Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Social Media Summit Timisoara 2012

Primele prezentări: Cristina Putan, Oltea Zambori, Cristina Bazavan, Alex Bleau, Bogdan Olteanu, Alexandru Negrea. Revin cu alte prezentări, pe măsură ce au loc. Scuzaţi formatarea, încerc să scriu după “dictare” şi să vă ţin la curent cu ce se povesteşte pe aici …

Situaţia pieţei online în Zona de Vest a României

Studiul a fost realizat cu 384 de persoane, cu vârste cuprinse între 23 şi 45 de ani. S-au completat 126  de chestionare online (studiul nu a fost exclusiv realizat pe online). Participanţii au în general studii medii şi superioare, minim 2 ani de experienţă într-un post de conducere, iar companiile prezente activează în diverse domenii de activitate.

Iată câteva rezultate:

9,29% din companii se promovează online. Pentru majoritatea primul canal de social media este un website, deşi în mod normal nu acesta este social media. Sunt destul de puţini pe twitter, chiar şi mai mult pe youtube.

Companiile au inceput sa se promoveze online prin 2007, undeva prin 2009 au început să se promoveze cu adevărat. Numărul lor scade in 2012.

Buget exclusive pentru promovare online nu prea există. 36% dintre companii investesc doar in website. 3 companii investesc în social media

21% din companii nu au un om dedicat pentru promovarea pe online.

Persoana respectivă nu are studii in domenii – 84% din cazuri este în general din cadrul companiei. Au rezultate foarte proaste. Nu au o strategie de comunicare, doar doresc sa vândă.

Blogul companiei este de obicei scris de o persoana sau de departamentul de marketing. 88.4% dintre companii nu au buget exclusiv pentru social media. Persoana care promoveaza este in general implicata in altceva, asa ca promovarea este pe locul al doilea (HR manageri, oameni pe vanzari etc.)

Puţini o fac full time.

Buget mic – maximul 700-800 euro in promovarea online.

Outsourcing – 21% doar folosesc freelanceri pentru promovarea in online. In Cluj sunt mai mulţi, in TM sunt putini care aloca un buget.

Companiile nu au incredere in agentii si considera ca sunt prea scumpe. Prefera sa lucreze cu angajatii lor sau un mix de freelancer sau cineva din companie.

16% lucreaza cu agentii. Majoritatea prefera agentii din Cluj si Timisoara şi aleg să lucreze cu agenţii pe proiecte singulare.

44% dintre companii sunt pe Facebook. 27% au doar cont, 29% pagină şi cont. În multe cazuri le folosesc pe ambele la grămadă, fără să înţeleagă diferenţele. 53% din postari trebuie aprobate de sef inainte de a fi publicate. Doar 47 de companii ştiu ce înseamnă FB insights.

NU se monitorizeaza munca, nu se fac rapoarte. În 62% din cazuri vanzarile NU au crescut in urma promovarii online. 89% dintre companii doresc sa continue promovarea online pe 2013, doar 9 companii considera ca promovarea online este inutila pentru vanzari.

În general cei care fac social media în firmă nu ştiu ce au de făcut, nu livrează la timp, sunt prost platiţi etc. Companiile care lucrează cu freelanceri sau agenţii au rezultate mai bune.

Promovarea online nu inseamna să vinzi. Majoritatea companiilor care investesc cum trebuie în SM au rezultate mai bune.

Blog provincial nu înseamnă blog local

Bloggerul îşi scrie experienţele personale, scrie despre pasiunile sale. Un blogger este un formator de opinie, are o responsabilitate faţă de cititorii săi. Momentan cei locali şi naţionali sunt la fel.

Scrie despre lucruri de interes general. Orientează-te pe o nişă ce reprezintă cea mai mare pasiune a ta. Nu îţi pune singur limite de judeţ. Nu scrie doar despre problemele din cartierul tău.

Trebuie să îţi cunoşti cititorii, să răspunzi la comentarii, chiar şi cele maliţioase. E indicat să mergi la conferinţe, să te asociezi cu oameni care doresc asemenea lucruri ca şi tine. Activeză în comunitate şi ajută-i pe cei care acum încep (că sunt bloggeri sau chiar companii care ies pe social media).

Fii pasionat şi subiectiv. Există destui jurnalişti, tu eşti blogger. Postează în mod constant şi nu aştepta rezultate imediate, că nu vor apărea.

Pentru bloguri de nişă – alege cu grijă nişa, fii sigur că poşi oferi informaţii de calitate. Cere ajutor de la alţii şi fii atent la cititorii tăi: de ce revin, ce doresc să citească, ce gen de articole au cele mai multe comentarii etc.

Nu vă certaţi. Atacurile nu sunt o idee bună. E greu să scrii de bine, dar extrem de util. Încearcă să acoperi şi ce este frumos şi bun. Dacă ai de dat un feedback, scrie un email. Un feedback privat e mai bun decât să bălăcăreşti pe blog.

