sa judecam drept. Nici “originalele” nu si-au propus sa promoveze genul de muzicieni care pot citi la prima vedere o partitura far’ sa se impiedice. Orice “format” cumparat, nu e decat o supa reincalzita : nu mai are acelasi gust iar “sarea si piperul” isi subtiaza prezenta pierzand din consistenta. Toate “productiile” romanesti de gen s-au vrut a fi doar exercitii de divertisment. Fara neavizati, atat in randul concurentilor cat si in jurii, categoria de public carora li s-ar fi adresat ar fi-ncaput la mine in garaj. Suntem prea obositi si invinsi de realitate pentru a mai gusta din “perfectiuni”. Personal, am urmarit show-urile in diagonala. Cand am avut timp, cand am avut chef. M-am amuzat si suparat deopotriva. In niciuna dintre aceste stari de agregare nu am atins insa punctul de fierbere care te-a adus pe tine in situatia de a infiera cu sfanta manie proletara o shusha (sau doua, sau trei) de televiziune. Asa ca eu zic, relax,fata draga, se putea si mai rau.

    • Cristian,nu discut despre concurenti, pentru ca din ce am mai vazut si la noi, nu sunt chiar toti tampiti. Inca se gasesc oameni cu niscaiva talent si in tara asta.

      Dar JURIUL unei emisiuni de muzica TREBUIE SA FIE FOARTE AVIZAT IN MUZICA. Puii mei, facem un concurs de dans si ma pui pe mine in juriu, ca sunt paralela cu fenomenul. Ia ‘So You Think You Can Dance’ si vezi cine e in juriu: un dansator-producator cu experienta cat calul, campioni la ballroom dancing, coregrafi de contemporary (si din aia care lucreaza cu artisti cunoscuti), coregrafi sau dansatori cu experienta in hip-hop sau jazz).

      Nu iei pe neica nimeni de la radio, care nu stie decat sa fure. Sau tot felul de tras-impinsi care cica au carisma, dupa cum spune Yamasha.

      Pamela Anderson are carisma. Si alte siliconate de teapa ei. Dar nu le-am vazut la XFactor UK sau AGT. Au pus in schimb producatori care nu fac altceva de 30 de ani si ceva decat sa descopere talente si sa le promoveze. Ai oamenii care au tinut in mana cariere de genul Boyzone (nu dau doi lei pe astia, dar nu au murit de foame), ai omul care si acum tine un ‘decrepit’ pe linia de plutire si-l baga in reality shows, ii pregateste concerte, lansari de diverse (am numit-o aici pe Sharon a lu’ Osbourne, care inca e in stare sa faca un posibil client al unui azil sa aiba o cariera) etc.

      Publicul e tampit in toate cazurile, desi mai manelisti decat noi nu stiu sa fie prea multi (am fost socata sa aud ce muzica se difuzeaza prin State), dar nu publicul jurizeaza. Sau cel putin nu in prima parte.

      Si cand ai niste lache pe post de juriu, te apuca rasul. Iar prostalaii astia teoretic tin niste destine in maini si tot teoretic ar trebui sa inteleaga cine are talent si cum.

      Vreau sa cred ca exista in Romania ceva mai bun decat Morar si sleahta lui. Nu stiu, procesomanul Covaci, vreo soprana. Macar sa fie niste oameni care-s in stare sa citeasca partituri.

      Ca, daca mergem numai pe carisma, o puneam pe ‘mama natura’ sau cum se cheama proasta aia, mai gaseam niste perechi de silicoane si faceam show. Daca le dadeau 5 euro in plus, se mai si dezbracau si rupeau audientele 😀

  6. E mai enervanta emisiunea “Dansez pentru rating”, se folosesc oameni necajiti pentru competitie, e cu totul altceva fata de o campanie de ajutorare a unui copil bolnav, culmea ca se si voteaza.

  7. asa cum ai zis si tu Dojo, multi din juriu sunt pusi aiurea care sunt afoni si total pe langa cu muzica..chiar ma gandeam ce cauta unii acolo,ei sa isi dea cu parerea si sa schimbe destinele unor oameni care chiar au talent? multi dintre acele persoane care au participat erau mai buni decat unii dintre amaratii aia din juriu care nu stiau ce e muzica,dar nu avem ce sa le facem.. It`s Romania and there all can be possible..

  8. Mai, nu sunt eu mare priceput in ale muzicii, dar sincer Vocea Romaniei am urmarit-o.
    Ca si valoare muzicala strict, a fost trei clase peste Xfactoru’ Antenei.
    Referitor la juriu, corect, poate nu au fost ei cei mai cei, sa dea naiba, au fost cateva voci in concurs care pot da clasa la oriceora juratilor, dar trebuie sa recunoastem ca au charisma. Au stiut sa faca show, pana la urma asta trebuie sa se intample in televiziune. De aceea ne uitam nu? Pentru spectacol. Daca juriza Moculescu, pentru care de altfel am toata stima ca si profesionist in domeniu, credeti ca mai aveau audienta asta? Mai mult ca sigur ca nu, pentru ca Moculescu e temelie pe bucatica lui, nu e un showman autentic.

    • Vocea Romaniei e singura emisiune care am urmarit-o la TV in ultimii ani, am incercat sa ma uit si la xFactor dar…

  9. “Formatul în sine e idiot în multe cazuri, tocmai pentru că dă prea multă putere unui public nespecializat”=Democratie
    De ce ne scandalizam cind un public nespecializat voteaza pentru muzica, dar tacem milc cind acelasi public voteaza pentru presedintele unei tari? De ce un om care abia a terminat 12 clase cu mita stinga-dreapta si care sta pe somaj are aceasi greutate ca un profesor universitar in economie cind e vorba de viitorul unui tari si nu de un amarit concurs la TV?

  10. Gabriel, m-a uns pe suflet comentariul tau. Nu ca idee, pentru ca nu sustin votul censitar (mi se pare in totala contradictie cu Constitutia ci pentru comparatia facuta.

    Rezultatul procesului de votare in ambele cazuri este acelasi: cei care au bani aleg cine le face entertainment in perioada urmatoare.
    Difera doar cel care plateste: la show-uri da bani cine vrea sa voteze, la alegeri da bani cine vrea sa fie votat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.