Păstrează blogul ca hobby, chiar şi când aduce bani. Nu scrie doar pe bani şi încearcă să-ţi aminteşti cine şi cum te-a ajutat.

Cum ajungi ambasador de brand

Deschide un blog să faci bani. Blogul este un business. Un ambasador de brand trebuie să fie credibil, cu o reputaţie bună, să aibă carismă şi un stil de viaţă potrivit cu produsul.

Dacă nu eşti o celebritate, nu produsul îţi face ţie un serviciu. Dacă ai semnat un contract, oferă cu 10% mai mult decât trebuie. Foloseşte produsul cât durează contracul, încearcă să-l promovezi.

Nu scrie doar pentru bani, îţi distrugi reputaţia.

Campanie trebuie să ţi se potrivească. Dacă nu se promovează, sau produsele nu sunt din cele pe care le foloseşti în mod normal, nu scrie despre ele. Câştigi un ban acum, dar nu pe timp lung.

Dacă promovezi Pepsi Cola, nu bea Coca Cola. Scrie onest despre pruds, caută unghiuri ale poveştii care vorbesc despre tine în legătură cu produsul.

Nu trece de la un produs la altul în aceeaşi categorie. Oamenii te asociază cu produsul.

De ce nu îşi ating fanii targetul de vânzări

Multe companii tratează cu puţină importanţă fanii, decât clienţii actuali. Fanii sunt un mix între potenţiali clienţi şi voluntari în a-ţi promova brandul mai departe. Au o mare importanţă.

În general nu mai dăm atât de multă importanţă relaţiilor. Suntem deja prea mulţi şi ne “despărţim” pe tot felul de motive.

Fanul este admirator entuziasmat sau fanatic. Ne dorim să dea like, să ne devină clienţi, de preferat lunar, să ne promoveze constant. Problema este că nu-i ajutăm să ajungă în acest punct.

E bine să te concentrezi pe fanii adevăraţi, de care să te ocupi. Restul vor veni şi ei, vazând cum te comporţi cu ei. Premiază doar ce se face, nu premia pe oricine, pentru că şi cei care ar face ceea ce-ţi doreşti vor înceta, pentru că oricum primesc premii.

În loc de campanii la grămadă, poţi vedea care sunt cei mai activi fani. Şi doar lor să le dai un discount mai mare. Sau îi inviţi la noul sediu, le oferi ceva exclusiv. Atunci şi restul vor ajuta la promovare, pentru că oferi ceva special.

Majoritatea firmelor sunt laşe. Se complac în conţinut neutru. În cele mai multe cazuri conţinutul lor nu răspunde la întrebarea “DE CE?”

Transmite VALORILE companiei. Indiferent de conţinut, vei avea mai multe puncte comune cu fanii.

(Re)start

Clienţii sunt cum sunt, cu ei lucrăm şi mai greu îi putem educa sau schimba. Bloggerul este ce doreşte el, dar pentru agenţie este doar un canal media.

Daily Mail are mai mul trafic decat New York Times. NYT câştigă mai mulţi bani. De ce?

Calitatea cititorilor contează.

NYT are paywall .. plăteşti să citeşti.Dacă vii din social media ai 15 articole gratis, altfel ai 5. S-a spus că este o mişcare sinucigaşă, dar traficul nu a scăzut decât cu 3%.

Tirajul pe print a scăzut, dar au crescut preţul pe unitate. Acţiunile pe bursă au devenit mai valoroase.

Pe DM citeşti scandal, dar nu ai ce să vinzi publicului, pentru că în general nu are bani. DM este un exemplu despre ce se întâmplă acum în online. Homepage-ul promovează articolele cu mai mult trafic, chiar dacă sunt proaste, ştirile sunt scrise în 5 articole, ştirile sunt rescrise, o mizerie. Mai mult SEO decât publishing.

Media românească este apropiată mai mult de Daily Mail decât de New York Times. Ne-am dorit să aducem presa în online, dar facem exact greşelile care au omorît printul. Conţinut prost.

Bloggerii trebuie să-şi aleagă un model şi să gândescă pe termen lung. În general nu au conţinut atât de bun încât să poată cere bani, aşa cum cer NYT, dar nici nu fac nebunia de la DM, să scrie conţinut în nebunie şi să vândă “seminţe” toată viaţa.

Blogul în acest moment este doar un punct de plecare, nu poţi trăi din el în următorii 5 ani.

O altă problemă pe care să şi-o pună bloggerii: pot vinde blogul pe un preţ bun?

Comunicarea in reţelele sociale

Teoretic într-o reţea socială trebuie să livrezi conţinut unic şi relevant pentru clienţii tăi.

Strategia de conţinut – pe bază de obiective:

1.awareness – doar când lansezi ceva nou. Nu merge o campanie de conştientizare, dacă doar promovezi compania.
Cum se face: video – clipuri cu potenţial de viralizare, foto – infografice, albume foto, articole – conţinut unic şi relevant, ebooks, bookmarks – links, informaţii de interes general.
Indicatori de performanţă: trafic pe site, time on site, likes, shares, comentarii, retweets.

2. crowsourcing / idei / info – pui oamenii să genereze idei pentru produse viitoare pe care doreşti să le lansezi. Ai nevoie de mare flexibilitate ca şi companie.
Se face prin quiz, newsletter – concursuri şi promoţii pentru construirea bazei de date, webinar – videochat cu clienţi, bloggeri etc., press –  comunicate de presă, evenimente offline, produse în teste.
Indicatori de performanţă: număr de participanţi, număr de abonaţi, articole pe bloguri, menţiuni, CTR, CPC

3. validare / targetare
Prin: testimoniale – clienţi, parteneri, furnizori, studii de caz – campanii, marketing, comunicare, interactiv – aplicaţii, demo servicii, articole pe bloguri, rapoarte – informaţii despre apariţii în presă, sponsorizări de evenimente.

4. vânzare
Prin: promo – discount, oferte promoţionale, premii, give away, produs – lansări de produse, customer care, crowdsourcing, demo – tutoriale produs, aplicaţii interactive, hands on video, studii – studii de piaţă, evaluare competitori.
Indicatori de performanţă: număr leads, CPL, CPA, număr de impresii, CTR.

Oamenii vin de pe interacţiuni, nu doar dând search. Folosiţi linkuri cu tracking pentru a măsura eficienţa. Likes şi shares nu sunt neapărat importante. Important este să vedem dacă linkul în cauză este folosit de vizitatori.

Tipuri de utilizatori de pe Facebook.

EXPANSIV (bloggeri, power users de internet în general – nu sunt neapărat în target pentru companii) şi TEMPERAT

Mai multe poze

[nggallery id=17]

La final

Ca de obicei un eveniment bine organizat. Marta Ușurelu și Cristi Manafu au fost moderatori, sala a fost plină, chiar dacă mai mică decât la celelalte ediții. Mi s-a părut ciudat să nu văd prea mulți bloggeri din Timișoara, dar probabil oamenii mai și lucrează, nu pot lua liber o zi întreagă.

Am stat la povești cu Alex Negrea, că tot plănuiam de vreo 3 ani să ne vedem, cu Cristina și Oltea, că ne era dor deja de o poveste, plus alți câțiva oameni din online. Scuzați pozele, îs făcute din mână din fundul sălii.

Dacă tot am fost acolo, zic că-i frumos să menționăm organizatorul: Biz și sponsorii: Staropramen, Danone, BCR, Romtelecom, Cosmote

Daca ți se pare interesant, un share ajută mereu. Mulțumesc.
dojo
dojo

Fost om de radio, transformata in karatista si apoi web designer. Am o firmă de online marketing si mi-am redeschis un webmaster forum.

Articles: 1761

13 Comments

  1. Triste sunt rezultatele la studiul de piață. Poate ridică un semnal de alarmă pentru companiile din oraș. Tristă e și poza mea, tu. Alta în care mă strâmb mai puțin nu era? 🙂

    • Bai, zambesti, nu te strambi 😀

      Nu au fost toate clare, ca nu am avut trepied cu mine si eram din fundul salii.

  2. Offf … sunt trist pentru ca n-am reusit sa ajung si sunt bucuros pentru ca ai impartasit cate ceva din ce a fost acolo.
    Multumesc.

  3. Mi-ar fi placut sa fiu acolo, din pacate am reusit in singura saptamana de vacanta sa ratez o gramada de chestii. Oricum ma gandeam ca scrii tu despre asta.

  4. “Media românească este apropiată mai mult de Daily Mail decât de New York Times. Ne-am dorit să aducem presa în online, dar facem exact greşelile care au omorît printul. Conţinut prost.”

    E putin spus! Mai ales ca se foloseste Daily Mail si ca sursa nu doar ca model.

    Ziceai de studii in domeniul social media, ai idee cine ofera asa ceva? Un backround de comunicare sau marketing nu este suficient de relevant?

    Bugetele mici de 7-800 de euro echivaleaza cu salariul lunar a 2-3 oameni care iti promoveaza pordusul pe strada (sau cat de targetat vrei) si, cel putin din ce am observat eu, strategia asta are un ROI (chit ca vorbim de leaduri, vanzari sau feedback) mai mare ca investita in facebook sau twitter (pe bloguri parca mai merge).

  5. […] să scriu despre cea mai tare campanie desfăşurată online, despre care am aflat în cadrul Social Media Summit 2012.  Destinată în totalitate femeilor, campania reprezintă, din puctul meu de […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.